Flashback bygger pepparkakshus!
2022-04-05, 12:49
Medlem
Jag tror inte zelenskyj & hans regering är mindre korrupta än något annat land.

Väldigt tråkig situation för vanligt folk den saken är säker.
Citera
2022-04-05, 17:57
Medlem
AbuserUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tmpx

Det är nåt med det här som ger en dålig känsla. Varför är det inga som kliver in o ger stöd av alla de som fördömer denna invasion? Har de samma oroliga känsla som mig att det är nåt som inte stämmer?

Vad är det egentligen som stoppar dem?
Citera
2022-04-06, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tmpx

Nej just det, han är köpt - även om, han försöker dölja det med sitt dramaqueen-mässiga utspel. Jag korrigerar: han är inte mindre korrupt än några andra politiker har varit i Ukraina.

Igår stod Mr Z och höll tal till FN:s generalförsamling, lika självrättfärdig som någonsin Greta Thunberg men än mer krävande. Han deklarerade att om inte FN går in och hjälper Ukraina köra ut Ryssland så kan de dra något gammalt över sig, då är de minsann medansvariga - guilt-tripping, nån?

Dessutom utnämnde han på stående fot Bucha till "den värsta krigsförbrytelsen sedan andra världskriget". Har killen hört talas om t ex Halabja, napalmbombningar och massmord i Vietnam, massakrerna i flyktinglägren Sabra och Shatila 1982 utanför Beirut (där ett par tusen palestinier, till stor del kvinnor och barn mördades av en högerkristen beväpnad milis medan Israels armé under Ariel Sharon tittade åt andra hållet och i praktiken beskyddade dem som utförde massmorden) - eller Darfur? Nej, för Zelensky finns bara det som han påstår hänt nyss i Ukraina, och han kräver att hela världen ska se det på exakt samma sätt.

Jag köper inte den här svulstiga retoriken. Även om det skulle visa sig att Bucha utförts av ryska trupper (vilket är allt annat än säkerställt i nuläget) så är det inte ens troligt att det i så fall handlar om folkmord i lagens mening, Krigsförbrytelse visst, men inte folkmord. PÅ samma grunder som att massakern i Oradour i Frankrike i juni 1944 inte heller var folkmord; motivet var inte att de här personerna måste dödas för att de var just fransmän, utan det handlade om en missriktad repressalieaktion mot motståndsrörelsen - en av dessa, en av flera grupper som då ansåg sig företräda Frankrike. Oradour var förvisso ett grovt brott, men händelsen bottnade inte i någon önskan att utrota just fransmän. Samma sak skulle troligen gälla för Bucha - om vi godtar den beskrivning av händelsen som Zelensky och media säljer in.

Jag utgår från den juridiska, klassiskt folkrättsliga synen på vad folkmord är (samma definition som användes efter andra världskriget, eller av Hjalmar Branting redan 1915 - han var en av de allra första som myntade termen). I dagligt tal numera, och i media, används det här ordet ofta liktydigt med "brutal krigföring som drabbar eller dödar oskyldiga civila". Problemet med detta lösa bruk är att sådana avarter förekommer i nästan alla krig som varar längre än en vecka, och även demokratier begår "folkmord" i den meningen.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-04-06 kl. 06:38.
Citera
2022-04-06, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu spelade man upp video med Zelensky på Grammygalan. Dramatisk är han i alla fall.

Zelensky:

"Our musicians wear body armour instead of tuxedos. They sing to the wounded in hospitals, even to those who can’t hear them ... But the music will break through anyway"

https://www.theguardian.com/us-news/video/2022/apr/04/ukraines-president-appears-in-video-message-at-2022-grammys-video
Men herrejävlar vilken punschretorik.

Jag förstår att en del blir imponerade och rörda till tårar av sådana utspel - men jag och många andra blir det absolut inte.
Citera
2022-04-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Jag förstår att en del blir imponerade och rörda till tårar av sådana utspel - men jag och många andra blir det absolut inte.

”Punschretorik”, vilket underbart ord. Och så träffande här

Jag har sett mycket och, av allt att döma, välmotiverad och balanserad kritik av Zelenskyj men enbart här på Flashback.

För mig är det grymt oroande att bl.a hela Sveriges riksdag svalde betet från denna lilla drama queen och hyllade honom med stående ovationer. Att landets samtliga riksdagspartier låter sig villigt duperas av vad som faktiskt kan vara enbart skådespelartalanger och krigshetsande känns inte bra. Men vi vet alla vad som händer om man försöker nyansera bilden. (Samma som om man försöker problematisera bilden av Greta Thunberg som ”bara är ett barn som offrar sig själv för att modigt rädda planeten?”)

Såg en bild av honom på Twitter med lera i sitt grimaserande ansikte. Kommentarerna var av typen: ack, hur länge ska denna modiga man och stora ledare orka fortsätta med sin osjälviska kamp?

Säkert många som klämde fram en liten extra tår där. Sen skriver de att NATO måste gå in omedelbart och göra processen kort med ryssjävlarna som får denna Jesusgestalt att bli så ledsen. Hur svårt kan det vara att sätta en kula mellan ögonen på Putin, typ?
Citera
2022-04-06, 11:08
Han är det bästa som hänt Ukraina på över hundra år, därför känner sig Putin hotad och anfaller innan Ukraina skulle bli för starkt.
Citera
2022-04-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Punschretorik”, vilket underbart ord. Och så träffande här

Jag har sett mycket och, av allt att döma, välmotiverad och balanserad kritik av Zelenskyj men enbart här på Flashback.

