2022-04-06, 17:09
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Rysslands finansdepartement har slut på dollar i landet och har försökt betala obligationer som ska betalas i dollar i rubel istället.

https://www.di.se/live/ryssland-har-betalat-pa-dollarobligationer-i-rubel/
Det börjar sina i kassan.
Utmärkt att den speciella ekonomiska övningen i rysk nationalekonomi börjar ge resultat.
Citera
2022-04-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Nej, frågan finns inte uppe - det är sant.
Men är det enbart masar och kullor som ska få säga sin sak, eller har norrbottningar, upplänningar, skåningar m.fl. rätt att tycka i frågan?

Om dessa vill bli självständiga också så ska väl det också röstas.
Ja Dalarnas befolkning bestämmer. Sen kanske inte Nyinflyttade familjen Andersson från Helsingborg som bott där i 1 år ska rösta.

Om Ålänningarna tex velat tillhöra Sverige och röstning uppkom, är det deras rätt. Men sålänge ingen bryr sig tillräckligt för att göra en grej utav det så är det väl inga problem.

Om England vill ur EU är det också deras rätt att köra en omröstning.
Citera
2022-04-06, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Natos varning: Rysslands
östoffensiv blir barbarisk
DIREKTRAPPORT: Nato-källor: Fruktar ”fasansfull” attack • Toppmöte i Bryssel

Jag tror personligen Putin kommer artilleri bomba med full kraft flera dagar i streck speciellt före den 9 Maj då dom ska fira sin seger över Nazi Tyskland.
Nato borde skicka mer vapen till Ukraina.
Mera vapen = mera döda=mer förödelse= och den största katastrofen i mordern tid.
Varför går inte Polen in ?
Citera
2022-04-06, 17:10
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Möjligt att den ryska regimen skiter i vilket, jag tror att de inte bryr sig, frågan är om soldaternas mammor också är likgiltiga.

Kan dessa påstådda mobila krematorier ge en hint om huruvida man faktiskt har planlagt att avrätta civila i stor skala?

https://hmn.wiki/sv/Mass_graves_in_Chechnya

I Tjetjenien har massgravar innehållande hundratals lik avslöjats sedan början av de tjetjenska krigen 1994. I juni 2008 fanns det 57 registrerade platser för massgravar i Tjetjenien . [1] Enligt Amnesty International kan tusentals begravas i omärkta gravar inklusive upp till 5 000 civila som försvunnit sedan början av det andra tjetjenska kriget 1999. [2] År 2008 avslöjades den största massgraven som hittills hittats i Groznyj , innehållande cirka 800 kroppar från det första tjetjenska kriget 1995.[1] Rysslands allmänna policy gentemot de tjetjenska massgravarna är att inte gräva upp dem. [3]

Ryssarna skiter fullständigt i dom mänskliga rättigheterna, det är tragiskt vad som sker i Ukraina och jag är rädd att det kommer bli värre, det här lugnet som är just nu skrämmer mig lite, omgrupperingar av trupper mm, Putin planerar nästa attack och må jag ha fel men jag tror den kommer bli brutal.
Citera
2022-04-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nej inte om att de skickar stöldgods/loot till hemlandet, därför jag frågar för det var bland de första som postats med:

Synliga ansikten.

Tydligt igång med en akt.

Enkla att identifiera med ansikte (så de går att knyta till ett förband).

Varenda rysk soldat jag sett har verkligen haft en flagga eller text på jacka/tröja som utmärker därav min förfrågan.

Samma med tidsstämpel som är 1970xx. Får man fram tid och datum så är det open and shut och skyldiga som fan + att man då kan spåra var de har varit.
Och du vill påstå att det skall gå att få ut bevis från avsändande plats d.v.s. Belarus eller mottagande Ryssland. Det vore väl verkligen en högoddsare. Dessutom såg du aldrig några Ryssar när dom invaderade Krim alltså dom små gröna männen. Vad hade dom för markeringar på uniformerna.
Citera
2022-04-06, 17:12
Medlem
Snapcounts avatar
BRUSSEL (VG) Ukraina vil få tilført tyngre våpen og utstyr fra Nato-land. Det opplyste generalsekretær Jens Stoltenberg før alliansens utenriksministere møtes i Brussel onsdag ettermiddag.

– Utenriksministrene vil diskutere hvordan de kan støtte Ukraina ytterligere, sa Stoltenberg. Han nevnte antitankvåpen, antiluftskyts, lette våpen - men også tyngre våpensystemer.

– Jeg vil ikke gi i detaljer. Men totaliteten er betydelig, og det inkluderer tyngre utstyr, sa Stoltenberg.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/66AeBz/stoltenberg-ukraina-faar-tyngre-vaapenutstyr-fra-nato

Så vad før slags tyngre "grejer" kan det vara frågan om då ?
Citera
2022-04-06, 17:12
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Reports say Russia has 12,400 tanks which is the largest in the world with Ukraine possessing 2,586 tanks. Ukraine has 74 T-64 tanks against Russia's 2,000. Ukraine also has 3,666 T-72 tanks however Russia has nearly twice that number at 9,950.

