Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Det påminner lite om WW2. När Tyskarna insåg att de skulle förlora så började de att utrota judarna.
Det känns som att det som har skett är lite åt det hållet. Ryssarna insåg att de inte skulle kunna ta Kiev och att de snart skulle dra sig tillbaka. Då skall man på något sätt straffa eller skada fienden innan man ger sig av. Men det märkligaste av allt är att man inte städade upp efter sig.
Varför samlades inte alla lik in och begravdes i massgraven? Den var ju fortfarande öppen när orten befriades.
Jag tror helt enkelt de hade väldigt bråttom. De visste att Ukrainarna var på väg och de fick då order om att snabbt röra sig mot Belarus. Ryssarna ville inte förlora mer trupper i onödan. Man trodde nog inte att massavrättningen skulle väcka sådan uppståndelse.
Det är många som har en märklig syn på vad som händer. Håller ryssarna på att utrota ukrainare, är detta ett folkmord? Baserat på vad som etnisk, politisk eller religös tillhörighet och hur många döda krävs? Det här är ju en blandning av civila offer i korseld, bomber, rysk brutalitet, ukrainska skott och granater och beväpnade civila som fått vapen av Zelenskyj. Folkmord, är ni och Zelenskyj galna av hat så ni inte förstår att civila, även stackars barn dör i krig?
Putin är korkad för att han borde ha insett att ett försiktigt krig där man är rädd om civila och civil infrastruktur är omöjligt för allt används ändå i propagandan. 500 döda civila eller 10000 spelar ingen roll i långa loppet. Ryssarna tänker nog nu att det hade varit bäst att göra som USA gör och bomba vilt över städer med civila och viktig infrastruktur och fått det avklarat snabbt. Utan el och internet finns det då ingen som kan klaga och det flest dog av bomber som är anonyma. Tyvärr en grym läxa för nästa krig här i världen och USA vet hur man gör, det går inte att kriga "snällt".
Självklar har mord och plundring skett för det görs alla krig av ett fåtal galningar. Dom ska ställas inför rätta naturligtvis och Putin själv ska fördömma det även om det är svårt nu inför sina soldater. Nu handlade dessa emot Putins order att ta det lugn med civila och civil infrastruktur så dom tas nog omhand i tystnad där i Ryssland.
Det är något allvarligt fel på Kiev-regimen som överdriver och spelar på människors känslor för att dra med USA och Europa i ett världskrig bara för att dom förlorar kriget. Jag tror jag aldrig tidigare sett ett sådan vriden och falsk propaganda. Möjligen under Europas tidigare världskrig och kanske den här typen av propaganda är Europas paradgren. Problemet med det uppiskade hatet är att det försvårar förhandlingar och gör kriget betydligt längre och brutalare. Vissa hårdföra inom Ukrainas militär och även utanför tjänar på att sabotera eventuell fred mellan länderna för dom vill ha världskrig och ett krossat Ryssland även om det också innebär ett krossat Ukraina och kanske Europa.
Blir en del arga och uppröda nu i era känslostormar över kriget? Det kan jag också bli men man måste ändå hålla huvudet kallt och tänka så det inte spårar ur. Tydligen är jag bland de få som verkar veta vad grymt krig är för alla inblandade. För många verkar det vara en nyhet att civila dör i krig, en del på fasansfulla sätt. Mitt i all galenskap vill många ha mer krig, hela Europa, hela världen och slutligen kärnvapen som dödar miljontals på ett ögonblick. Svårt för mig att greppa era tankar och extremt blinda hat.