2022-04-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Ja, du kan ha rett i det. Dette skrev han i en melding i august 2018:
Det er en av Norges største strømleverandør jeg samarbeider med, så dette blir veldig spennende.
Altså i samme måned som han sier han ga opp, og at kontakten opphørte helt.

Da hadde kontakten vart i et helt år og RU var altså mer begeistret enn noen gang.
Noe ser ut til å ha oppmuntret ham og skapt denne stadige økende entusiasmen.

Dette har nok vært et tema i avhørene. Hva gjorde RU så sterk i troa etter alle møtene.
Citera
2022-04-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Da hadde kontakten vart i et helt år og RU var altså mer begeistret enn noen gang.
Noe ser ut til å ha oppmuntret ham og skapt denne stadige økende entusiasmen.

Dette har nok vært et tema i avhørene. Hva gjorde RU så sterk i troa etter alle møtene.

Det er en mulighet for at han har smørt litt tykt på for disse kontaktene sine, men uansett så er det interessant. Andre ting som f.eks. pengebruk, om han sluttet i annen jobb, og hvordan venner og kjente oppfattet ham, kan kanskje gi et helhetlig bilde om hvordan situasjonen hans var på denne tiden.
Citera
2022-04-06, 17:48
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Det er en mulighet for at han har smørt litt tykt på for disse kontaktene sine, men uansett så er det interessant. Andre ting som f.eks. pengebruk, om han sluttet i annen jobb, og hvordan venner og kjente oppfattet ham, kan kanskje gi et helhetlig bilde om hvordan situasjonen hans var på denne tiden.

Omtrent som da han flyttet inn i leiligheten til "Frank", med lovnad om gevinst, fra deres "litt på siden" aktivitet når det kom til krypto og slikt?

Jeg tenker han her har utvist villighet til å operere litt utenfor normale grenser.
Citera
2022-04-06, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Omtrent som da han flyttet inn i leiligheten til "Frank", med lovnad om gevinst, fra deres "litt på siden" aktivitet når det kom til krypto og slikt?

Jeg tenker han her har utvist villighet til å operere litt utenfor normale grenser.

Jeg lurer på om han egentlig lot seg lure, eller bare spilte med. Han må vel ha vært forberedt på at politiet kunne prøve seg på en slik operasjon, eller lagt to og to sammen da han hørte hva opplegget gikk ut på. Med en IQ på 136, burde det være lett å gjennomskue.
Citera
2022-04-06, 18:14
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Jeg lurer på om han egentlig lot seg lure, eller bare spilte med. Han må vel ha vært forberedt på at politiet kunne prøve seg på en slik operasjon, eller lagt to og to sammen da han hørte hva opplegget gikk ut på. Med en IQ på 136, burde det være lett å gjennomskue.

Han har jo tydeligvis latt seg lure, ellers hadde han vel ikke velvillig gått med på å bo i denne leiligheten og drive med krypto, samtidig som han egentlig ikke fikk lov til å ha besøk, men lot kjæresten få komme allikevel, og så videre.

Dette fant jo sted over en viss tid, og siktelsene kom ikke før hele opplegget var avsluttet, samtidig som det hadde blitt blitt bedrevet overvåkning av TH, og enden på visa var en siktelse mot begge to.
Citera
2022-04-06, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Han har jo tydeligvis latt seg lure, ellers hadde han vel ikke velvillig gått med på å bo i denne leiligheten og drive med krypto, samtidig som han egentlig ikke fikk lov til å ha besøk, men lot kjæresten få komme allikevel, og så videre.

Dette fant jo sted over en viss tid, og siktelsene kom ikke før hele opplegget var avsluttet, samtidig som det hadde blitt blitt bedrevet overvåkning av TH, og enden på visa var en siktelse mot begge to.

Ja du har sikker rett. Men han kunne jo ha utnyttet situasjonen til det fulle, og tatt et opphold i en fin leilighet sammen med kjæresten, selv om han visste at alt var tull.
Citera
2022-04-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Det var et befriende og godt innlegg.
Jeg tror også at mange misforstår uttrykket Ransomware. Fordi ordet Ransom har med penger i kidnappingssaker å gjøre, men Ransomware i seg selv er noe helt annet. Og Monero er blitt mye brukt i Ransomware.
Ellers helt enig i at konklusjonen han har trukket er spot on, og nok heller er et produkt av logisk tenkning gjennom det han har fått med seg.

Jeg tror han koblet enkelte ting relativt raskt når han satt i stolen på politikammeret for konfrontering og ble gitt informasjon om at kona til en av Norges rikeste var forsvunnet.
Inntil hun forsvinner har han da over en lengre periode hatt lengre møter med og meget trolig blitt satt på ulike «oppgaver» for hennes mann som han trodde ville kunne føre til en deal.

Vi får nok svar på om det var feil sted til feil til eller ikke om ikke så lenge.
Citera
2022-04-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ja, det er etter min mening helt unaturlig. Det finnes mange grunner til at en person kan være forsvunnet. Dette gjelder også kona til en av norges rikeste.