Sedan har du Belarus, med Army equipment includes 1800 main battle tanks (MBT) and 2600 AFV/APC.

Så dom har en hel del kvar....
Dessvärre.
Jag tror Putin inte har använt full styrka dock och dom vapen han kan använda så som TOS-1,

TOS-1 ( ryska : тяжёлая огнемётная система [ТОС-1] , Heavy Flamethrower System) är en sovjetisk 220 mm 30-pipa (ursprungligt system, Object 634 eller TOS-1M ) eller 24-objekt OS-634B eller TOS- 634B flera raketgevär som kan använda termobariska stridsspetsar , monterad på ett T-72 - tankchassi . TOS-1 designades för att attackera fiendens befästa positioner och lätt bepansrade fordon och transporter, i synnerhet i öppen terräng. De första stridstesterna ägde rum 1988 och 1989 i Panjshir-dalen under det sovjetisk-afghanska kriget . TOS-1 visades för första gången offentligt 1999 iOmsk .

Siffror på utrustning ska man ta med en stor nypa salt då det ofta är kryddat dessutom är förmodligen en stor majoritet föråldrat och har stått i förråd utan underhåll i årtionden.
Citera
2022-04-06, 17:13
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Reports say Russia has 12,400 tanks which is the largest in the world with Ukraine possessing 2,586 tanks. Ukraine has 74 T-64 tanks against Russia's 2,000. Ukraine also has 3,666 T-72 tanks however Russia has nearly twice that number at 9,950.

Sedan har du Belarus, med Army equipment includes 1800 main battle tanks (MBT) and 2600 AFV/APC.

Så dom har en hel del kvar....
Dessvärre.
Jag tror Putin inte har använt full styrka dock och dom vapen han kan använda så som TOS-1,

TOS-1 ( ryska : тяжёлая огнемётная система [ТОС-1] , Heavy Flamethrower System) är en sovjetisk 220 mm 30-pipa (ursprungligt system, Object 634 eller TOS-1M ) eller 24-objekt OS-634B eller TOS- 634B flera raketgevär som kan använda termobariska stridsspetsar , monterad på ett T-72 - tankchassi . TOS-1 designades för att attackera fiendens befästa positioner och lätt bepansrade fordon och transporter, i synnerhet i öppen terräng. De första stridstesterna ägde rum 1988 och 1989 i Panjshir-dalen under det sovjetisk-afghanska kriget . TOS-1 visades för första gången offentligt 1999 iOmsk .

Maskiner har de, men hur är det med besättningarna? Är de vältränade och framförallt motiverade att dö för Putin i en sardinburk från 70-talet?
Citera
2022-04-06, 17:14
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Mera vapen = mera döda=mer förödelse= och den största katastrofen i mordern tid.
Varför går inte Polen in ?
Går Polen in har Biden förklarat att det kan eskalera kriget fortsatt och att vi då hamnar i ett tredje världskrig, dock har Polen samt andra Nato länder rustat upp ordentligt på hemmaplan om Ryssen får för sig att testa sina gränser.

Planen var att fredsbevarande grupper skulle in och hjälpa men Putin förklarade att om dom gör så kommer Ryssland ta det som att Nato lägger sig i konflikten, enligt mig borde USA samt NATO hotat Putin före kriget kanske hade Putin tänkt till och inte invaderat Ukraina...

Det Putin gör just nu är att testa Väst och dess allierade, redan när den långa kolonen var några mil utanför Ukraina testade man Natos beredskap.....
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/

Natos varning: Rysslands
östoffensiv blir barbarisk
DIREKTRAPPORT: Nato-källor: Fruktar ”fasansfull” attack • Toppmöte i Bryssel

Jag tror personligen Putin kommer artilleri bomba med full kraft flera dagar i streck speciellt före den 9 Maj då dom ska fira sin seger över Nazi Tyskland.
Nato borde skicka mer vapen till Ukraina.
Nja, han vill ju vara "klar" innan 9 maj. Egentligen hade han ju velat vara klar innan 18e mars då han firade 8års dagen av annekteringen av Krim. Det hade han nog tänkt skulle bli dubbelfest efter att han annekterat resten av Ukraina, eller åtminstone östra delarna.

Troligtvis inleds offensiven om en dryg vecka eller hur länge det kan tänkas ta att organisera trupperna som retirerade från Kiev.
Citera
Medlem
Alla i Donetsk, Luhansk och Charkiv uppmanas att omgående fly västerut av den ukrainska regeringen. Gäller det även militären? Är det en kapitulation på gång när det gäller östra Ukraina?
Citera
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Siffror på utrustning ska man ta med en stor nypa salt då det ofta är kryddat dessutom är förmodligen en stor majoritet föråldrat och har stått i förråd utan underhåll i årtionden.
Sanning eller inte, en sak vet jag dock även äldre vapen är farliga och kan användas i moderna krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in