2022-04-06, 18:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jovisst, folk köper följare på twitter och stället är nerlusat med botar och trollkonton, så har det varit ganska länge.

Det kan absolut vara ett motiv för Musk att han själv vill nå ut till en större publik på twiitter. Sen tycker jag att om Trump och andra är missnöljda med att de inte får totalt utrymme att säga vad de vill där, så borde ju det logiska svaret vara att starta en egen plattform, ett "MAGA-twitter" ungefär. Trump har ju råd och han har dinglat den moroten några gånger nu, senast med Truth Social - men det är ju ganska tydligt att han aldrig kommer att skapa någon sådan "raka rör och öppna spjäll"-plattform där hans fans kan posta i princip vad som helst utan moderering.
Jag tror det är fel att skapa en platform för varje åsiktsriktning. Det är ju dit man försöker nå nu. Greta tillåter bara personer under 25 i sin organisation. Västerpartiet har börjat med vissa könssegregerade möten. Systemet splitttrar upp oss.

Det är absolut fel att man skall betala fantasisummor för att få den bästa spridningen av sina inlägg.

Mycket synd att Twitter har blivit en plutokrati för storföretagens troll. En platform för de som kan betala. Musks inträde kommer inte att förbättra detta.
Citera
2022-04-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror det är fel att skapa en platform för varje åsiktsriktning. Det är ju dit man försöker nå nu. Greta tillåter bara personer under 25 i sin organisation. Västerpartiet har börjat med vissa könssegregerade möten. Systemet splitttrar upp oss.

Det är absolut fel att man skall betala fantasisummor för att få den bästa spridningen av sina inlägg.

Mycket synd att Twitter har blivit en plutokrati för storföretagens troll. En platform för de som kan betala. Musks inträde kommer inte att förbättra detta.
Jag instämmer, men det är så här det fungerar numera, Det vore naivt att tro att en plattfrom som twitter *inte* skulle bli big business med stora pengar bakom scenen.

Samma sak med Spotfy: jag är inte det minsta förvånad över att plattformen verkar ha använts för att tvätta pengar eller för att sälja in rent fiktiva artister. Upplägget inbjuder till det.
Citera
2022-04-06, 18:39
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Knappast, det är inte som att han kommer att riva bort precis all kontroll och backa bandet till hur det såg ut 2019 då det fortfarande i stort sett var vilda västern på stället. En sådan helomvändning skulle leda till en massflykt av tunga personer och organsisationer från plattformen - och troligen även annonsörer, som är avgörande för hur twitter drar in pengar.
Fan vilket korkat svar. Jag sitter ju för fan och läser vad vänstern skriver på twitter.
Citera
2022-04-06, 18:58
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Men visst har Twitter total kontroll? Man köper ju hur många som skall se vad man skriver. Upp till $50.000 per dag per inlägg. Det kommer aldrig den stenrike Musk med oligarktendenser att ändra på.

Är det så?

Elon Musk lär nog inte försämra Twitter tror jag. Twitter är trots hur illa det än är mångdubbelt bättre än de flesta kopiorna som är ännu värre ekokammare än vad Twitter är trots sin bias.

Twitter är ju idag ändå den främsta platformen för enkla korta åsiktsyttringar och enkel kommunikation. Vägen framåt är nog något som liknar en öppen standard liknande som E-mail är. Dvs oavsett vad du har för tjänsteleverantör så kan du skicka mail mellan outlook, gmail eller egen server.

Hade det varit så hade censueringen inte varit någon större fara om t.ex en titterföljare hade kunnat följa Trump på Gab, via Twitter utan att skaffa konto på Gab. Gillar man inte GAB så skulle man själv kunna blockera hela GAB servern och dess användare och även kunna göra undantag får de man inte gillar. Det är väl lite så kallat fediverse är tänkt att fungera, men det är ju rätt dåligt implementerat idag även om tanken är bra.

Alternativ så hade man om man är teknisk eller rik skapa sin egen server.
Citera
2022-04-06, 19:05
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Är det så?

Elon Musk lär nog inte försämra Twitter tror jag. Twitter är trots hur illa det än är mångdubbelt bättre än de flesta kopiorna som är ännu värre ekokammare än vad Twitter är trots sin bias.

Twitter är ju idag ändå den främsta platformen för enkla korta åsiktsyttringar och enkel kommunikation. Vägen framåt är nog något som liknar en öppen standard liknande som E-mail är. Dvs oavsett vad du har för tjänsteleverantör så kan du skicka mail mellan outlook, gmail eller egen server.

Hade det varit så hade censueringen inte varit någon större fara om t.ex en titterföljare hade kunnat följa Trump på Gab, via Twitter utan att skaffa konto på Gab. Gillar man inte GAB så skulle man själv kunna blockera hela GAB servern och dess användare och även kunna göra undantag får de man inte gillar. Det är väl lite så kallat fediverse är tänkt att fungera, men det är ju rätt dåligt implementerat idag även om tanken är bra.

Han syftar nog på att man kan betala för att få sina tweets "promoted", vilket ger de en massa spridning, jag har inte tittat på det närmare än så men att man skulle få betala för exakt hur många som ska se det låter fullt rimligt. Och jag håller med om att det är trist, men det är ju ett sätt för de att dra in pengar iallafall.

Jag tror inte Elon kommer förbättra eller märkvärt försämra twitter, hur illa jag än tycker om honom.
Citera
2022-04-06, 19:08
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Är det så?

Jag provade att registrera ett pro-konto på Twitter (det är gratis). Då kom det upp hur mycket jag var beredd att betala per meddelande och dag. Det fanns naturligtvis rimligare summor men för att få maximal spridning vill jag minnas att man kunde betala $50.000 per inlägg och dag.

Då skall man bojkotta platformen anser jag. Det måste vara inläggens kvalitet som avgör, inte hur mycket man kan betala. Det går att tjäna pengar på en platform som ger alla samma chans. Jag hoppas folk tar upp detta och Twitter får problem.

Och den stenrike Musk med stor spridning på Twitter har aldrig nämnt detta. Därför är han fel person i Twitters styrelse.

Jag blev lika förvånad som du. Bara det är illa. Folk vet inte att man betalar för yttrandefriheten på TWitter.
Citera
2022-04-06, 19:20
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Han syftar nog på att man kan betala för att få sina tweets "promoted", vilket ger de en massa spridning, jag har inte tittat på det närmare än så men att man skulle få betala för exakt hur många som ska se det låter fullt rimligt. Och jag håller med om att det är trist, men det är ju ett sätt för de att dra in pengar iallafall.

Jag tror inte Elon kommer förbättra eller märkvärt försämra twitter, hur illa jag än tycker om honom.

Någonstans måste det ju finanseras.

Därav är ju en öppen standard att föredral då finns det olika sätt att finansera servarna. Antingen kan man ju välja en betalserver som har stora integritetskrav och finansieras via månads/årsavgifter, eller att man betalar med sig själv som en dräng som mjölkas på privat data via Google eller Facebook, eller något mellanting där det är reklamfinanserat. Hade det varit så hade man kunnat välja den instans som man tycker har bäst policys. Att betala för att promota sina inlägg lär då i sådana fall bara var möjligt på den i egna instanser som tillåter och erbjudar sådana saker.

Nu känner jag att jag börjar gå lite offtopic här.
Citera
2022-04-06, 19:21
Medlem
wwrs avatar
Se hur det gick med det amerikanska rymdprogrammet när Musk fick tag i det. Först betalade Musks beskyddare Jurvetson till Obama för att lägga ned rymdfärjorna. Sedan betalade skattebetalarna till Ryssland för att skjuta upp de amerikanska astronauterna medan Musk utvecklade samma typ av raket som de haft tidigare (förutom att man återanvände raketstegen). Utevecklingen betalades också av skattebetalarna.

