2022-04-06, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
RT har alltid stått på västmakternas sida (liksom de "iranska" och "nordkoreanska" nyhetsbyråerna), bara annan vinkling. Vem som äger mediet har ingen betydelse. Bra att det blev belyst. Det finns bara en sida i kriget och i media.

Allt går dåligt för Ryssland nu. T.o.m. landets "egen" press skriver det. All logik har upphört att fungera i media. Hur det går för någon beror inte längre på vad den gör utan vem den är och vilken grupp den tillhör. Det går alltid dåligt för Ryssland. Världens näst starkaste krigsmakt verkar just ha stoppats av den som rankas 22. Det gick alltid dåligt för Trump. Han skulle ställas inför riksrätt varje vecka under 4 år. Det går nästan alltid dåligt för vita gubbar och bra för unga icke-vita tjejer. Det går nästan alltid bra för EU medan Sverige är helt misslyckat. Israel är alltid grymma men judar i väst väsentligen harmlösa. Serber lyckas sällan. (Kungahus, katoliker utom påven.) Putin (tidigare kallad "liberalen från S:t Petersburg", tillsatt av Yeltsin som tillsattes av Clinton) är genomond. Det går alltid bra för Zelensky.

"RT har alltid stått på västmakternas sida (liksom de "iranska" och "nordkoreanska" nyhetsbyråerna), bara annan vinkling. Vem som äger mediet har ingen betydelse. Bra att det blev belyst. Det finns bara en sida i kriget och i media."

Nu får du väl ge dig. RT har aldrig stått på Västs sida. RT är statligt ägt. RT försöker däremot om vi nu tittar tex 6-12 månader bakåt att skriva att Ryssland är minsann ett modernt land med ljusa framtidsutsikter mm, och att de är stolta för sitt land. Och väldigt likt Väst i många avseenden. Och då och då hade artiklar om att pensionärer hade det bra.
Och något gulligt reportage kring det.
Inte varje dag men minst 2-3 ggr i veckan kom det pressmeddelanden från Kreml.

Men nu är det verkligen annorlunda. Jag gissar att även RT är chockade och förstummade över brutaliteten.
Det är soprent på artiklar om att ryska armén skulle ha gjort bra ifrån sig.
Till och med orden krig och offensiv finns numera med i RT.
Till och med artikeln om att Ukraina kunnat avlyssna ryska soldater i fält fanns med, men då
bara kort.
En artikel finns om att Väst skulle ha ställt till med massakern i Bucha för att stoppa fredsförhandlingar.
Fullständigt förvirrat av RT.
Inte ens RT lägger upp argumenten bra, det är bara förvirrat.
Inte ens den vanlige ryssen kommer att köpa det.
Idag finns en artikel om att fredssamtalen går framåt, men man ser också att det är helt rent på att Ryssland skulle känna sig nöjda hitintills militärt sett.
Jag tror att informationsfloden kan bryta igenom vilken dag som helst och träffa Kreml och nyhetsbyråerna som en slägga.
När de ryska familjerna får hem sina söners döda kroppar så blir det inte lätt att företräda Kreml och RT och andra regimtrogna nyhetsmedier.
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Om du hade läst vad jag svarade på från början hade du sluppit dessa undervisande och simpla tirader. Det var någon som pratade om Rysslands insatser i finska "fortsättningskriget" och de begränsade landområden som Ryssland vann trots massiva insatser. Då svarade jag att då kan man ju i så fall säga samma sak om hela östfronten för Rysslands del.

Och jo, jag vet hur det var i Östeuropa vid den tiden. Jag besökte både DDR och Polen innan murens fall...

Jo, du har ju rätt i sak om att det var egna länder. Ursäkta långrandigheten. Dock hade Sovjetunionen så stort inflytande på hela Östeuropa att man kan nog tycka att de satt som gisslan. Tänk på tex Budapest, Ungern 1956 och Prag 1968. Och att Sovjetunionen placerade ut ett stort antal soldater i varje land. Undra på att de kände sig som en slags gisslan.
Hur mycket funderingar, undran och avsky som bubblade under ytan var svårt att få grepp om.
Men folk gnetade på med sina liv.
Östeuropa var inte bara gnissel och elände, många charmiga mindre städer och byar. Skönt med så pass gles trafik generellt. Men mycket var ineffektivt. Norgeskämt fanns det gott om, men då handlade de om ryssar.

Finns mycket mera att säga om RT, men att de tidigare tryckt på att Ryssland minsann är ganska likt Väst i många avseenden, att genomsnittsryssen lever ett ganska bra liv.
Ja, före pandemin då förstås.
Globohomo, trans och sådant fjant berördes knappt överhuvudtaget i RT.
Dvs Pride-parader och HBTQ och sådant fjant. Pride-parader i utlandet berördes bara kort i RT.
Det föreföll vara en "icke-fråga" för dessa nyhetsbyråer.

I och för sig så kan ju det här kriget fortsätta ett bra tag till, men jag gissar att tillståndet inom den ryska armén är katastrofal just nu. Man har så stor organisation att den blivit svårstyrd, och ingen vet vad som händer.

