Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Ryssland vill såklart ha ett så snabbt möte som möjligt för att diskutera "Ukrainas provokationer". Detta antagligen för att det inte ska hinnas få fram så mycket bevis. Jag förstår att Storbritannien (Inte England) motsatte sig ett möte för att det känns onödigt om Rysslands inställning är att det är en Ukrainsk provokation.
Bevis måste tas fram och detta kommer såklart ta ett tag.
Jaså är det din tolkning? Hur skulle ett måndagsmöte ha hindrat någon från att få fram bevis, om sådana finns?
Om samtalen dock skulle utmynna i en FN-ledd utredning i fält, så kan några dagars maskning av England ge Azovs och Ukrainas presstjänst lite extra tid att snygga till brottsplatsen på ett sätt som passar deras ändamål. Teoretiskt sett.
Eftersom du spekulerar så spekulerar jag också. Tycker överhuvudtaget bara att den här stilen att inte lyssna på den andra parten verkar suspekt och sneaky. Vad är FN annars till för?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sepi
Det finns ju en viss skillnad mellan en oberoende FN-utredning som du (och jag med för den delen) förordar, och att Ryssland vill ha ett extrainsatt möte för att diskutera Butja. Jag har inte haft förmånen att få sitta med på några FN-möten, men jag kan tänka mig att
- det redan möts en hel massa kring Ukraina
- England tyckte det var onödigt med ett möte på måndag då det redan var insatt en möte på tisdag, samt att
- de flesta börjar vara trötta på att lyssna på Rysslands FN-ambassadörs svamlande lögner
Ok men du är även medveten om att högen med avslöjade propaganda-lögner från Ukraina-sidan börjar bli rätt stor nu va? Så visst, jag skulle vara trött också i den situationen. Men dom får väl fan göra sitt jobb. Om England maskar så är det nog knappast för att dom är trötta, skulle jag säga, utan i så fall snarare för att dom vill förhala och obstruera för sina Azov-hundars räkning.
Jag antar att du är medveten om att det finns massvis av videomaterial med soldater i ukrainsk uniform, som synbarligen utför bestialiska krigsbrott mot ryska krigsfångar? Vilket även har rapporterats av NYT (tyvärr betalvägg):
https://www.nytimes.com/live/2022/03/28/world/ukraine-russia-war#a-video-shows-russian-prisoners-of-war-in-ukraine-being-beaten-and-shot-in-their- legs
Du kan säga att du personligen tror att allt är fejk. Visst, det är fine. Men du kan inte heller påstå att det inte har hänt. Vi kan bara konstatera att det råder allvarliga misstankar om detta, samt ännu vidrigare saker. Kanske även detta är något som vore lämpligt för FN att utreda snarast möjligt? Om inte annat för att fria Azov från misstankar. Eller hur?
Men att FN mot den bakgrunden, på Englands uppmaning (som i allra högsta grad stöder Ukraina militärt) bara blankt ska avfärda Rysslands invändningar mot Ukrinforms story är lite väl magstarkt.
Jag tar alla anklagelser om krigsbrott på allvar, oavsett vilken sida de riktas mot. Men om det inte finns någon vilja till dialog ens i FN, så kommer vi aldrig ha någon chans att få reda på vad som faktiskt hänt. Dom som tjänar på det är bara dom som är skyldiga till
faktiska krigsbrott, oavsett vilken sida de begåtts av.