2022-04-05, 22:42
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Jag kommer från Finland. Från en udde med många öar omkring södra Finland. Porkala annekterade en gång i tiden av Ryssland då det var en viktig punkt för Ryssland.

Vi förlorade nog kriget men finns kvar.

Min farmors syster blev gruppvåldtagen av ryska soldater, fick ögona utstuckna och släpades efter en häst tills hon dog. Hon var 13 år gammal.

Min morfars bror hittades aldrig men det finns dokumenterat att han sänktes med en kedja runt halsen.

När Porkala lämnades tillbaks hade ryssarna skitit i vedspisen på alla hus och sedan gått till nästa hus. Gravstenarna från kyrkogården var borta och de hade gjort dansbana över kyrkbacken.

Jag som finländare hoppas att resten av världen vaknar upp nu? Ryssland ska aldrig in i värmen igen.

En rysk tradition sedan hundratals år tillbaka. Och så kommer det att förbli. Ryssland måste utrotas. Majoriteten av ryska befolkningen får gärna också utrotas från planeten.

Död åt ryssland!
Citera
2022-04-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Egentligen är diskussionen om NATO ganska irrelevant. Länder behöver inte vara medlemmar i NATO för att anfalla eller försvara sig mot Ryssland. Länder behöver heller inte vara medlemmar i NATO för att ingå i samordnade internationella försvar/anfall mot Ryssland. Länder behöver bara viljan att försvara sig mot/anfalla Ryssland. Problem uppstår för Ryssland inte när grannländer får NATO-status, utan när Ryssland sabbat relationen med grannländerna så till den grad att de vill gå med i NATO*.
Ryska ledningen fattar förstås detta, men tjatet om NATO-expansion är en finfin ursäkt för att leva rövare.

*Och omvänt så innebär inte NATO-medlemskap automatiskt att viljan att försvara mot/anfalla Ryssland finns där. Se bara på Turkiet...

Håller med om det du skriver.
Men NATO allierade drar nytta av ett närmare samarbete ,militärövningar m.m mellan länderna. Mer samspelta.

NATO expansionen är precis som du säger en rysk överdrivet hot som ursäktar Ryssland att leva rövare.

Senaste tweeten från Navalnjy som tittat på rysk tv.
så utmålar ryska medier slakten i Bucha som iscensatt av NATO 🤣 trots de satellitbilder som bevisar kropparna när området kontrollerades av Ryssland.

Ett annat problem som jag tror stör Ryssland med NATO är att.

När mindre länder enas och gaddar ihop sig mot yttre hot ,så är det inte lika lätt att med hot och makt diktera andra länders säkerhetspolitik och inre angelägenheter. Det är det som de gör bäst utöver att ljuga,stjäla och kriga
Citera
2022-04-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Skillnaden är väl att Ukraina verkar inte vara i samma tråkiga situation som Finland var i. Dom gav det två chanser, men det går inte att jämföra dessa två länder. UA har en helt annan kapacitet än vad finnarna hade.

Orkar inte älta militärhistoria, är för trött för det.

under vinterkrigets 100 dagar stupade 130 000 ryssar (vissa säger 200 000)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkriget

men vi släpper detta då det är off topic
Citera
2022-04-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ukrainska armen är bra utbildad av Nato. De sägs vara direkt jämnbördiga/utbytbara med andra Natostyrkor som t ex UK eller Tyskland. Och de har fått oändliga resurser i form av vapen och andra medel.

Så jag utesluter inte att de ryska trupperna har lidit stora förluster, inte omöjligt att de nu kan vara 2.500 döda. Men rimligen ligger de ukrainska förlusterna 10 eller 20 gånger högre. Kanske mer.

Och naturligtvis hade de ryska förlusterna varit ännu mindre om de utnyttjat sitt artilleri, men det hade såklart drabbat de civila. Vilket inte ligger i Rysslands intresse. Kampen pågår i östra Ukraina där merparten är etniska ryssar.

Ukrainas arme kommer nu att bli inringade utan bränsle att kunna förflytta sig. Därefter blir det svårt för någon att förneka vad som faktiskt händer.

Så ryssland har 2500 döda o ukraina 50000 döda?
Förlåt att jag frågar men har du sniffat på lim?
Citera
2022-04-05, 22:49
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ryskt jaktplan attackerar UA trupper.
https://www.youtube.com/watch?v=YQs_syRuF4g&ab_channel=WarLeaks-MilitaryBlog

Möjligen att Ryska förband skulle vara så inkompetenta att de går i ställning helt öppet mitt ute på en åker flera hundra meter från trädlinjen och utan något fordon i närheten, men inte ens det är troligt. Det där klippet är förmodligen filmat under en övning.
Citera
2022-04-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så ryssland har 2500 döda o ukraina 50000 döda?
Förlåt att jag frågar men har du sniffat på lim?

Det är den ryska vodkan som spökar. Inte ens propaganda direkt från Kreml kommer med så absurda siffror.
Citera
2022-04-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Möjligen att Ryska förband skulle vara så inkompetenta att de går i ställning helt öppet mitt ute på en åker, men inte ens det är troligt. Det där klippet är förmodligen filmat under en övning.

Måhända, vet tyvärr inte mer än vad som framgår i videon. Personen efterfrågade attacker från ryskt håll och det var ett av dom få jag har sett.
Citera
2022-04-05, 22:53
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Jag kommer från Finland. Från en udde med många öar omkring södra Finland. Porkala annekterade en gång i tiden av Ryssland då det var en viktig punkt för Ryssland.

Vi förlorade nog kriget men finns kvar.

