2022-04-05, 17:20
Medlem
En av USAs företrädare i FN, uppmanar Säkerhetsrådet, att utesluta Ryssland från Rådet För Mänskliga Rättigheter
Citera
2022-04-05, 17:20
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Alltså: Jag har aldrig påstått att Mariupol redan är befriat. Precis vad jag sa.

Sen blev inte Ryssland utkörda från Kiev-området. De lämnade självmant. Men du får glädja dig, det kan väl ses som Ukrainas enda riktiga vinst så här långt in i kriget: Att köra in med sina tanks i redan tomma städer och sätta upp den ukrainska flaggan igen. Grattis!

Vinst och vinst, men Ryssland har ju haft sanslösa förluster och klarat sig förvånande illa. Egentligen är ju allt som sker nu bara sorgligt och hemskt. Men jag antar att de Ukrainska soldater som förlorat/riskerar förlora allt ser ryska förluster som en vinst. Du kan ju vända på det och fundera på vad Ryssland vunnit.
Citera
2022-04-05, 17:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det har börjat i västra Donbas för några timmar sedan. Första bästa googling.

Russian strikes hit east Ukraine city of Kramatorsk
https://english.alarabiya.net/News/world/2022/04/05/Russian-strikes-hit-east-Ukraine-city-of-Kramatorsk

Då har det börjat. Ryssarna har intagit sina positioner en halv dag tidigare än vad jag trodde.
och som vanligt börjar de med att bomba en skola.
Citera
2022-04-05, 17:24
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Kanske, kanske inte. Ser ut som dom bara blockat ett gäng bilar och sen plockar alla på den parkeringen... Smashar bilar liksom, mycket proffsigt.

Varför ser det ut som det? Vet du mer än vi andra som ser det? Utveckla gärna i så fall.
Citera
2022-04-05, 17:25
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Underbara dessa sanktioner. Leva lyxliv i väst kan ryssar glömma för all framtid. Såväl oligarker som putin och hans närmaste sanktioneras stenhårt av västvärlden. Good riddance - skönt att slippa se dessa primitiva kretiner med dålig smak i sommar

Här är det lavrovs hor-dotter som har åkt ut från lyxvåningen i london

https://www.itv.com/news/2022-03-24/more-russians-sanctioned-including-sergey-lavrovs-london-based-step-daughter

The UK has sanctioned 65 more Russian individuals and entities including Foreign Minister Sergey Lavrov's London-based step daughter and the paramilitary Wagner Group, which is seen as Vladimir Putin's private army.

Others sanctioned included six more Russian banks, multiple defence companies and Russian Railways.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Så går det för femtekolonnare!

Det är faktiskt plundrare som tagits fast. Det finns en del på Twitter. Sök på Dnipropetrovsk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej jag tror inte resten av kriget kommer att se ut sådär som Ukraina nu framställer det. Ryssarna kommer nu troligen själva att dokumentera alla tillbakadraganden och andra saker dom pysslar med så att det inte blir så här lätt för Ukraina att pussla ihop historier.

Det kommer att finnas en hel del döda civila i Kharkiv, Kherson och Mariopol och det går inte att komma undan då fienden drar sig in i städer utan att evakuera alla människor till flyktingläger. Nu tror jag inte kroppar kommer att bli utlagda på det här spektakulära viset. Vad jag sett från Mariopol så tar Ryssarna hand om alla döda som ligger på gatan.

Men om du är säker på att allt är hittepå nu. Vad säger då att ryssarna inte kommer hitta på lögner och falska bevis när de drar sig tillbaks från andra städer? Vilket vi är överens om att de ska.
Citera
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
En av USAs företrädare i FN, uppmanar Säkerhetsrådet, att utesluta Ryssland från Rådet För Mänskliga Rättigheter
Inte mer än rätt.
Citera
2022-04-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Fast det där stämmer ju inte. Sverige kan visst ta upp vittnesmål och övrig bevisning för att senare förmedla den till rätt instans.

1. Det är alltså inte fri bevisprövning som tillämpas i de flesta andra jurisdiktioner. Amerikansk rättsordning är vanligen en standard och där brukar bevis som är smutsiga kastas ut, exempelvis om de samlats in och tolkats av en åklagare som i part i sitt eget åtal eller part i mål (vilket de blivit i det här ärendet). Man kan lite skämtsamt säga att "allt som svenska staten rör vid i det här ärendet blir till skit".

2. Universell jurisdiktion existerar inte annat än som "den starkes rätt" eller "segerns sötma".

3. Sammanfattningsvis bör sådana bevisinsamling skötas av någon stat som inte är direkt eller indirekt part i ärendet. Det blir typ kanske Indien, någon stat i Sydamerika, eller kanske typ Afrika SydAfrika-Egypten eller liknande som främst kan anses vara tillräckligt opartiska officiellt. Sedan ska förstås jurisdiktionen accepteras också, och det brukar vara svårt då en segrare vanligen hävdar sin egen jurisdiktion och vid fredsavtal brukar sådana saker avskrivas annat än för åtal mot egna sidan, exempelvis när en stat anser att deras egna anställda gått över styr.

4. Färdigflashbackat
Citera
2022-04-05, 17:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, jag tror att vi alla vet hur det ligger till.

Ja men Putin bryr sig bara om hemmaopinionen - och den kommer sannolikt i hög utsträckning köpa dom nya lögnerna. Lavrov får det dock lite kämpigare.
Citera
2022-04-05, 17:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Men inte alla?

Det finns alltid en möjlighet till framtida avnazifiering.
Citera
2022-04-05, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Inte mer än rätt.
Tycker inte det är tillräckligt. Borde uteslutas från Säkerhetsrådet helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in