2022-04-06, 10:14
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar sammanslagna.
/Mod
Citera
2022-04-06, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Politiker, i synnerhet anglosaxiska politiker och dito offentliga personer, har i praktiken bredare yttrandefrihet än vanligt folk på twitter - så ser praxis ut redan idag. Om du som vanlig Svensson kallar t ex någon senator, en polischef eller någon i Trumps (eller Bidens eller Boris') entourage för "stupid bitch", "hopeless sycophant" eller "a Russian asset" e d så blir du avstängd ( i alla fall temporärt) och tweeten raderad - även om personen man refererade till har uttryckt sig så korkat att orden var fullt motiverade. Om däremot politikern själv säger motsvarande så händer i 99% av fallen ingenting.

Twitter motiverar detta med att vad politiker och dem närstående säger anses ha större allmänintresse, även om dessa uttrycker sig grovkornigt.

Plattformen har nog gjort en viss uppstramning av språket under senaste året eller så, men den här praxisen har funnits med hela tiden.
Intressant inlägg.
Jag betraktar Elon musk som en skojare och aktie manipulatör så jag tar dessa nyheter med ro, men jag hade ingen aning om att twitter infört särskilda regler för politiker osv. Nu på sistonde
Citera
2022-04-06, 13:46
Medlem
wwrs avatar
Musk är en oligark som vill styra utan inblandning av myndigheter eller fackföreningar. Därför fungerar Tesla i Kina så länge han följer landets grundregler och t.ex inte kritiserar deras hårda lockdown, som han gjorde i USA (båda drabbade hans fabriker). Det verkar som om Teslas hela vinst kommer från Shanghaifabriken.

Twitter kom väl på glid redan förra året (eller tidigare). Med ett pro-konto kan man betala upp till $50.000 per dag per inlägg för att öka spridningen.

Vanligt folk har inte råd att köpa yttrandefrihet på Twitter. Det blir inte bättre med en oligarks inträde.
Senast redigerad av wwr 2022-04-06 kl. 14:28.
Citera
2022-04-06, 14:50
Medlem
HipToBeSquares avatar
Fattar ni inte, Elon Musk går in för att hindra Twitter från att bli irrelevant. Just nu så lanseras flertal nya sociala platformar vilket inte globalisterna gillar. Trump har sin egen och pratar de om att de ska tillåta honom igen, precis när han lanserat sin egen.

Folk tror att Elon Musk är någon som är på folkets sida. Elon Musk är son till en släkt som blev utkastade ur Kanada pga hans föräldrar var mycket involverade i eugenics society. Elon Musk är lite vad Bill Gates var på 80-talet, en rik nörd med tveksam affärspraxis men vem trodde att han senare skulle bli massmördare.
Citera
2022-04-06, 15:21
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Elon Musk är son till en släkt som blev utkastade ur Kanada pga hans föräldrar var mycket involverade i eugenics society.
”Son till en släkt”

Jösses. Vilken styrd virrpanna du är.

Nej, Galton Institute grundades inte av Elon Musks mammas farfar.

Nej, Maye Haldeman har aldrig blivit utkastad från Kanada. De flyttade till Sydafrika där Elon föddes, men för att de ville det och inte av tvång.

Det är propaganda för att försöka sabotera för Musk på ungefär det sätt du gör nu, ironiskt nog startat inte av de vänstervridna du nu följer i fotspåren på utan av de som förlorar på elbilens framfart. Säkert femton år sedan detta rykte startades.

Elon har flera gånger talat om sin syn på rasforskning och ”eugenics” och inget av dessa tal, artiklar eller tv-intervjuer har på något sätt visat en negativ bild av karln.
Citera
2022-04-06, 16:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Intressant inlägg.
Jag betraktar Elon musk som en skojare och aktie manipulatör så jag tar dessa nyheter med ro, men jag hade ingen aning om att twitter infört särskilda regler för politiker osv. Nu på sistonde
Vad jag förstår har själva principen funnits några år, men tillämpningen har stramats åt en del. Jag uipptäckte den i samband med att jag från ett relativt nystartat twitterkonto (som jag inte egentligen hade avsett att använda för politiska inlägg) kallade Amy Kremer för "a stupid b*tch". Det blev raderat inom några timmar och själv åkte jag på ett dygns suspendering och krav på att uppge mitt telefonnummer för att aktivera kontot igen.

För er som inte känner till Amy Kremer: hon var en av nyckelpersonerna bakom 6 januari-händelserna: hon och hennes dotter var själva tillståndsinnehavarna för Trumps massmöte omedelbart före stormingen av Capitolium, de var centrala för att sälja in "Stop the Steal"-narrativet till folket under månaderna innan, och hon har fortsatt att försvara och ursäkta själva stormningen efteråt. Enligt min mening måste hon ha varit införstådd på förhand med vad som skulle hända, med hela försöket att kasta omkull congress-sessionen.

AK är en av Trumps mera rabiata angängare i media, dessutom är hon faktiskt inte folkvald till någonting utan i princip en politisk PR-makare och organizer som har jobbat för Trumps räkning ända sedan 2015 (innan dess var hon en veteran inom Tea Party).
Citera
2022-04-06, 17:02
Medlem
Västkustskts avatar
Den amerikanska twittervänstern verkar vara totalt livrädda nu när Elon Musk har köpt in sig i Twitter.
Citera
2022-04-06, 17:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Den amerikanska twittervänstern verkar vara totalt livrädda nu när Elon Musk har köpt in sig i Twitter.
Knappast, det är inte som att han kommer att riva bort precis all kontroll och backa bandet till hur det såg ut 2019 då det fortfarande i stort sett var vilda västern på stället. En sådan helomvändning skulle leda till en massflykt av tunga personer och organsisationer från plattformen - och troligen även annonsörer, som är avgörande för hur twitter drar in pengar.
Citera
2022-04-06, 17:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Knappast, det är inte som att han kommer att riva bort precis all kontroll och backa bandet till hur det såg ut 2019 då det fortfarande i stort sett var vilda västern på stället. En sådan helomvändning skulle leda till en massflykt av tunga personer och organsisationer från plattformen - och troligen även annonsörer, som är avgörande för hur twitter drar in pengar.
Men visst har Twitter total kontroll? Man köper ju hur många som skall se vad man skriver. Upp till $50.000 per dag per inlägg. Det kommer aldrig den stenrike Musk med oligarktendenser att ändra på.
Citera
2022-04-06, 17:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men visst har Twitter total kontroll? Man köper ju hur många som skall se vad man skriver. Upp till $50.000 per dag per inlägg. Det kommer aldrig den stenrike Musk med oligarktendenser att ändra på.
Du inser nog att det inte var den typen av kontroll jag menade, men jag ville inte att tråden skulle spåra ur i en ändlös pseudodebatt om vilka som är bra och dåliga på twitter, om first amendment etc, så därför fattade jag mig kort (och undvek ordet "restriktioner").
Citera
2022-04-06, 17:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Du inser nog att det inte var den typen av kontroll jag menade, men jag ville inte att tråden skulle spåra ur i en ändlös pseudodebatt om vilka som är bra och dåliga på twitter, om first amendment etc, så därför fattade jag mig kort (och undvek ordet "restriktioner").
Jag kanske skrev lite otydligt. Det var inte främst menat att klanka på ditt inlägg.

Men redan nu köper man sig publik på Twitter och det kommer inte att bli bättre med Musk, är jag ganska säker på. Det kan vara en orsak att Musk går in. Att genom manipulationer skapa större publik för hans egna inlägg och inlägg av andra som han stöder.

Det känns nästan som Twitterbojkott vore på sin plats. Inläggens kvalitet och inte plånboken på den som skriver skall avgöra deras spridning.
Senast redigerad av wwr 2022-04-06 kl. 17:43.
Citera
2022-04-06, 17:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kanske skrev lite otydligt. Det var inte främst menat att klanka på ditt inlägg.

Men redan nu köper man sig publik på Twitter och det kommer inte att bli bättre med Musk, är jag ganska säker på. Det kan vara en orsak att Musk går in. Att genom manipulationer skapa större publik för hans egna inlägg och inlägg av andra som han stöder.

Det känns nästan som Twitterbojkott vore på sin plats. Inläggens kvalitet och inte plånboken på den som skriver skall avgöra deras spridning.
Jovisst, folk köper följare på twitter och stället är nerlusat med botar och trollkonton, så har det varit ganska länge.

Det kan absolut vara ett motiv för Musk att han själv vill nå ut till en större publik på twiitter. Sen tycker jag att om Trump och andra är missnöljda med att de inte får totalt utrymme att säga vad de vill där, så borde ju det logiska svaret vara att starta en egen plattform, ett "MAGA-twitter" ungefär. Trump har ju råd och han har dinglat den moroten några gånger nu, senast med Truth Social - men det är ju ganska tydligt att han aldrig kommer att skapa någon sådan "raka rör och öppna spjäll"-plattform där hans fans kan posta i princip vad som helst utan moderering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in