Min farmors syster blev gruppvåldtagen av ryska soldater, fick ögona utstuckna och släpades efter en häst tills hon dog. Hon var 13 år gammal.

Min morfars bror hittades aldrig men det finns dokumenterat att han sänktes med en kedja runt halsen.

När Porkala lämnades tillbaks hade ryssarna skitit i vedspisen på alla hus och sedan gått till nästa hus. Gravstenarna från kyrkogården var borta och de hade gjort dansbana över kyrkbacken.

Jag som finländare hoppas att resten av världen vaknar upp nu? Ryssland ska aldrig in i värmen igen.
Herrejävlar.. historien upprepar sig…
Citera
2022-04-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, intressant! Men Ukraina har uppgett att Ryssland mobiliserat 60 000 man i hemlighet, genom brevinkallelse. Men det är tveksamt om Ryssland kan mobilisera fler än så, utan att behöva utrusta dem med gevär ifrån 40-talet, för det verkar vara si och så med t.ex deras lagrade fordon.

Så då kan Ryssland, kanske skramla ihop 360 000 man, om Putler vågar sätta in 100 000 av sina säkerhetsstyrkor. Ukraina, kanske kan skramla ihop till det dubbla.

Men Ryssland har fortfarande en mycket stor konventionell eldkraft. Men den verkar, förutom hypersonic missilerna, vare sig fungera särskilt effektivt eller precist emot de ukrainska styrkorna. Istället verkar en hel del av den ryska eldkraften sättas in för att förstöra de ukrainska städerna och terrorisera civilbefolkningen.

Ukraina å andra sidan verkar ha en motiverad militär som leds väl. Det man saknar i eldkraft har man istället vad gäller precision. Men man är ytterst numerärt underlägsna i luften och till havs, trots heroiska insatser ifrån välutbildade piloter och marinstridskrafter.

Men, i längden, så tror jag, otroligt nog, att det är Ukraina som kommer att, med fortsatt stöd ifrån väst, vinna denna kraftmätning, tragiskt nog till priset av förstörda städer och en befolkning som utsätts för ryska krigsbrott och försök till folkmord ifrån rysk sida. Innan år 2023 hunnit ringa in kan, mycket möjligt, den ryska cancersvulsten börjat falla samman.

Att det kan gå så fort beror på en mängd faktorer:

Den takt som Ukraina lyckats förstöra rysk utrustning. Och Rysslands oförmåga att kunna ersätta den. Om man nu inte får, massiv, hjälp av Kina, vilket jag inte tror kommer att hända.

Ukaina får ny utrustning ifrån väst och kan ersätta sina förluster, inte med lika välutbildad personal, men, i motsatts till Ryssland, med väldigt motiverad personal.

Sanktionerna biter allt hårdare på Ryssland ju längre tiden går. Speciellt om EU skulle stoppa all olje och gasimport ifrån Ryssland.

Med mer personal som bär lätta anti-tank och luftvärnsvapen kan Ukraina sätta igång en storsksalig gerillakrigföring på av Ryssland ockuperad ukrainsk mark, inklusive på Krimhalvön. Det kommer att ge, ytterligare, problem för ryssarna.

Men först måste Ukraina stå i mot den väntade ryska offensiven i den sydöstra delen av landet och utanför Kharkiv. För att sedan pressa tillbaka de ryska styrkorna.

Slava Ukraini!

Hej Ola. Din analys är välgenomtänkt. Vi får hoppas att du har rätt. Hoppas folk vill stödja det ukrainska folket också. Hjälporganisationer eller till militären. Det är sorgligt att se hur civilbefolkningen får lida. Tyvärr är våld det enda som de lögnaktiga ryska ledarna förstår sig på.

Länge leve Ukraina!
Citera
2022-04-05, 22:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ryskt jaktplan attackerar UA trupper.
https://www.youtube.com/watch?v=YQs_syRuF4g&ab_channel=WarLeaks-MilitaryBlog
Om det är en SU-34 så är det ett ryskt fattigdomsbevis att man skjuter ostyrda raketer med ett flygplan värt flera hundramiljoner kronor. Anmärkningsvärt att Ryssland har en så svag förmåga till precisionsbekämpning.
Får UA mer LV så kan de reducera Rysslands förmåga rejält.
Citera
2022-04-05, 22:58
Medlem
123....s avatar
Här är en video som rätt bra beskriver Ryssarnas inkompetens och klantighet när det gäller krigföring:
https://www.youtube.com/watch?v=3KgzUl_9rU0&t=300s

Det är en skrattretande historia (men den är sann) från början av 1900-talet när de bråkade med Japanerna men de speglar bilden rätt bra av i dag också ....
Senast redigerad av 123.... 2022-04-05 kl. 23:04.
Citera
2022-04-05, 22:58
Medlem
Nu verkar Japan vittra blod och är sugen att ta tillbaka några öar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/66AXkW/japan-anser-att-ryssland-ockuperar-deras-oar

"När världen nu vänder sig mot Ryssland och dess aggressionen i Europa – så tar Japan tillfället i akt att åter aktualisera det geopolitiska läget på Kurilerna, enligt Linus Hagström, professor i statsvetenskap vid Försvarshögskolan.

– Efter andra världskriget så var den allmänna uppfattningen att Japan var ”the bad guy” men så ser det inte ut nu. I dag är Japan en del av de stater som är på – så att säga – ”rätt sida”, säger han och fortsätter:

– Samtidigt råder stor konsensus om att Ryssland är problemet, så det är väl ett bra läge för Japan att påminna om den här ockupationen, säger han."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in