2022-04-07, 06:14
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Varför skull det vara så mycket sämre än rysk gas? Både kol och gas är ju fossila bränslen. Visst, på marginalen kanske gasen litet renare men båda bränslena ger ju koldioxidutsläpp.

Snälla Nurse Ratched! Både du och jag arbetar inom sjukvården, du som SSK och jag som läkare. Förstår du att kostnaden skiljer sig mellan alternativen och att detta har en fundamental betydelse?
Citera
2022-04-07, 06:18
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Fortsätter Vladolf Putlers paranoia att styra Ryssland är givetvis både Sverige och Finland NATO-medlemmar innan efterdyningarna av valet lättat.
Testa att flytta till Rostov, där passar du säkert in.

Att jag kommer att flytta ifrån Sverige i framtiden är glasklart p g a av att landet är förstört med och av svartingar. Jag siktar på någonstans i en schweizisk alpdal. Lika bra att sikta så högt det går så kanske man hamnar hyfsat högt ändå.

Rostov-na-Donu har jag faktiskt besökt som turist. Det går att hur klart som helst att hamna på sämre ställen i Ryssland.

Det finns ingen paranoia i Ryssland angående NATO. Allt genomförs genomtänkt och pragmatiskt. Hade inte ryssarna satt ner foten nu så hade de varit schack matt i framtiden. Nu är det istället NATO som expanderat färdigt. Ukraina är stängt, Moldavien är stängt och Sverige och Finland kommer att ta sitt förnuft till fånga. Bara gristrynen som Kristersson kommer att skrika.
Citera
2022-04-07, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Svar till en person som inte tror på att urkaina är nerlusat med Nazister som Ryssand vill rensa ut.

Lever Bandera nu? Enklaste sättet att se om Ukraina är nedlusat av nazister är väl att titta på hur folk röstade. 2 procent röstade på "Nazister" i valet i Ukraina.

Hur många röstade på kommunisterna i Ryssland? 19 procent. Är Ryssland nedlusat med en massa kommunister?
Citera
2022-04-07, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Snälla Nurse Ratched! Både du och jag arbetar inom sjukvården, du som SSK och jag som läkare. Förstår du att kostnaden skiljer sig mellan alternativen och att detta har en fundamental betydelse?
Nja Tyskland har egen brunkol. Den är inte speciellt dyr att bryta och transportera.

EU klarar sig bra utan Ryssarna. Frankrike bygger ny kärnkraft just nu, dessutom.
Citera
2022-04-07, 06:19
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Svårt att säga. Det kan vara bara så att den ryska propagandan fungerar i Ryssland och inte i väst. Den ryska propagandan fungerar på rysk publik men inte på publik i väst. Riktigt bra propaganda fungerar på fler publiker än den egna.

Trollen/ryska propagandister här är ganska kontraproduktiva. Men de har ett svårt jobb. Men frågan är hur bra är västs propaganda i Ryssland?

Men du har en poäng det är alltid svårt att mäta popularitet i en diktatur. Just nu vinner TV över Kylskåp i Ryssland. Kom också ihåg två saker: Människor ofta "Rally around the flag" vid en kris och de vill gärna vara på den vinnande sidan. Just nu vinner Putins sida i Ryssland. Men det kan ändra sig relativt snabbt.

Ett lands förmåga att föra krig kan visas genom en simpel ekvation

Resurser = R

Stridsvilja = S

Så R x S = Förmåga att föra krig.

Går någon av R eller S ner till Noll så har landet ingen förmåga att föra krig längre.

Propaganda är ett verktyg som påverkar ett lands stridsvilja och är ganska viktigt i krig.

I invasionen av Ukraina så har Ukrainarna med sin propaganda vunnit sin egen publik till nästan 100 procent. Den har också vunnit folket i väst. Dessutom vunnit beslutsfattarna i väst.

Ryssland har vunnit än så länge sin egen befolkning, men inte så mycket så Putin vågar mobilisera. Hans problem nu är att hela kriget startades på felaktiga premisser av honom. Dvs Ukraina kommer ge upp inom väldigt kort tid. Det är så det såldes till det ryska folket.

Putin har hamnat i en fälla som han grävde själv. Han försöker gräva sig ut genom att mobilisera det han kan utan att mobilisera samt ändra segervillkoren. Problemet i krig är att ofta båda deltagarna måste gå med på samma villkor i slutändan.

