2022-04-06, 16:52
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossard
Om L åker ur Riksdagen så får vi ännu en mandatperiod med massinvandring.
Det mest patriotiska man kan göra i det här läget är att stödrösta på L, ironiskt nog.

Alla som motsätter sig detta är troll som destabilisera Sverige, eller bara kraftigt depriverade på logiskt tänkande. Säger vi.

Liberalernas röster hamnar väl någon annanstans? Litar man på Liberalerna (och Centern) efter deras svek är man bara naiv.
Man kan lura mig en gång, men en och samma kan aldrig lura mig två gånger. Den får nämligen aldrig en andra chans.
Citera
2022-04-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Sabuni sitter ej i Riksdagen. Straffansvar gäller enbart de som faktiskt anvisas arbete i krigstid. Inte samtliga människor som omfattas av totalförsvarsplikt (vilket är samtliga bosatta i Sverige 16-70 år oavsett medborgarskap).

Blir det krig i Sverige kommer givetvis kvinnor se till att lämna, liksom utländska medborgare. Liksom vi såg i Ukraina.

Skulle kriget vara av sådan art att säkerheten ej kan garanteras längre kommer självklart både kungafamilj och regering evakueras utomlands. Likt hur regeringarna i länder som Norge, Belgien, Nederländerna flydde under WWII och satte upp exil-regeringar i London.

Tack för informationen Sherloch

Har du kollat vilka lagar som gäller i krigstid - de är skrivna i grått på baksidan med små grå bokstäver.

Är det här din whatabotism?
Citera
2022-04-06, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ja, inte i regeringen, men att vara beroende av SD.

Jag tror dock majoriteten av politikerna inom L är mer för att bilda regering med Socialdemokraterna så det är det jag menar med att man vet inte vad man får med L.

Sabuni vill bilda borgerlig regering, hon bestämmer.
Citera
2022-04-06, 16:53
Medlem
Silvrets avatar
Citat:
Förmodligen kommer en del kvinnor och framförallt barn kanske få åka till andra länder. Men kvinnorna ingår i totalplikten, vilket gör att det är inte bara att sticka iväg.

Det är en begränsad mängd människor av de som ingår i totalförsvarsplikten som har uppgifter som är av essentiell karaktär för krigsinsatsen. Och även om man blir anvisad kan man fortfarande lämna landet. Dock riskerar man då böter eller ett kortare fängelsestraff när/om man återvänder till Sverige.

Sverige hade inte kommit undan med att exempelvis förbjuda andra länders medborgare att lämna. Även om de ingår i totalförsvarsplikten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Så det är den bespottade vite mannen som ska försvara landet? Vad hände med jämställdheten och allas lika värde, ska inte den gälla under krigstid också?

Både män och kvinnor omfattas av totalförsvarsplikten. Både män och kvinnor har möjlighet lämna landet. Något lagrum likt i Ukraina att införa utreseförbud för ett visst kön finns inte.
Citera
2022-04-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Förresten, det bästa är nog att låta ryssen fritt träda landet om denne vill, precis som tyskarna fick göra förr. Förutsatt att Sverige får vara Sverige såklart, och neutral formellt.

Det är en sak att låta Tyskland göra det, men en helt annan med Ryssland. Tyskland är likt Sverige på många sätt, men Ryssland är det inte och ett land man inte kan lita på. Jag menar, se bara hur de blånekar att det pågår ett krig/invasion i Ukraina just nu, och hur de förnekade/prata bort att de förberedde en invasion före det skedde, och hur de öppet hotar Sverige och Finland med krig om vi går med i NATO.
Senast redigerad av Patch1 2022-04-06 kl. 16:57.
Citera
2022-04-06, 16:55
Medlem
Citat:
Nej det fungerar inte så! De rösterna är förlorade. Mandaten fördelas på alla partier som tar sig över 4%-spärren, inte bara M.

Det hänger verkligen på 1 procents skillnad mellan blocken i typ samtliga valundersökningar senaste par åren. Självklart kommer Ls vara eller icke vara i riksdagen avgöra valet.

Ja och då är det väl bättre att alla slutar röstar på L så kan någon av M, KD eller SD ta de rösterna istället? Hamnar L på 3.8% så är det förlorade röster i onödan. Bättre då att de får 1% istället så går rösterna till andra partier i högerblocket.
Citera
2022-04-06, 16:56
Medlem
Stackars Lelle. Blir han kvar själv i Sverige då eller pyser han också till Norge?
Citera
2022-04-06, 16:59
Medlem
Citat:
Tyvärr, jag tror inte alls på det. Det blir mycket enklare för Moderaterna att bilda regering om de bara har KD och SD att ta hänsyn till. Blir mest strul om de även har L att ta hänsyn till och där L hela tiden kommer att hoppa mellan blocken för att få mer inflytande.

Men ni som vågar lägga er röst på L, bli inte förvånade om de istället stöder en S-regering eftersom det finns ganska mycket interna konflikter inom L hur mycket man ska tillåtas samarbeta med SD.

Sedan för att återknyta med trådstarten.

Det känns ju ännu mindre motiverat att rösta på ett parti vars ledare öppet säger de hellre flyr än intill döden kämpar för Sveriges frihet.

Men M kan inte bilda regering utan Ls stöd. Det är matematiskt omöjligt.
Om L åker ur riksdagen så fördelas mandaten jämnt över alla partier som är över spärren.
Alla valundersökningar senaste åren visar på en jämn kamp mellan blocken, därför är det viktigt att L hamnar på över 4%.

För min del så kan Sabuni vara en landsförrädare men hon är landsförrädaren som kan hjälpa Sverige att få en regering som bromsar massinvandringen och låter landet andas. Det är vår tids ödesfråga.
Citera
2022-04-06, 17:00
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Helt rätt. Varför stanna för en säker död för att slåss för ett landområde som man av en slump råkade födas i. Jag skulle dock dra till Island, känns säkrare eftersom Norge lär stå på tur.
Citera
2022-04-06, 17:01
Medlem
Tagelapas avatar
Varför ska hon vänta tills det blir krig? För min del får hon dra till Norge nu på direkten så är vi av med ett av alla jävla stolpskott inom politiken.
Citera
2022-04-06, 17:01
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Men M kan inte bilda regering utan Ls stöd. Det är matematiskt omöjligt.
Om L åker ur riksdagen så fördelas mandaten jämnt över alla partier som är över spärren.
Alla valundersökningar senaste åren visar på en jämn kamp mellan blocken, därför är det viktigt att L hamnar på över 4%.

För min del så kan Sabuni vara en landsförrädare men hon är landsförrädaren som kan hjälpa Sverige att få en regering som bromsar massinvandringen och låter landet andas. Det är vår tids ödesfråga.

Hur kan du veta vilket block hon ska stödja denna gången? Röstar man på L eller C vet man inte vad man får.
Citera
2022-04-06, 17:02
Medlem
Citat:
Jag tror ingenting, men jag hoppas. Moderaterna är för giriga för att gå miste om en chans att sitta i regeringen. Deras egna väljare är också trötta på invandringsfiaskot. Därför tror jag att SDs inflytande tar form i att Moderaterna approprierar SDs idéer men förklär dem till Moderat-politik.
Den förflyttningen har ju redan hänt.

Svenskt Näringsliv har nu fått sin billiga arbetskraft, all invandring hädanefter riskerar att höja skatter så därför kommer denna organisation inte längre lobba för ökad invandring.

Politikerna som är i riksdagen är marionetter som inte har någon praktisk möjlighet att ändra några viktiga saker själva. Redan för 100 år sedan så var det på det viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in