2022-04-07, 06:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
20k räcker inte ens till spärrfärgen. Har du tagit ditt minne från 90-talet ?
På Bauhaus kostar tio liter spärrfärg 2000kr. Menar du att det går åt mer än hundra liter färg?
Citera
2022-04-07, 06:13
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
https://www.hemhyra.se/nyheter/peter-rokte-inomhus-i-20-ar-kravs-pa-nara-en-halv-miljon-kronor-av-varden/
Tvårummaren var så rökskadad att värden tvingades till omfattande sanering. Nu krävs den tidigare hyresgästen Peter på hela kostnaden. "Som att få ett bollträ i nacken", säger han om summan. - (”Jag har rökt sedan jag var 11 år”)

Peter Dahlberg, 58, Malmö, rökte upp till två cigarettpaket om dagen i nära tjugo år. I den lilla tvårummaren i Malmö hade han igång flera fläktar, fönster på glänt och balkongdörren öppen för att få in frisk luft. Men det hjälpte inte. Efter värdens besiktning var domen tydlig: lägenheten var kraftigt rökskadad. "Peter vill inte betala och därför har nu bostadsbolaget MKB stämt peter via tingsrätten på hela summan" - https://www.mkbfastighet.se

Och nu tvingas Peter Dahlberg stå för hela saneringskostnaden. Det handlar om allt från
spärrmålning till ny hatthylla och innerdörrar. Prislappen landar på totalt 415 000 kronor.
""En äkta borstbindare, om man ska vara mer korrekt ..

Vad har vi för kommentarer om denna dyra rökelse i bostaden?
Det kunde han tänkt på lite tidigare. Ingen vill väl flytta in i en lägenhet där tapeterna är gulnade och luktar rök. Hur de får det till 415 000 verkar dock lite konstigt.
Citera
2022-04-07, 06:14
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det kunde han tänkt på lite tidigare. Ingen vill väl flytta in i en lägenhet där tapeterna är gulnade och luktar rök. Hur de får det till 415 000 verkar dock lite konstigt.

Förmodligen behöver köket rivas ut och man har struntat i att göra åldersavdrag.
Citera
2022-04-07, 06:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Jag har själv varit rökare, men jag kan inte riktigt känna sympati med den här mannen, som rimligtvis borde fattat att han inte fick röka inomhus. Det får man ju inte i någon hyresrätt.
Jo, det får man i nästan alla hyresrätter.
Citera
2022-04-07, 06:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
För er som inte röker så innebär "2 paket" alltså två hela paket med cigg. Ett paket innehåller typ 10 stycken.
Länka något ställe som säljer ciggpaket med 10 cigg. Du vet inte vad du pratar om.
Citera
2022-04-07, 06:16
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Summan är konstig. Tror aldrig renoveringen har kostat mer än 100.000. Vad har grannarna sagt? Har inte värden varit i lägenheterna och gjort energi- eller radonmätning? Har värden aldrig varit inne för någon uppgradering av utrustning typ kranar, kylskåp? Det verkar som att värden har åsidosatt sina skyldigheter. Rökning är inte okey enligt mig men i detta fallet får nog MKB skylla sig själva. Domstolen kommer få svårt att döma Peter. Har inte läst alla inlägg så detta kan ha påpekats tidigare.

Det är inte olagligt att röka i sin bostad, det är inte ens olagligt att röka så till den grad att lägenheten behöver saneras vid utflytt.
Citera
2022-04-07, 06:18
Medlem
johnthedickholmess avatar
Det här är en generationsfråga. På -90 talet rökte ju folk inomhus. På krogen och på flygplan. Det var liksom inget konstigt. Nu är det en annan tid. Folk röker inte inne, finns inget fastighetsbolag som godkänner det. Många får ju inte ens stå på balkongen att röka så att det bara luktar rök under en inspektion i en lägenhet kommer att kosta.
Citera
2022-04-07, 06:21
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Hur bär man sig åt för att få renoveringskontrakt med MKB? Juristen hos dom säger att extrakostnaderna ligger i att dom fick ånga ner tapeter, tvätta och spärrmåla. Jag kan göra det billigare än 400k så kan tänka mig att ordna det.

Dom har helt klart bakat in hela renoveringen i hans rökskada, inte merkostnaden. En 20 år gammal lägenhet har dom sannolikt som praxis att totalrenovera när dom byter hyresgäst, speciellt om det inte var renoverat när han flyttade in (möjligen exklusive kök och badrum).
Kommer man att kunna få se MKB:s nedbrytning av kostnaden för renoveringen i rätten?

Det värsta är att det säkert finns dom som inte sagt ifrån utan bara betalat. Han ska ju betala extra för rökskadorna, men inte i närheten av den summan.

Precis! Säkert en strategi att de väntat till just 20 år. Men nu flyttade han ju ut.
Senast redigerad av Zicksack 2022-04-07 kl. 06:40.
Citera
2022-04-07, 06:28
Medlem
Kajahs avatar
Svårt att se 20 cigg om dagen som normalt slitage. Att sanera efter någon som rökt så pass mycket är dyrt då det krävs speciella färger och all inredning som skåp och garderober är bara att kasta. Cigaretter är vidriga och förstör verkligen. Tycker nog att det är rätt och riktigt att han får betala.
Citera
2022-04-07, 06:29
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Precis! Säkert en strategi att de väntat till just 20 år.

Eller så var det så att han flyttade ut och det som skedde var en vanlig utflyttningsbesiktning. Hyresvärdar springer inte runt och besiktigar lägenheter folk bor i.
Citera
2022-04-07, 06:30
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är inte olagligt att röka i sin bostad, det är inte ens olagligt att röka så till den grad att lägenheten behöver saneras vid utflytt.
Fast nu handlar inte detta om olaglig rökning. Det handlar om att lämna över en lägenhet i ett OK skick.
Citera
2022-04-07, 06:32
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Fast nu handlar inte detta om olaglig rökning. Det handlar om att lämna över en lägenhet i ett OK skick.

Ja? Läs inlägget jag citerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in