Når han først tenker på kidnapping, så er det kanskje naturlig for akkurat han å tenke på monero. Men det finnes også her andre muligheter.

Skulle tro at kidnapping var en dagligdags ting i din verden også, men det skjer faktisk svært sjelden i Norge. Det finnes mange tema innen sykdom folk flest ikke forteller til alle man kjenner. Det kunne være psykisk sykdom. Rusavhengighet. Til og med kreft holder noen hemmelig den første tiden. Han kunne også tenkt at AE hadde forlatt TH, og dette var et tema TH ikke ønsket å snakke om.

Hvis politiet kjøper kryptomannens forklaring, så faller tiltroen min til politiet flere hakk. Men det tror jeg ikke de gjør.

Det finnes neppe mange grunner til en slik forsvinning i ditt eget hode når du sitter på politikammeret og blir konfrontert med din kontakt med hennes mann over tid, din kryptokompetanse og annet.

Noe har skjedd med Lisbeth er det GHH ble fortalt. Jeg kan ikke fortelle hva sier TH. Skjedd med er et klart uttrykk for at hun er utsatt for noe i mitt hue. Skjedd med utelukker altså at hun har pakket og dratt eller hevet seg på flaska.

GHH mener at det kunne være så mangt som ligger i skjedd med Fru Hagen og som samtidig ikke kan snakkes om. Det skal han da få lov til å mene og sin påståtte uro finner han sikkert måter å dempe på. Neppe da ved å hverken stille flere spørsmål rundt dette direkte til TH, kontakte Fru Hagen selv for svar eller forsøke finne svar via omveier i for eksempel nær familie. For hvis han hadde gjort det ville han vel ikke fått sjokk når TH ringte og forteller om kidnappingen?

Så din tiltro til politiet vil falle flere hakk hvis politiet kjøper kryptomannens forklaring. Jaha og så tenker jeg om det.
Senast redigerad av Kokadu 2022-04-06 kl. 20:41. Anledning: Rette
Citera
2022-04-06, 20:51
Medlem
Apropos pitching av forretningsidéer til næringslivstopper.
Må si det er sjelden jeg hører om unge håpefulle uten CV som får tilgang til et eneste møte for å pitche høytsvevende idéer direkte til næringslivstopper.

Om man først klarer å karre seg til et slikt møte, så er det vel fort "takk og vi ringer deg" dersom det ikke er nevneverdig interessant.

Men RU fikk altså 15ish møter uten at TH noen gang var særlig interessert. Det er interessant i seg selv for TH var en travel mann - han hadde f.eks. ikke tid til å være prosjektleder for sin egen kones forsvinning.

Han husket jo ikke navnet på "gutten" etter disse 15 møtene heller så enten har vi å gjøre med akutt demens, eller....... Jeg antar at disse møtene er dokumentert i notatboken som alt annet. Eller...?
Citera
2022-04-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enneagram
Lurer også litt på om høyrehånd og venstrehånd er koordinert, eller om hjernen bak finner det hensiktsmessig å bruke splitt/hersk-metoder.

Ikke godt å si. Kanskje alt var bare mye armer og bein?

Selv lurer jeg mest på hva vi vil få se høyre/venstre ving og senter/midtbane ta seg til dersom det reises tiltaler. Kan bli interessant å følge disse når målet deres ikke lengre er et felles feigt, koordinert angrep på en 68-åring. Det vil handle mer om enkeltindividets prestasjon. Kanskje vi da får mer svar på det du lurer på også.
Citera
2022-04-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Apropos pitching av forretningsidéer til næringslivstopper.
Må si det er sjelden jeg hører om unge håpefulle uten CV som får tilgang til et eneste møte for å pitche høytsvevende idéer direkte til næringslivstopper.

Om man først klarer å karre seg til et slikt møte, så er det vel fort "takk og vi ringer deg" dersom det ikke er nevneverdig interessant.

Men RU fikk altså 15ish møter uten at TH noen gang var særlig interessert. Det er interessant i seg selv for TH var en travel mann - han hadde f.eks. ikke tid til å være prosjektleder for sin egen kones forsvinning.

Han husket jo ikke navnet på "gutten" etter disse 15 møtene heller så enten har vi å gjøre med akutt demens, eller....... Jeg antar at disse møtene er dokumentert i notatboken som alt annet. Eller...?

Nå må vi først få et troverdig svar fra politiet om antall møter. Ikke henge oss på mediene som vrir og vrenger på det meste for å selge klikk og papir. Så langt er det vel bare "vitner skal ha fortalt at han er sett på Futurum så sent som sept eller oktober 2019.

En så åpenbar løgn fra begge ville nok politiet brukt for hva det er verdt. Det er også sagt at han ved noen tilfeller bare troppet opp på Futurum. Også kanskje han besøkte TEH som han etteehvert ble kjent med.
Citera
2022-04-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ja, jeg venter jo spent på denne utsjekkingen forsvareren hans har annonsert i ganske lang tid.

Enn så lenge gjør vel RU storre penger på konsulentvirksomheten sin, tenker jeg.
noen sa ru drev aksjemegling andre såpesalg. Altmuligmann? Uslepen diamant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in