2022-04-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
För att förstå detta så måste man se lite tillbaka i historien. Sovjetunionens fall är väl själva grundorsaken. Efter andra världskriget var Sovjet en segrarmakt. Det är mycket viktigt för ryssarna att de vann över nazisterna. Ryssland blev verkligen ett imperium med hela Sovjet och halva Europa som lydstater. När Sovjetunionen kollapsade så var det ett enormt trauma för många.

Men sedan blev det ännu värre när det ena landet efter det andra vände ryggen mot Ryssland och gick med i NATO. Kvar stod Ryssland nästan ensamt kvar. Ingen utom Belarus ville vara med dem.

Sedan var det Ukraina som stod och velade hit och dit. Ukraina har ju i historien nästan varit ryskt och med en stor andel ryssar. Naturligtvis hoppades ryssarna att de skulle välja att gå med Ryssland. Under Yanukovytj såg det ganska ljust ut. Man började planera för att dela Ukraina och skapa ett Nyryssland.
Men sedan blev han avsatt och då blev Putin vansinnig. Nu fick det räcka. Så tog man Krim och började stödja separatister i Donbass. Om Ukrainarna inte älskade Ryssland så skulle de tvingas med våld. Det är därför som hatet är så starkt. Ryssarna kan inte fatta varför deras närmaste väljer den andra sidan. De ser det som ett fruktansvärt svek. Det är som nationell svartsjuka.

Håller helt och hållet med.

Något säger mig att Ukraina kommer att gå ut med segern i sin hand när detta krig är slut.
Citera
2022-04-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Rysstrollen här är riktiga ryssar! De har redan tagit reda på alla som inte är ryssvänliga. De har era adresser

Vad ska dom med dessa adresser till? Skicka kärleksbrev?
Citera
2022-04-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Intressant analys. Ryssarna flydde i panik vid Kiev. Putins dagar är räknade då Putin har i princip förlorar kriget.

Putin förlorade första delen av kriget, men kriget är inte över än. Kriget kommer nu fokuseras på den östra fronten och där är det väldigt öppna landskap. Det var där de största slagen med pansartrupper genomfördes under andra världskriget.

Javelins, NLAWS och så vidare är inte lika effektiva i sådana här landskap då det finns väldigt lite terräng att gömma sig i. Vad Ukraina nu behöver är mängder med pansarvagnar, artilleri och luftvärn.

https://www.youtube.com/watch?v=oyNCOgNxAtM
Citera
2022-04-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Diskussionen, innan den spårade, handlade om att ni anklagar mig för att rättfärdiga våldtäkt och mord på en 3-åring då jag helt enkelt frågade när bilden var tagen.

Jag presenterade sen ursprunget till bilden och när den först publicerades (5 mars) där både offrens namn finns med och deras egen fars utsago.

Då ni påstår att flickan på bilden i fråga blivit våldtagen och mördad av ryska soldater utan att på något vis tillföra ett uns av material som stärker det bevisade jag motsatsen.

De dog av shelling. Det är 100% bekräftat av rättsläkare och hur de skedde såg deras far med egna ögon.

Därav, ert narrativ om de som hänt med henne, är felaktigt och att använda det som propaganda är patetiskt och det har ni heller ingen rätt att göra.

Allt folk postar härinne är propaganda från Kreml om det inte passar in i er världsbild.

Ni sa att bilden var tagen inom ett par dagar.

Bevisat falskt.

Ni sa att hon blivit våldtagen och mördad av ryska soldater:

Falskt.

Detta gör att reste av era argument är irrelevanta. Det finns ingen tolkningsfråga här.

Sanningen är att de blev dödade när Ryssland bombade. Det är helt klart och Rysslands fel samt otroligt tragiskt.

Att ni behöver krydda historien bakom bilden och rent utav ljuga är en helt annan. Ni bryr er verkligen inte om er egen trovärdighet?

Nu har jag inte påstått något om någon bild, men vad vi kan konstatera är att du klammrar dig fast vid ett enda skeende, som alltid för att slippa se den stora bilden, som naturligtvis är förödande för rysskramare som dig.

Din trovärdighet är 0 exakt 0. Inser inte du det?

