2022-04-05, 20:29
Medlem
Conceptions avatar
Såg precis ett officiellt uttalande från Alexander Alimov, Rysslands permanenta representant i FN att detta är en bluff och refererar till två videoklipp. Den i sidspegeln och den med liket som "lyfter armen".

Om detta är Rysslands officiella ståndpunkt så är det fan i mig en stor skam för hela världen. Ryssland skämmer ut sig totalt.

Hade de haft en riktig psy-ops del som hade gjort något bättre så kanske kunde ha respekterat dem bättre genom att de gjort en bild-för-bild analys av något. Men detta är fan bara skam.

https://twitter.com/AuroraIntel/status/1510641101643919368

https://twitter.com/SPITFIREVA/status/1510650964293869583
Citera
2022-04-05, 20:41
Medlem
HeyHumphreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Var är dessa satellitbilder från Ryssland?
https://www.friatider.se/bilderna-som-ska-motbevisa-rysslands-version-om-butja

Tydligen har NY Times även publicerat dessa bilder. Jag säger varken bu eller bä, för det går inte lita på någon media riktigt, men Ukraina har all anledning att ljuga, arrangera och förstora upp något eller t.o.m. hittat på.
Citera
2022-04-05, 20:43
Medlem
brajzillas avatar
Nu finns det redan så mkt bildbevis och vittnesmål så ryssarna klarar inte det här, (om dom inte startar atomkrig) dom är säkert tillräckligt dumma I huvudet för att göra det också...
Citera
2022-04-05, 20:45
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafkkarusell
Nej förklara hur många är det, så jag vet. Du tror att ukraina är en oskyldig rättsstat där alla strävar att bli som oss i west. Att de är en homogen grupp av EU älskande folk som vill slicka dina fötter. Du vet inte ett pillekvitt om hur denna konflikt har utvecklats eller hur vi hamna här. Du har just nu blivit en Ukrainsk kämpe som bryr dig massor men innan brydde du dig säkert inte ett skit om dessa platser i europa förutom när du ska bygga ut ditt hus billigt, om du ens har ett. Och snälla jag dissade putin innan det var coolt att göra det.

Tänk på hur iraks arme sliter ur barn ur kuvöser. Hur sover du om nätterna och ser dig själv i spegeln. Det slutade i både död och svält för att många bara för politiker agerar känslosamt. Jag kan garantera att du krigshetsare nu som då utan att du lärt dig något. Ha is i magen förhelvete.
Det är inga ryska kvinnor eller barn som blivit våldtagna eftersom det är Ryssland som anfaller Ukraina, har aldrig sagt att Ukrainas elit är några änglagossar men dom är ljusår bättre än diktaturen Ryssland.
Jag har vänner på båda sida av gränserna så jag har följt utvecklingen i denna konflikt sen den började.
Jag läste att du var muslim, du verkar vara en mycket korkad muslim, ingen av mina muslimska vänner skulle inte ens ta Putin med tång, då ryssar är den största folkgruppen som bosatt sig i Israel och ännu mer ryska oligarker skaffar sig nu pass i Israel och fyller Israels krigskassa och kommer behöva ta över ännu mer områden från palestinierna, så sug du Putins k*k på bekostnad av palestinierna
Citera
2022-04-05, 20:52
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyHumphrey

Tydligen har NY Times även publicerat dessa bilder. Jag säger varken bu eller bä, för det går inte lita på någon media riktigt, men Ukraina har all anledning att ljuga, arrangera och förstora upp något eller t.o.m. hittat på.
Fast du skrev ju ” Ryssarna har teknisk bevisning i form av ukrainska vittnesmål filmade i byn efter ryssen lämnat och där det inte låg lik. De har dessutom satellitbilder som tyder på motsatsen till det Ukraina menar.”

Satellitbilderna är ju ingen fördel för ryssarna, det visar ju att det låg döda personer där under tiden ryssarna var där. Alltså inte motsatsen till det Ukraina säger.
Citera
2022-04-05, 20:56
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ryssland vill såklart ha ett så snabbt möte som möjligt för att diskutera "Ukrainas provokationer". Detta antagligen för att det inte ska hinnas få fram så mycket bevis. Jag förstår att Storbritannien (Inte England) motsatte sig ett möte för att det känns onödigt om Rysslands inställning är att det är en Ukrainsk provokation.
Bevis måste tas fram och detta kommer såklart ta ett tag.