I och med att Sovjetunionen föll samman så blev det säkert också total kollaps i arméns byråkrati, och man visste nog inte ens på ett ungefär om hur mycket vapen det fanns i Ukraina. Uppgifterna fanns säkert i arkiv i Moskva, men Ras-Putin kunde inte fixa fram folk som kunde leta i dessa arkiv för ingen visste hur man gjorde. Putin är nog lika galen som Rasputin var.

Sedan så nu detta helt vansinniga krig startar Putin med föresatsen om att det bara skulle handla om 3-7 dagar att ta över Ukraina. Och detta utan att veta om hur mycket vapen som redan fanns där.
Och varför ansamlade de 120 000 man vid gränsen ?
Anledningen är nog pengar, det var många som ville ha betalt, alla stod i kö.
Och Putin hade lovat rejält betalt. Och att fienden skulle kasta sig på marken och rulla runt och snurra med ögonen och ge sig direkt.
Och Putin hade nog lovat att soldaterna kunde få plundra hej vilt, hursomhelst.

Hela historien är fan i mig ett av de mest bisarra krig någonsin.
Putin ville kanske ha ett nytt pansarslag likt slaget vid Kursk under WW2 ?
Tittar man istället på Hitlers inmarsch i Polen hade man genomfört alla förberedelser noggrant.
Tyskland förlorade ju inte många soldater de första veckorna, precis.
Ännu så har RT inte uppdaterat antalet döda ryska soldater på ett bra tag.
Alltså Rysslands "egna" siffror.

Jag skulle kunna gissa på att även RT är chockade och förstummade.

Ryssland försöker stämma Facebook/Meta för fake news angående "kriget", på miljardbelopp i rubel.
Det är bisarrt och taget som ur någon galen film ?

Att tvinga köpare av gasen att betala i rubel, det fördröjer bara kollapsen av Ryssland med några månader. De är ju ändå avstängda från i stort sett allt.
Tex Aeroflot har många av sina flygplan beslagtagna i utlandet, de kan inte ens flyga med dem.
Inrikesflyget i Ryssland kommer inte att fungera annat än sporadiskt
nu under flera år framåt.
Citera
2022-04-06, 12:01
Bannlyst
Game chsngern för mig var nog alla javelin pjäser och Saab pjäser som Ukraina precis fått en leverans av. Samt förmodar jag stinger robotar runt om kiyv.
Hur bekämpar man en mobil fiende som snabbt kan slå ut pansar?
Citera
2022-04-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Game chsngern för mig var nog alla javelin pjäser och Saab pjäser som Ukraina precis fått en leverans av. Samt förmodar jag stinger robotar runt om kiyv.
Hur bekämpar man en mobil fiende som snabbt kan slå ut pansar?

Din "gamechanger" som du cyniskt nämner leder bara till mer förstörelse och död. Det besvaras med artilleri som dödar vem som än står nära.
Glöm inte detta är västs proxykrig mot ryssland. Folket i Ukraina röstade för fred med Ryssland men fick det inte. Zelensky tackade nej till fredsavtal precis innan invasionen skulle börja och implementerade inte Minsk-avtal. Dessutom var han i USA och provocerade genom att önska sig kärnvapen.
Vi hade folk precis som du även under Irak-kriget. Det var som något av ett TV-spel de satt som fastlödda framför TV-rutan och göttade sig i all militärporr som serverades av propagandaministerierna.
I verkligheten dog en halv miljon barn innan Irakkriget började och ca en halv miljon människor efter.
Citera
2022-04-06, 12:14
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Din "gamechanger" som du cyniskt nämner leder bara till mer förstörelse och död. Det besvaras med artilleri som dödar vem som än står nära.
Glöm inte detta är västs proxykrig mot ryssland. Folket i Ukraina röstade för fred med Ryssland men fick det inte. Zelensky tackade nej till fredsavtal precis innan invasionen skulle börja och implementerade inte Minsk-avtal. Dessutom var han i USA och provocerade genom att önska sig kärnvapen.
Vi hade folk precis som du även under Irak-kriget. Det var som något av ett TV-spel de satt som fastlödda framför TV-rutan och göttade sig i all militärporr som serverades av propagandaministerierna.
I verkligheten dog en halv miljon barn innan Irakkriget började och ca en halv miljon människor efter.

Så du menar att Ryssland är lurad in i detta krig?

Varför drar de sig inte tillbaka när de inser det?
Citera
2022-04-06, 12:46
Bannlyst
Citat:
Bara så jag förstår dig rätt nu.

Det är alltså Ukrainas fel att Ryssland invaderade landet?
Citera
2022-04-06, 13:16
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Så du menar att Ryssland är lurad in i detta krig?

Varför drar de sig inte tillbaka när de inser det?

