2022-04-06, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Ja av vad jag sett utav den ryska krigsmakten så är den på en nivå lite över Afghanistans.

Verkar stämma, korrupt militärledning där saker bara finns på papper som det verkar eller nermonterade fordon.

Verkar genomsyra hela militären. Läst tidigare om soldater som får så mycket stryk och bestraffningar så dom fått amputera.

Inte undra på att dom strider som skit. Förr gick det för då hade övertag i nummer. Fatta hur många som dog i onödan under ww2...

Fungerar inte lika bra att försöka rulla in Ukraina som dom trodde.

Leran och logistiken som blev åt helvete typ omgående. Sjukt dåligt planering och genomförande.

Tack o lov så har UA visat sjukt bra moral och stridsvilja. Verkar undvika att hamna i större strider utan slår ut efter viktiga leder där ryssen blir fast.

Ploppa upp och dra va ett skott för att sedan försvinna plus drönare på det. Vilket stresspåslag.
Citera
2022-04-06, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Problemet görs ju bara värre av att Ryssland helt verkar sakna kompetenta befälhavare, ett tydligt syfte för sina styrkor och vad målet egentligen är.

Riktig jävla röra.

Dom samordnar inte sina styrkor. Dom har stor eldkraft och artilleri dock. Men planeringen är usel. Och jag tror att till slut kommer stridsmoralen att sjunka vilket inte sker på den ukrainska sidan.

Men "tror" gör man också i moskén så vi får se vad som händer.
Citera
2022-04-06, 00:55
Medlem
Ryssen spränger ambulanser.

https://www.reddit.com/r/war/comments/twu8ha/mykolaiv_child_hospital_shalled_by_russians/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Citera
2022-04-06, 00:57
Medlem
Man ser ju de ryska soldaterna som förövare men här är några ryska soldaters syn på kriget. Hur de cyniskt har utnyttjats och lurats in i kriget. De är kanske inte representativa för alla. Men deras berättelser är nog i alla fall nära sanningen.

https://www.youtube.com/watch?v=PL-IopBSYcU
Citera
2022-04-06, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tänker på röjningsarbetet.. Allt militärt skrot som skall forslas bort sedan. Och alla ryska kroppar som lämnats att ruttna i Ukraina. Vilket enormt eftermäle.

Inte bara det. Vi kommer att ha en vapenimport på svarta marknaden som heter duga. Det står nog inte på förens vi ser ett par tre Carl Gustaf raketgevär i Rinkeby och lägg därtill alla automatkarbiner.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123....
Här är en video som rätt bra beskriver Ryssarnas inkompetens och klantighet när det gäller krigföring:
https://www.youtube.com/watch?v=3KgzUl_9rU0&t=300s

Det är en skrattretande historia (men den är sann) från början av 1900-talet när de bråkade med Japanerna men de speglar bilden rätt bra av i dag också ....

Den var fantasifull. Men sant är att Tsar Nikolaj II sände sin Östersjöflotta och att det var någon incident med fiskebåtar som ryssarna, möjligtvis, trodde var japsnska torpedbåtar. Sant är också att de japanska matroserna var mer välutbildade och mer träffsäkra än ryssarna, som dock, i många fall, kämpade tapper, in i det sista. Japanerna var också inovativa vad gällde hur de japanska fartygen skulle agera i förhållande till de ryska fartygen.

Under tiden, i skolan, fick de ryska skolbarnen sjunga smädsånger om "små gula apor". Det ryska nederlaget ledde också till 1905 års revolution, efter att palatsvakter skjutit in i en fullkomlig fredlig folkmassa, bärandes bå ikoner och kors, som bara ville uppmärksamma "lille far", dvs Tsaren på sin situation. Nikolaj II befann sig vid den tidpunkten, inte, i palatset.

Så tro inte allt vad som sägs i diverse klipp.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom samordnar inte sina styrkor. Dom har stor eldkraft och artilleri dock. Men planeringen är usel. Och jag tror att till slut kommer stridsmoralen att sjunka vilket inte sker på den ukrainska sidan.

Men "tror" gör man också i moskén så vi får se vad som händer.

Problemet han har är hur han ska förklara för folket hur specialoperationen hållt på i snart en och en halv månad...har hållt utkik efter Putin-tal men har varit absolut knäpptyst de senaste veckorna. Bådar sällan väl.

Nog för jag vet att båda sidor begår vidriga saker under kriget och att historiken är stor mellan Ryssland - Ukraina kryddat med USA.

Jag som medborgare hade dock aldrig köpt en "specialoperation" som pågått i snart 2 månader och som varit utan några uppdateringar i veckor.
Citera
2022-04-06, 00:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Känns som ryssarna helt saknar ledarskap i hetluften och är förvirrade både när det gäller syfte och utförande.

Samtidigt pumpar väst och USA in miljarder och vapen och frivilliga ansluter. Med Buchov i ryggen kommer ryssarna få det jobbigt.

I mina ögon verkar ryssarna helt utspelade, tiden har gått ifrån de. Ukraina har "up to date" underättelser, kommunikationer, droner på slagfältet och närmast vet vad ryssarna skall företa sig..

Medans ryssarnas krigsföring har stannat vid år 1985.., lägg sedan till korruptionen som salt på såren..
Citera
2022-04-06, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Inte bara det. Vi kommer att ha en vapenimport på svarta marknaden som heter duga. Det står nog inte på förens vi ser ett par tre Carl Gustaf raketgevär i Rinkeby och lägg därtill alla automatkarbiner.

Gött, kanske regeringen äntligen sätter in militären mot dessa gangsters.

Om dom verkligen vill så är jag övertygad om att dom redan kan fixa en RPG.

Menar mc gången sköt ju pansarskott i stan på 90 talet.
Citera
2022-04-06, 01:02
Medlem
Subterraneans avatar
Ryssar som våldtagit och mördat kvinnor och barn.
Stark bild. https://ibb.co/gMfCTWr
Citera
2022-04-06, 01:03
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man ser ju de ryska soldaterna som förövare men här är några ryska soldaters syn på kriget. Hur de cyniskt har utnyttjats och lurats in i kriget. De är kanske inte representativa för alla. Men deras berättelser är nog i alla fall nära sanningen.

https://www.youtube.com/watch?v=PL-IopBSYcU

Nog för att jag sett dig posta jävligt mycket dumt i tråden men det här tar fan priset

Han sitter i ett rum med ukrainska specialforces. Vad tror du han ska säga?

Vet du vad information warfare är?

Jag har sett mycket bra information som målar Ryssland i dålig dager här idag men det här var löjligt.

I klass med tillfångatagna amerikanska soldater med filmande ISIS-medlemmar.

"Vi måste dra ut styrkorna härifrån. De lever fredligt och vi, USA, kommer hit och dödar och förstör.".
Citera
2022-04-06, 01:03
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt sajten "the Daily Unseen" har den ukrainska 54 mekaniserade brigaden angripit en framryckande rysk kolonn i Donetsk-områden idag och slagit ut flera fordon i konvojen och därmed också ryssar naturligtvis. Det verkar som om Ukraina har översikt med hjälp av drönare som styr artilleriet.

Jag tror att ryssarna får svårt med försörjningen om dom tränger långt in, eftersom den ukrainska krigföringen är listig och effektiv.

Postade länk tidigare idag. UA artelleri i toppklass

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in