Patetiskt.....
Citera
2022-04-06, 19:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Sorry men jag läste hela artikeln igår. Med tillhörande bild och bakgrund. Ska se om jag kan länka.

Hittar du din ’länk’ eller?
Citera
2022-04-06, 19:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukraina har tagit tillbaka en ort till i Kherson-området. De har en bra offensiv där nu.
https://twitter.com/GeneralStaffUA/status/1511741857851711495
Citera
2022-04-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det kanske snarare handlar om att det man från ukrainsk sida vill undvika att hundratals städer och byar drabbas av samma hemskheter som i Butja och andra städer runt Kiev, inför den påstådda ryska offensiven, utifall att ryssarna lyckas ta mark. Kapitulation lär aldrig hända, tror att Ukraina lär slåss till sista man.
Precis. Det kommer säkert att bli hårda strider i dessa områden. Ukraina kommer ändå att segra och driva ut Ryssarna därifrån.
Citera
2022-04-06, 19:27
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Nu har jag inte påstått något om någon bild, men vad vi kan konstatera är att du klammrar dig fast vid ett enda skeende, som alltid för att slippa se den stora bilden, som naturligtvis är förödande för rysskramare som dig.

Din trovärdighet är 0 exakt 0. Inser inte du det?

Patetiskt.....

Vi diskuterade bilden i fråga. Om han/du sen helt halkar in på något annat eller helheten är det en diskussion för sig, eller hur?

Bara för att det bevisligen är lögn det han säger om bilden betyder inte att jag förnekar att krigsbrott skett vilket det med största sannolikhet gjort.

Men att sitta och blåljuga om döda, särskilt barn, och fabricera hur de skett för att trycka på folks känsloknappar är helt oacceptabelt. Fakta går alltid före känslor. Klarar du inte av det kanske du ska röra sig mot något annat forum, typ familjeliv?
Citera
2022-04-06, 19:29
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hittar du din ’länk’ eller?

Har postat den 3 gånger nu. Vet inte om ni skiter i det eller om ni spelar dumma.

- Arina Dmitrievna Butym and Veronika Alexandrovna Biryukova. They have the same mother, different fathers. They were delivered on March 5 at 17.00. They lived in the village of Meshkovo-Pogorelovo, Shevchenko Street, - the orderly Nikolai Chan-Chu-Mila says and looks past. - I'm godfather ... Their parents baptized my children. We are family friends. The girls were brought to me, on my shift. Of course I recognized them. I can't tell you what I experienced at that moment.

https://web.archive.org/web/20220330063443/https://zona.media/article/2022/03/29/banned-mykolaiv

Flickan på bilden dog av shelling på grund av RYSSARNAS bombande. Finns inget proryskt i det där.

Diskussionen som spårade ur var att några få vidriga individer gillar att sprida lögner om döda barn för att provocera folk med känslor.
Citera
Medlem
donald12s avatar
Sanktioner mot Putins döttrar! Det var på tiden....

Även fler banker får sanktioner.

https://youtu.be/0AW8B1WwFVU
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Bättre att satsa på att inte vara fiender. Det är bara vapenindustrin som tjänar på fientligheten.

Kineser sitter inte på ett risfält längre med stråhatt på huvudet. De är väldigt framåt. Så de kommer ta över på många områden. Bättre att vi ser dom som vänner. Vi kan samarbeta både här nere på jorden och ute i rymden.
Du tror de rustar för biljoner för att det är roligt?
Nej du, armén är till för att användas, den kostar och föråldras.
Där finns alldeles för många män i kina, de kan offra 100M utan att blinka.
Citera
2022-04-06, 19:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina har tagit tillbaka en ort till i Kherson-området. De har en bra offensiv där nu.
https://twitter.com/GeneralStaffUA/status/1511741857851711495

Mycket bra men de kommer att möta hårt motstånd befarar jag.

Citat:
Of the almost nearly 130 battalion tactical groups that the Russians applied to this invasion, the US still assesses that they still have "more than 80" BTGs inside Ukraine , according to a senior US defense official

https://liveuamap.com/en/2022/6-april-of-the-almost-nearly-130-battalion-tactical-groups

Men upprullningen av den ryska fronten har ju så sakteliga börjat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in