För mig är det grymt oroande att bl.a hela Sveriges riksdag svalde betet från denna lilla drama queen och hyllade honom med stående ovationer. Att landets samtliga riksdagspartier låter sig villigt duperas av vad som faktiskt kan vara enbart skådespelartalanger och krigshetsande känns inte bra. Men vi vet alla vad som händer om man försöker nyansera bilden. (Samma som om man försöker problematisera bilden av Greta Thunberg som ”bara är ett barn som offrar sig själv för att modigt rädda planeten?”)

Såg en bild av honom på Twitter med lera i sitt grimaserande ansikte. Kommentarerna var av typen: ack, hur länge ska denna modiga man och stora ledare orka fortsätta med sin osjälviska kamp?

Säkert många som klämde fram en liten extra tår där. Sen skriver de att NATO måste gå in omedelbart och göra processen kort med ryssjävlarna som får denna Jesusgestalt att bli så ledsen. Hur svårt kan det vara att sätta en kula mellan ögonen på Putin, typ?
Man blir kanske lite "drama queen" när man som folkvald president ser sitt land bombas sönder? Eller du kanske tillhör den oheliga alliansen mellan kommunister och ytterhöger som anser att Ukraina bombar och lemlästar sig själva? Vad tror du det beror på att du enbart på Flashback kan läsa din "sanning"?
Citera
2022-04-06, 11:39
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Mr. Z, är en av de mest bisarra företeelser jag sett i krigsföring. Normalt sett om ledare från andra länder vill ha stöd från diverse länder så pratar de direkt med respektive regering. Med Mr. Z så ska han upp på storbildsskärm så att alla ledmöter kan se honom där han kör med någon slags högmodigt nummer. Det är lite som att tvinga barn att se på Schindlers list. De smarta ungarna skolkar från sådana evenemang, det borde även politikerna göra.

Även figurerar som bekant Mr. Z bland helt ovittkommande publik, t.ex. Grammygalan. Har Mr. Z ett krig ett föra eller är det en annan pjäs för honom?
Citera
2022-04-06, 11:59
Medlem
Guillounisms avatar
Den motbjudande pajasen jämför nu Ryssland med ISIS och kommer med det löjeväckande historielösa påståendet att vad som påstås ha skett i Butja skulle vara de värsta grymheterna sen andra världskriget:

Citat:
Ukrainian President Volodymyr Zelensky told the UN Security Council on Tuesday that the Russian military must be brought to justice immediately for war crimes, accusing the Kremlin’s troops of the worst atrocities since World War II.

Zelensky urged the council to “act immediately” on Russian President Vladimir Putin’s invasion of his country, calling for Russia to be expelled from the Security Council.
...

Making his first appearance before the UN’s highest body, Zelensky said Russian troops are no different from terrorists like the Islamic State group. He showed the council brief video footage of bloody corpses that ended with the words “Stop Russian Aggression.”

He stressed that Bucha was only one place and that there are more with similar horrors, and he called for a tribunal similar to the one that was set up at Nuremberg to try war criminals after World War II.

https://www.timesofisrael.com/zelensky-tells-un-security-council-russia-has-committed-worst-atrocities-since-wwii/
Citera
2022-04-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Den motbjudande pajasen jämför nu Ryssland med ISIS och kommer med det löjeväckande historielösa påståendet att vad som påstås ha skett i Butja skulle vara de värsta grymheterna sen andra världskriget:
Det är hans land som drabbas så det är inte så konstigt om han överdriver. Idioterna är de som går på det. Verkligheten är illa nog utan sådana jämförelser.
Citera
2022-04-06, 14:18
Medlem
Zelneskys "Sugar Daddy" är Igor Kolomyskyi som är god för 10-tals miljarder dollar. Igor ÄGER Zelensky.
Igor äger TV-kanalen som gjorde Zelkensky känd.

Se denna video på 4 minuter så faller slantar på plats. Igor Kolomoyskyi skapade och äger Zelensky.
https://www.youtube.com/watch?v=MXgli7TpINw

Zelensky dök upp i de sk "Pandorapappren" och har offshorekonton.

Igor Kolomoiseys vapendragare Gennadiy (Zvi Hirsch) Bogolyubov är en djupt ortodox jude som vill införa judiska Thora-lagar I Ukraina. Han äger 4 TV-kanaler i Ukraina.

"Bogolyubov has established the Bogolyubov Foundation, "a charitable organisation rooted in authentic Torah values" "Bogolyubov funded the Menorah Centre, a 56,000 square meter Jewish community"

https://en.wikipedia.org/wiki/Gennadiy_Bogolyubov
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-04-06 kl. 14:23.
Citera
2022-04-06, 14:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Zelneskys "Sugar Daddy" är Igor Kolomyskyi som är god för 10-tals miljoner dollar. Igor ÄGER Zelensky.
Igor äger TV-kanalen som gjorde Zelkensky känd.

Se denna video på 4 minuter så faller slantar på plats. Igor Kolomoyskyi skapade och äger Zelensky.
https://www.youtube.com/watch?v=MXgli7TpINw

Zelensky dök upp i de sk "Pandorapappren" och har offshorekonton.

Igor Kolomoiseys vapendragare Gennadiy (Zvi Hirsch) Bogolyubov är en djupt ortodox jude som vill införa judiska Thora-lagar I Ukraina. Han äger 4 TV-kanaler i Ukraina.

"Bogolyubov has established the Bogolyubov Foundation, "a charitable organisation rooted in authentic Torah values" "Bogolyubov funded the Menorah Centre, a 56,000 square meter Jewish community"

https://en.wikipedia.org/wiki/Gennadiy_Bogolyubov
Jag tror du bara råkade skriva fel. Officiellt är Kolomoisky värd någon miljard dollar, sannolikt kontrollerar han mer, gissar jag. Zelensky själv kanske en halv miljard.

När Kiev Post skrev om Zelenskys off-shorekonton sparkades hela personalen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in