2022-04-05, 17:34
Medlem
Känner sig svensken rik när skatteåterbäringen hamnar på kontot

Det får bli månadens samtalsämne, hur går tankarna vad tusenlapparna ska
förvaltas i för att inte svensken ska känna sig fattig igen och samma visa varje år.
Eller är det kanske Skatteverket som spelar svensken ett spratt i slutändan bara för att.
Citera
2022-04-05, 17:40
Medlem
Det va ett då jävla tjöt om pengar hela tiden.

Som svar på din fråga så skulle jag våga påstå att det är väldigt individuellt.
Citera
2022-04-05, 17:47
Medlem
Fettsugnings avatar
Lurad givetvis. Jag lånar ut pengar till staten och får inte en spänn i ränta. Ska jag själv låna pengar, vilket jag inte skulle iofs, sitter finansfolk och tjänar pengar på mitt behov av ex vis bostad. En bostad jag behöver för att kunna arbeta, så att jag kan betala skatt.

Känner man sig inte lurad av det systemet är man dum i huvudet.
Citera
2022-04-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limmsniffarn
Det va ett då jävla tjöt om pengar hela tiden.

Som svar på din fråga så skulle jag våga påstå att det är väldigt individuellt.

Visst, vad vore livet utan pengar

Får 93% av gångerna tillbaka på skatten, bättre att få tillbaka än åka på restskatt.
Och helt klart, individuellt med respekt, en del kan det handla om att klara livet. Men tragisk
samhälle ändå då allt handlar om när, var och hur mycket svensken kan få tillbaka av staten.
Citera
2022-04-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Lurad givetvis. Jag lånar ut pengar till staten och får inte en spänn i ränta. Ska jag själv låna pengar, vilket jag inte skulle iofs, sitter finansfolk och tjänar pengar på mitt behov av ex vis bostad. En bostad jag behöver för att kunna arbeta, så att jag kan betala skatt.

Känner man sig inte lurad av det systemet är man dum i huvudet.
När det börjar bli kallt och man tar fram vinterjackan och du när hittar en röding i fickan. Känner du då, "vadfasiken, har jackan lånat pengar av mig utan ränta?"

Du kan väl bara be arbetsgivaren skatta lite mindre så får du betala skatt istället?
Citera
2022-04-05, 18:03
Medlem
Det normala är att bli lite glad, enbart UF-are påpekar att skatteåterbäring är att staten lånat pengar utan att betala ränta. Det rör sig om ett par tusenlappar om året, alltså några tior i ränta vi pratar om. Dessa summor bryr man sig bara om ifall man är i 7-årsåldern då man sparar sin veckopeng för att kunna köpa ett paket pokemonkort då och då.
Citera
2022-04-05, 18:16
Avstängd
Takpapps avatar
  1. Sosse-idioter blir glada, de tror att de får pengar av staten
  2. De som inte är helt idioter blir först glada, men inser sedan att det var deras egna pengar hela tiden, som staten hållit som gisslan
  3. Normalintelligenta ser till att inte skatta för mycket, dvs det blir alltid restskatt att betala, men vi hade pengarna under egen kontroll ända till dess
Citera
2022-04-05, 18:21
Medlem
Min chef på ekonomiavdelningen sa för några år sedan att om man får tillbaka på skatten så har man dålig koll på sin ekonomi. Men det gällde nog bara om man fick tillbaka en rejäl slant och inte bara några tusenlappar.
Själv brukar jag i regel få lite restskatt eller en löjligt liten skatteåterbäring men det är väl för att man inte har några ränteavdrag av betydelse som minskar skatten. Hade 770kr i ränta på billånet förra året.

Känner mig varken rik eller fattig.
Citera
2022-04-05, 18:25
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag är rätt duktig på att deklarera så det handlar om +/- någon enstaka hundralapp varje år. Jag fick in årets hundralappar på kontot för några timmar sedan, gör varken till eller från.
Citera
2022-04-05, 18:29
Avslutad
Jag fick cirka 5 000 tillbaka. De innebär att jag skattat runt 400 kronor extra varje månad. Det tycker jag faller inom felmarginalen och något man kan stå ut med. Men hade det handlat om typ 20 000 så hade det inte varit bra. Då hade jag haft dålig koll på min ekonomi.
Citera
2022-04-05, 18:30
Medlem
Får man betala ränta om man får restskatt
Citera
2022-04-05, 18:33
Medlem
.åkte man betala ränta på restskatt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera