Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Tre veckor gammal analys och jag hittar bara en nyare, vilket var innan ryssarna drog sig helt tillbaka ifrån Kiyv området. Det som hänt sedan, vad gäller ryska krigsbrott pekar på att de, gärna, skulle vilja få till ett folkmord på det "motsträviga" ukrainska folket som inte vill bli en del av Ryssland och förlora all sin egen kultur och sin frihet.
Men konceptet att, också, titta på ryska, rent militära uppgifter och deras ev. segrar gillar jag, när det kommit ifrån en så balanserad amerikansk kille som denna. Dock, kanske han förlorst lusten, med tanke på hur de ryska trupperna betet sig.
1. Ryssland kan ta tillbaka det där precis när de vill. Ukraina har inte någon som helst förmåga att stoppa Ryssarna. Får man tro både Ukraina och Ryssland har Ukraina tagit 100k+ casualties varav hälften civila. Sjukstugan och bårhuset i Ukraina är med andra ord väldigt fullbelagda. Ryssland har å andra sidan tagit ungefär så många casulaties som Ryska staten uppger, möjligen + alla civila pro-Ryssar som trillat av pin i Ukraina. Det kan röra sig om 5-10k civila casualties som torde räknas som Ukrainska i ovanstående siffror.
2. Folkmordsskrik brukar vara ett tecken på förlust. Ryssland har inget motiv till att begå folkmord, möjligen kan en flyktingvåg skapa instabilitet i EU över tid kombinerat med "Cåvid". Här i Sverige kan vi hantera det där såvida inte samtidigt några miljoner till vill ta sig över medelhavet eller kommer gående från typ Afghanistan-Pakistan hållet.
3. Mer svammel än den där filmen har jag sällan sett. Man får ta det för vad det är, en analys på soldatnivån. Filmen var däremot bra gjord.
4. Färdigflashbackat!