Tyvärr är alla rapporter om ryska reträtter falska. Detta är beviset:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QyAdzQ/joakim-paasikivi-om-ukraina-kriget-kan-halla-pa-jattelange
Citera
2022-04-06, 13:21
Medlem
Starbacks avatar
Putins inre krets: the filty few.
Citera
2022-04-06, 13:24
Medlem
Citat:

Det där är en central fråga som inte berörts vad jag vet
Om man tänker högt har Sovjeterna behandlat Ukraina som Apartheid regimen behandlade Negern i Sydafrika
Deporteringar osv
Det är då inte omöjligt att när Sovjet föll att nu tar vi revansch Nya Herrar .. .Börjar nacka ryss svinen enter Nazisterna
Inte påläst men siffran 14000 i Öst .Säg hälften 7000 är " Nackade " Ryssar.
Då börjar Läderbögsjuden yra om NATO då kan han nacka fler utan att i det läget Ryssarna kan göra så mycket åt det .. " För sent ".
Jänkarna kallar det för " Preemptive " Strike utan att ngn ordar så mycket om det
Ber om ursäkt om jag är snett ute eller dåligt påläst + invadera annat land är ju som Huvudregel fel.
Men bilden kan behöva nyanseras .

Sedan detta med krigsbrott känns svår .. I en stridssituation när ockuperat är allt mellan 18 - 60 år
Potentiellt Fienden .. Ingen är dum nog behålla uniformen på + skjuter från höghusen
Vad kan anfallaren göra .. Nog många som sköt på allt som rörde sig Visst kan det ha förekommit krigsbrott men det känns svårt komma vidare och 400 i perspektivet 14 000 känns som en storm i ett vattenglas.
Var det inte miljontals som svalt ihjäl under Stalins kampanjer .. Gränser söderöver ser ut att kunna stängas .. Och gräva ner sig i en linje Nod Syd öster om Kiev kan gå. Inte bra ...
Citera
2022-04-06, 13:36
Medlem
Citat:

Detta återkommande refererande till irakkriget; är det för att ni hämtar inspiration från amerikanska kanaler? Era argument luktar amerikansk youtubepropaganda. Eller är ni för unga för att minnas hur det var i Sverige?

FN och Hans Blix hade bekräftat att det inte fanns massförstörelsevapen i Irak. Den offentliga svenska inställningen var att invasionen var folkrättsvidrig. Jag minns inte att någon satt och göttade sig.

Det märkligaste är att man försvarar Rysslands oprovocerade invasion av Ukraina med att USA minsann också har invaderat länder. Som om två fel blir rätt.
Citera
2022-04-06, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Det märkligaste är att man försvarar Rysslands oprovocerade invasion av Ukraina med att USA minsann också har invaderat länder. Som om två fel blir rätt.
Enkelt svar.
Vita incel män utan högskolepoäng är arga på usa. Usa symboliserar ett land som orsakar så att bruna araber och svarta somalier idag befolkar Sverige.

Därför söker de sig till rysk propaganda. I full vetskap om att de ljuger på RT lika mycket som på Msnbc.
Enklare än så blir det faktiskt inte.
Citera
2022-04-06, 14:08
Medlem
Citat:

Nej. Största felet har USA.
Flera olika delar man måste hålla koll på. Dels att Ryssland upprepade gånger fick nobben att ansluta till NATO. Sedan att NATO lovade att inte expandera vid murens fall.
Sedan klagandet på expanderat ändå från Jeltsins tid.
2007 höll Putin talet i München där Putin förklarade världsläget och vad som var problemen.
2008 tryckte USA trots allt detta på för att utvidga NATO till Georgien och Ukraina.
Man misslyckades i Georgien, men gav inte upp på Ukraina där man pumpat in propaganda, träning av militär, sålt vapen och integrera dem som en defacto medlem i NATO i allt utom på pappret.
2014 när den demokratiskt valde, enligt internationella observatörer, presidenten Janukovich avsattes i en kupp understödd av USA (hör inspelning med Nuland och "Fuck EU") så tog Ryssland detta som en fientlig kupp.
Så de gjorde vad USA försökte göra med Cuba, men där de misslyckades. Och USA har gjort samma sak i många fler länder.
Zelensky har också skuld genom att inte tillräckligt verka för fred trots att han blev vald på det mandatet. Han borde ha backats upp av EU, men EU gjorde inte det tillräckligt för att stödja Zelensky att implementera Minsk trots motståndet från nationalisterna i regeringen.
Så skulden är absolut inte bara Rysslands.
Citera
2022-04-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
FN och Hans Blix hade bekräftat att det inte fanns massförstörelsevapen i Irak. Den offentliga svenska inställningen var att invasionen var folkrättsvidrig. Jag minns inte att någon satt och göttade sig.

USA fick ändå i princip tillåtelse att genomföra kriget. Det var ju inte som att Sverige fördömde invasionen. Colin Powel satt och mumlade om lite vaga "bevis" som man i princip inte hade någon backning av. Uppgifter som kom från tortyr och visade sig vara falska.
Det var kriget då "precisionsbombningar" blev allmänt känt.
TV sände och folk kunde nästan i realtid se på kriget. Det var snack om all cool militärteknik som man nu kunde testa på irakierna, som stealthplan. Så visst fanns det ett element av cynisk militärporr som folk satt och göttade sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in