Jaså är det din tolkning? Hur skulle ett måndagsmöte ha hindrat någon från att få fram bevis, om sådana finns?

Om samtalen dock skulle utmynna i en FN-ledd utredning i fält, så kan några dagars maskning av England ge Azovs och Ukrainas presstjänst lite extra tid att snygga till brottsplatsen på ett sätt som passar deras ändamål. Teoretiskt sett.

Eftersom du spekulerar så spekulerar jag också. Tycker överhuvudtaget bara att den här stilen att inte lyssna på den andra parten verkar suspekt och sneaky. Vad är FN annars till för?

Citat:
Ursprungligen postat av Sepi
Det finns ju en viss skillnad mellan en oberoende FN-utredning som du (och jag med för den delen) förordar, och att Ryssland vill ha ett extrainsatt möte för att diskutera Butja. Jag har inte haft förmånen att få sitta med på några FN-möten, men jag kan tänka mig att

- det redan möts en hel massa kring Ukraina
- England tyckte det var onödigt med ett möte på måndag då det redan var insatt en möte på tisdag, samt att
- de flesta börjar vara trötta på att lyssna på Rysslands FN-ambassadörs svamlande lögner

Ok men du är även medveten om att högen med avslöjade propaganda-lögner från Ukraina-sidan börjar bli rätt stor nu va? Så visst, jag skulle vara trött också i den situationen. Men dom får väl fan göra sitt jobb. Om England maskar så är det nog knappast för att dom är trötta, skulle jag säga, utan i så fall snarare för att dom vill förhala och obstruera för sina Azov-hundars räkning.

Jag antar att du är medveten om att det finns massvis av videomaterial med soldater i ukrainsk uniform, som synbarligen utför bestialiska krigsbrott mot ryska krigsfångar? Vilket även har rapporterats av NYT (tyvärr betalvägg):
https://www.nytimes.com/live/2022/03/28/world/ukraine-russia-war#a-video-shows-russian-prisoners-of-war-in-ukraine-being-beaten-and-shot-in-their- legs
Du kan säga att du personligen tror att allt är fejk. Visst, det är fine. Men du kan inte heller påstå att det inte har hänt. Vi kan bara konstatera att det råder allvarliga misstankar om detta, samt ännu vidrigare saker. Kanske även detta är något som vore lämpligt för FN att utreda snarast möjligt? Om inte annat för att fria Azov från misstankar. Eller hur?

Men att FN mot den bakgrunden, på Englands uppmaning (som i allra högsta grad stöder Ukraina militärt) bara blankt ska avfärda Rysslands invändningar mot Ukrinforms story är lite väl magstarkt.

Jag tar alla anklagelser om krigsbrott på allvar, oavsett vilken sida de riktas mot. Men om det inte finns någon vilja till dialog ens i FN, så kommer vi aldrig ha någon chans att få reda på vad som faktiskt hänt. Dom som tjänar på det är bara dom som är skyldiga till faktiska krigsbrott, oavsett vilken sida de begåtts av.
Citera
2022-04-05, 21:09
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Jaså är det din tolkning? Hur skulle ett måndagsmöte ha hindrat någon från att få fram bevis, om sådana finns?

Om samtalen dock skulle utmynna i en FN-ledd utredning i fält, så kan några dagars maskning av England ge Azovs och Ukrainas presstjänst lite extra tid att snygga till brottsplatsen på ett sätt som passar deras ändamål. Teoretiskt sett.

Eftersom du spekulerar så spekulerar jag också. Tycker överhuvudtaget bara att den här stilen att inte lyssna på den andra parten verkar suspekt och sneaky. Vad är FN annars till för?
Nu var ju mötet på tisdag redan schemalagt. Kommer då ett möte på måndag för att lyssna på Rysslands lögner vara konstruktivt?
Jag tror inte att sakliga bevis på massakern kommer vara framme på länge. Troligtvis veckor innan man sammanställt det.

Det är fortfarande inte England utan Storbritannien som var emot det extrainsatta mötet officiellt. Vi vet ju inte mer än vad som står på media.