Hur det slutar vet vi inte. Men det har alla fall inte gått som Putin ville från början.

Håller med om det mesta du skriver, två viktiga undantag; Ryssland förlorar kriget just nu (vi får se vad dom kan skaka fram till en eventuell Donbss-offensiv men just nu åker dom sakta men säkert på pisk) samt Väst når fram till intellektuella i Ryssland.
Putler kommer fängsla dom som går ut med det, men det är inte samma som vad som sägs mellan skål och vägg hos alla intellektuella Ryssar (och bara sansade ”vanliga” Ryssar).
Citera
2022-04-07, 06:22
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Att jag kommer att flytta ifrån Sverige i framtiden är glasklart p g a av att landet är förstört med och av svartingar. Jag siktar på någonstans i en schweizisk alpdal. Lika bra att sikta så högt det går så kanske man hamnar hyfsat högt ändå.

Rostov-na-Donu har jag faktiskt besökt som turist. Det går att hur klart som helst att hamna på sämre ställen i Ryssland.

Det finns ingen paranoia i Ryssland angående NATO. Allt genomförs genomtänkt och pragmatiskt. Hade inte ryssarna satt ner foten nu så hade de varit schack matt i framtiden. Nu är det istället NATO som expanderat färdigt. Ukraina är stängt, Moldavien är stängt och Sverige och Finland kommer att ta sitt förnuft till fånga. Bara gristrynen som Kristersson kommer att skrika.

Du har fel, till slut går även Moldavien, Georgien, Finland, Sverige och slutligen Ukraina med.

Vad väntar du på? Ditt fria, friska, okorrupta drömrike väntar på dig, mot Rostov redan idag.
Citera
2022-04-07, 06:23
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja Tyskland har egen brunkol. Den är inte speciellt dyr att bryta och transportera.

EU klarar sig bra utan Ryssarna. Frankrike bygger ny kärnkraft just nu, dessutom.

Kan du i detalj redogöra för hur ett sådant byte skulle gå till remt praktiskt och ekonomiskt? Nej, jag tänkte väl det. Ytterligare en ogrundad glädjekalkyl.
Citera
2022-04-07, 06:23
Medlem
Termos99s avatar

Ukraine claims over 300 cases of rape, sexual violence by Russian forces

Russian soldiers are "rapists without any moral boundaries," the Ukrainian military claimed.

https://www.jpost.com/international/article-703458
Citera
2022-04-07, 06:24
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Kan du i detalj redogöra för hur ett sådant byte skulle gå till remt praktiskt och ekonomiskt? Nej, jag tänkte väl det. Ytterligare en ogrundad glädjekalkyl.

Enda ogrundade glädjekalkylen är Putlers och Larvrövs övertro på sin usla krigsmakt.
Citera
2022-04-07, 06:26
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99

Ukraine claims over 300 cases of rape, sexual violence by Russian forces

Russian soldiers are "rapists without any moral boundaries," the Ukrainian military claimed.

https://www.jpost.com/international/article-703458

Säkerligen propaganda. Var finns bevisen?
Citera
2022-04-07, 06:26
Medlem
Citat:
Håller med om det mesta du skriver, två viktiga undantag; Ryssland förlorar kriget just nu (vi får se vad dom kan skaka fram till en eventuell Donbss-offensiv men just nu åker dom sakta men säkert på pisk) samt Väst når fram till intellektuella i Ryssland.
Putler kommer fängsla dom som går ut med det, men det är inte samma som vad som sägs mellan skål och vägg hos alla intellektuella Ryssar (och bara sansade ”vanliga” Ryssar).

Att förlora kriget just nu är inte samma sak som att förlora kriget. Vem utom tyska logistiker sa att Tyskland skulle förlora kriget Nov 1941?

Jag vet inte vem som vinner detta krig. Det beror ju på vad som räknas som en seger. Vem vann Vinterkriget? Finland eller Ryssland? Jag vet de som förlorade. De döda och Tyskland.

Jag kan säga helt säkert att Ryssland förlorade fas 1. Hur det går sen vet jag inte. Krig är för komplicerat även för experterna och jag är bara en vanlig nisse.

Ryssland har resurser men kan inte använda det. Ukraina har viljan men saknar resurser.
Citera
2022-04-07, 06:27
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Enda ogrundade glädjekalkylen är Putlers och Larvrövs övertro på sin usla krigsmakt.

Kan du styrka ditt påstående med rediga siffror från trovärdig källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in