Sedan blev Musk inkopplad i månprogrammet. Hans månraket har mest exploderat och hela månprogrammet är kraftigt försenat.

Men Musk fokuserar på att tjäna pengar. I övermorgon skjuter han upp privata miljardärer istället för tränade astronauter. Han gör det med en raket som utvecklats med skattemedel.

Det blir samma med Twitter. Musk är en oligark som låter pengarna styra. Det behövs en platform där alla kan komma till tals på lika villkor utan att betala för att spridas. (Eller alla betalar lika) Musk kommer tyvärr inte att bidra till detta, är jag rädd.
Senast redigerad av wwr 2022-04-06 kl. 19:30.
Citera
2022-04-06, 19:50
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Någonstans måste det ju finanseras.

Därav är ju en öppen standard att föredral då finns det olika sätt att finansera servarna. Antingen kan man ju välja en betalserver som har stora integritetskrav och finansieras via månads/årsavgifter, eller att man betalar med sig själv som en dräng som mjölkas på privat data via Google eller Facebook, eller något mellanting där det är reklamfinanserat. Hade det varit så hade man kunnat välja den instans som man tycker har bäst policys. Att betala för att promota sina inlägg lär då i sådana fall bara var möjligt på den i egna instanser som tillåter och erbjudar sådana saker.

Nu känner jag att jag börjar gå lite offtopic här.

Sant, det är nog lite offtopic, jag avslutar med att jag håller med dig, även om jag inte gillar fenomenet riktigt så tycker jag att det är ganska harmlöst. Det står tydligt vilka tweets som är "promoted", jag ser det som all annan reklam, ett nödvändigt ont om man ska kunna ha en gratis produkt som kostar enorma summor att driva.
Citera
2022-04-06, 19:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Sant, det är nog lite offtopic, jag avslutar med att jag håller med dig, även om jag inte gillar fenomenet riktigt så tycker jag att det är ganska harmlöst. Det står tydligt vilka tweets som är "promoted", jag ser det som all annan reklam, ett nödvändigt ont om man ska kunna ha en gratis produkt som kostar enorma summor att driva.
Men det finns massor med serverinnehavare som skulle vara med och driva ett gratissystem. Eller också annonserar man. Eller också betalar alla samma låga summa. Men man ger inte företräde till vissa åsikter. Hur skulle det se ut på Flashback om man fick mer spridning om man betalade mer?

Det är här Musk med sin rikedom och sin inställning att den rike skall styra sina fabriker utan demokratisk insyn är fel person i Twitters styrelse. Han har ju köpt sig dit också, förstås.
Senast redigerad av wwr 2022-04-06 kl. 20:02.
Citera
2022-04-06, 20:57
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Men det finns massor med serverinnehavare som skulle vara med och driva ett gratissystem. Eller också annonserar man. Eller också betalar alla samma låga summa. Men man ger inte företräde till vissa åsikter. Hur skulle det se ut på Flashback om man fick mer spridning om man betalade mer?

Det är här Musk med sin rikedom och sin inställning att den rike skall styra sina fabriker utan demokratisk insyn är fel person i Twitters styrelse. Han har ju köpt sig dit också, förstås.

Jo okej, det kan jag ge dig. Jag har svårt för att se att han skulle göra någonting bättre, men jag tänker att förhoppningsvis är hans inflytande inte tillräckligt stort för att försämra något.
Citera
2022-04-06, 21:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det roligaste med detta är att läsa hur faggots & psyksjuka män i klänning går helt överstyr för att Musk har köpt in sig i Twitter.
Underhållningsvärdet är fantastiskt. Oavsett hur det går framöver.

Det som Musk har talat om ganska länge är att göra algoritmerna för hur inlägg bannas/promotas/undertrycks offentliga & Open Source. Det är givetvis en bra idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in