Om en av Rysslands permanenta representanter redan har gjort ett officiellt uttalande att filmerna är bluff för att armen rör sig och för att någon rör sig i sidospegeln på en bil så jag kan lova dig att sitta och lyssna på Rysslands försvarstal är helt onödigt.

Jag gissar också, för jag har aldrig varit på något FN-säkerhetsmöte, att agendan för mötet redan är satt för vad diskussionen ska handla om i förväg nu på tisdag. Om Ryssland kallar på ett möte snabbt så är det bara spel för gallerierna och för att Ryssarna själv ska få sätta agendan för vad mötet ska handla om, dvs Ukrainas provokationer och inte Rysslands krigsbrott. Lite för att några utifrån ska gå på att det minsann är Ryssland som vill utreda detta. Lite mötes-taktik så att säga.

Ryssland har ju gjort liknande förut. Som när de första lade in ett veto på första mötet som skulle handla om sanktioner mot Rysslands invasion för att lite senare själva kalla på ett möte för besluta om humanitär hjälp för befolkningen men inte fördöma sin egna invasion. Du har säkert redan läst om det.
Citera
2022-04-05, 21:10
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyHumphrey

Jaså..?? Själv tycker jag att nog att det är ryssen som har all anledning att försöka "motivera" sin aggression.. (och deras försök känns minst sagt löjeväckande, de kommer inte kunna skylla ifrån sig vare sig Butja eller övriga vidrigheter som garanterat kommer uppdagas från andra "rysskontrollerade" orter..)

Haag! I sinom tid. Väst förlåter inte ryssland detta. För att inte tala om Ukraina..
Citera
2022-04-05, 21:17
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Avgör procent av huvudet kvar om det är massaker eller inte menar du. Slutar aldrig förvånas av den här tråden.
Nej men man borde se trasiga kroppar. Halva huvudet var ett exempel.
Citera
2022-04-05, 21:22
Medlem
Jag såg ett inslag på utländska medier där journalisten gick runt i byn i frågan och såg att dom flesta husen ryska soldater levde i ( som dom tog över ) hade en massa tomma flaskor av vodka , whiskey och andra starka drycker plus vissa droger / medicin . Har ryska soldater verkligen så dålig moral att man efter ca 1 månad börjar supa , mörda och våldta oskyldiga ? Klarar dom inte mer ?
Citera
2022-04-05, 21:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag tar alla anklagelser om krigsbrott på allvar, oavsett vilken sida de riktas mot. Men om det inte finns någon vilja till dialog ens i FN, så kommer vi aldrig ha någon chans att få reda på vad som faktiskt hänt. Dom som tjänar på det är bara dom som är skyldiga till faktiska krigsbrott, oavsett vilken sida de begåtts av.
Liksom det finns olika grader i helvetet så finns det också olika grader av krigsbrott.

Jag försvarar heller inte krigsbrott på något sätt men att skjuta obeväpnade barn mot att att skjuta obeväpnade soldater är jävla skillnad. Jag välkomnar såklart utredningar angående skjutande av krigsfångar på båda sidor så småningom men mig veterligen så finns det inga bevis för att Ukraina begått krigsbrott mot Civila.

Mot ryssarna finns det massvis.
Citera
2022-04-05, 21:27
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Azzzzzzov.
Du skriver mycket om Azov, hur många är dom? Enligt denna jude som är med i Azov så är dom runt 900-1500 st
“There were Orthodox Jews in Azov,” he said. “I know because I was there on the battle lines. No one cared who was Jewish, we cared about keeping our country together.”

https://www.jta.org/2022/03/04/global/jewish-ukrainians-gear-up-for-fierce-russia-fight-alongside-the-neo-nazis-they-say-putin-is-lying-ab out

Är det ukrainsk propaganda?

Hur många av dom i Azov är rysktalande?
Enligt Wikipedia (Det är fritt och skriva i Wikipedia om du kan bekräfta det med källor) så är över hälften rysktalande, stämmer det med att Azov sysslar med tortyr mot dom som talar ryska?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Azovbataljonen

Hur många är frivilliga från världens alla hörn?
Hur många är etniska ukrainare som är nazister som hatar judar och människor med annan hudfärg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in