2022-04-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Jag kommer från Finland. Från en udde med många öar omkring södra Finland. Porkala annekterade en gång i tiden av Ryssland då det var en viktig punkt för Ryssland.

Vi förlorade nog kriget men finns kvar.

Min farmors syster blev gruppvåldtagen av ryska soldater, fick ögona utstuckna och släpades efter en häst tills hon dog. Hon var 13 år gammal.

Min morfars bror hittades aldrig men det finns dokumenterat att han sänktes med en kedja runt halsen.

När Porkala lämnades tillbaks hade ryssarna skitit i vedspisen på alla hus och sedan gått till nästa hus. Gravstenarna från kyrkogården var borta och de hade gjort dansbana över kyrkbacken.

Jag som finländare hoppas att resten av världen vaknar upp nu? Ryssland ska aldrig in i värmen igen.

men ändå lyckades finnarna och ryssarna komma överens om fred

det är väl knappast någon av förhandlarna som lever idag så att vi kan skicka dom till ukraina och hjälpa till
Citera
2022-04-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Jag saknar bilder och videos på när ryssarna slår ut ukrainsk trupp. Finns det ens? Dom måste väl dödat en hel del ukrainare?

Ryskt jaktplan attackerar UA trupper.
https://www.youtube.com/watch?v=YQs_syRuF4g&ab_channel=WarLeaks-MilitaryBlog
Citera
2022-04-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
men ändå lyckades finnarna och ryssarna komma överens om fred

det är väl knappast någon av förhandlarna som lever idag så att vi kan skicka dom till ukraina och hjälpa till

Inte så att finnarna hade så mycket att säga till om!
Citera
2022-04-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Inte så att finnarna hade så mycket att säga till om!

dom gjorde det bästa av situationen
Citera
2022-04-05, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Det är svårt att hävda den starkes rätt när den på papperet starke åker på däng.

Det passar den ryska armén bättre att plåga och terrorisera den obeväpnade civilbefolkningen än att slåss mot ukrainska soldater. En samling tjuvar och sadister, då har man inte sagt för mycket.
Citera
2022-04-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De raidar mattransporter och hjälpsändningar och delar sedan ut det som blir över efter att de fyllt sina egna förråd först.

Ryssen belönar Donbass självständighetsförklaring med att begå folkmord på dess befolkning.
https://www.youtube.com/watch?v=kV9DLy2NI_8&ab_channel=TheSun

>>>Att vara rysksoldat måste vara hemskt. Dom har inget att dö för i Ukraina och inget att leva för i Ryssland.
Citera
2022-04-05, 22:38
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Ryskt jaktplan attackerar UA trupper.
https://www.youtube.com/watch?v=YQs_syRuF4g&ab_channel=WarLeaks-MilitaryBlog

En full rysk pilot som skjuter på gamla gummor som plockar potatis på en åker.
Citera
2022-04-05, 22:39
Medlem
Ukrainska armen är bra utbildad av Nato. De sägs vara direkt jämnbördiga/utbytbara med andra Natostyrkor som t ex UK eller Tyskland. Och de har fått oändliga resurser i form av vapen och andra medel.

Så jag utesluter inte att de ryska trupperna har lidit stora förluster, inte omöjligt att de nu kan vara 2.500 döda. Men rimligen ligger de ukrainska förlusterna 10 eller 20 gånger högre. Kanske mer.

Och naturligtvis hade de ryska förlusterna varit ännu mindre om de utnyttjat sitt artilleri, men det hade såklart drabbat de civila. Vilket inte ligger i Rysslands intresse. Kampen pågår i östra Ukraina där merparten är etniska ryssar.

Ukrainas arme kommer nu att bli inringade utan bränsle att kunna förflytta sig. Därefter blir det svårt för någon att förneka vad som faktiskt händer.
Senast redigerad av Brille68 2022-04-05 kl. 22:42.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Litar inte en sekund på turkarna dock... det enda jag kan tänka mig är väl att USA kanske inte blir allt för glad på dem om de skulle jävlas vid en omröstning!

Nä, turkarna är väl den muslimska versionen av ryssarna. Med samma gamla imperialistiska historia i bagaget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
dom gjorde det bästa av situationen

Skillnaden är väl att Ukraina verkar inte vara i samma tråkiga situation som Finland var i. Dom gav det två chanser, men det går inte att jämföra dessa två länder. UA har en helt annan kapacitet än vad finnarna hade.

Orkar inte älta militärhistoria, är för trött för det.
Citera
2022-04-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Litar inte en sekund på turkarna dock... det enda jag kan tänka mig är väl att USA kanske inte blir allt för glad på dem om de skulle jävlas vid en omröstning!

Turkiet är huvudanledningen till att jag alltid har varit motståndare till NATO förut. Jag avskyr hur Turkiet behandlar politisk opposition, fria journalister och det kurdiska folket.

Men nu är jag ändå för NATO. Det betyder inte att jag har slutat avsky Turkiets regim.
Citera
2022-04-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
En full rysk pilot som skjuter på gamla gummor som plockar potatis på en åker.

Vet ej, kanske stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in