2022-04-05, 12:24
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal

Jag förstår det, men problemet är att du kan inte veta om han hade brutit detta fredsavtal ang NATO. Om Zelensky hade skrivit på Anti-NATO-avtalet, och Ryssland ändå attackerat, så hade man VETAT att det var inte på grund av avtalet som Ryssland attackerade.

Nu när Zelensky vägrade göra det, så uppstår ju en fråga man aldrig kan få svar på: Hade kriget kunnat undvikas helt, genom att signa Anti-NATO-avtalet?

Om man då ponerar att Ryssland hållt detta avtal, i alla fall för en bra tid framåt, så kan man lätt se att Zelensky, genom att vägra skriva på Anti-NATO-avtalet, då förorsakat kriget, OM nu avtalet hade följts.

För det måste ju vara ganska förståeligt att om någon kommer med ett fredsavtal utan att det är regelrätt krig, så kommer det "hända grejer" om man vägrar skriva på.

Även om det är ohederligt och omoraliskt att hindra andra länder att gå med i vilka allianser de vill, så måste man också tänka på vad som sparar flest liv.
Det är VERKLIGEN INTE VÄRT tiotusentals liv för att ha möjligheten att i framtiden gå med i NATO.

Och sedan har Ryssland varit väldigt tydliga med att de inte vill ha "NATO inpå skinnet" och "kärnvapen i farstun" osv. De gillar inte NATO. Och då kan jag tycka att det borde finnas lite ömsesidig respekt och inte då gå med i NATO enbart för att "jävlas" med Ryssland och låta det finnas lite buffertzon mellan just NATO och Ryssland.
Senast redigerad av sebnie 2022-04-05 kl. 12:26.
Citera
2022-04-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Enligt en artikel i Wall Street Journal så blev Ukrainas president den 19:e februari erbjuden ett säkerhetsfördrag som skulle garantera fred med Ryssland, endast några dagar innan Rysslands invasion. Motprestationen var att Ukraina genom avtalet också skulle förbinda sig att inte söka medlemskap i NATO:
https://www.wsj.com/articles/vladimir-putins-20-year-march-to-war-in-ukraineand-how-the-west-mishandled-it-11648826461

WSJ-artikeln ligger bakom betalvägg. Men i denna artikel så verkar saken sammanfattas ganska väl:
https://www.sott.net/article/466262-Zelensky-rejected-peace-offer-days-before-Russian-offensive-WSJ

Det ska ha varit Tysklands förbundskansler Olaf Scholz som försökt mäkla fredsavtalet med Zelensky som ett sista försök att undvika krig mellan Ryssland och Ukraina. Under "Munich Security Conference", den 19/2 ska Scholz ha erbjudit Zelensky:

Zelensky avfärdade dock erbjudandet med motiveringen att:

Den 28/3, samma dag som WSJ-artikeln publicerades, publicerade PBS denna artikel:
"Ukraine’s Zelensky to offer neutrality declaration to Russia for peace ‘without delay’"
https://www.pbs.org/newshour/world/ukraines-zelensky-to-offer-neutrality-declaration-to-russia-for-peace-without-delay

Nu verkar han ha ändrat sig:

Så nu är Zelensky plötsligt redo att lita på ryssarna. Det där med NATO var visst inte så himla dödsviktigt heller.
Det verkar räcka med en face-to-face och handskakning med Putin, om man ska ta honom på orden.

-Verkar det som om Zelensky spelat sina kort på ett klokt sätt här? Hade ni agerat på samma sätt i hans situation?
-Har Ukraina vunnit något på detta krig? Något de inte fått om Zelensky skrivit på avtalet som erbjöds i februari?
-Hur kommer det sig att Zelensky verkar vara villig att lita på Ryssland nu, men kategoriskt avfärdade tanken för en månad sen?

-Hade detta kunnat utgöra handlingen i ett avsnitt av hans populära TV-komediserie "Servant of the People"?
-Vad tycker ni om att SVT har köpt in TV-serien? Tänker ni kolla på den? Hur många avsnitt tror ni handlar om NATO?

https://www.tellerreport.com/life/2022-03-29-svt-shows-zelenskyj-s-series-the-servant-of-the-people.H1lfdtIxm9.html

Grannen kommer alltså över för att han fått reda på att du tänker måla om huset och i all vänlighet alltså säger - Om du lovar att inte måla ditt hus i en färg som jag inte gillar, så lovar jag att inte kommer att komma över och spöa skiten ur dig och sparka på din fru?

Utvecklingstörda Putinrunkare slutar aldrig att förvåna.
Citera
2022-04-05, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag förstår det, men problemet är att du kan inte veta om han hade brutit detta fredsavtal ang NATO. Om Zelensky hade skrivit på Anti-NATO-avtalet, och Ryssland ändå attackerat, så hade man VETAT att det var inte på grund av avtalet som Ryssland attackerade.

Nu när Zelensky vägrade göra det, så uppstår ju en fråga man aldrig kan få svar på: Hade kriget kunnat undvikas helt, genom att signa Anti-NATO-avtalet?

Om man då ponerar att Ryssland hållt detta avtal, i alla fall för en bra tid framåt, så kan man lätt se att Zelensky, genom att vägra skriva på Anti-NATO-avtalet, då förorsakat kriget, OM nu avtalet hade följts.

För det måste ju vara ganska förståeligt att om någon kommer med ett fredsavtal utan att det är regelrätt krig, så kommer det "hända grejer" om man vägrar skriva på.

Även om det är ohederligt och omoraliskt att hindra andra länder att gå med i vilka allianser de vill, så måste man också tänka på vad som sparar flest liv.
Det är VERKLIGEN INTE VÄRT tiotusentals liv för att ha möjligheten att i framtiden gå med i NATO.

Ja, det är riktigt att det inte helt säkert går att veta om putins invasionskrig (förlåt "defensiva fredsbevarnade försvarsinvasion) hade inträffat för det fall avtalet hade undertecknats. Om vi inte förmår lära av historien är vi dock dömda att upprepa den, och som tidigare nämnt har ryssland (i.e. putain) tidigare inte brytt sig om gällande avtal.

Jag TROR att putain hade anfallit oavsett vilka avtal som skrivits på (med mindre än ett avtal inbegripande att Zelensky hade begått självmord och att en lydregim installerats).

Om vi skall spekulera i vad som KUNDE ha hänt så repeterar jag här vad jag skrev till en förvirrad marxistisk skribent: Om bara de allierade inte hade motsatt sig den Böhmiske korpralens rättmätiga krav på "lebensraum", utan istället "valt freden" så hade det inte funnits något Ukraina att bråka om överhuvudtaget (och inget bolsjevikiskt ryssland heller). Alla hade levt i högsta välmåga under det välvilliga tredje rikets ledning (förutom en del slaviska Untermenschen, men det är väl inte mer än rätt)?

Tänk så många liv som hade "sparats"...
Citera
2022-04-05, 12:31
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Om du lovar att inte måla ditt hus i en färg som jag inte gillar

Precis, det finns en anledning till att det krävs bygglov för att byta kulör på sitt hus. Just för att dessa problem inte ska uppstå.

Samma med NATO. NATO "retar upp" Ryssland, och då kan jag tycka att det borde finnas lite respekt simsemellan grannar att man inte går med i NATO om nu grannen stör sig på det.

Sedan gör fortfarande Putin fel som angriper ett land för denna sak, men jag kan dock tycka att man borde göra allt i sin makt för att förhindra ett angrepp.

OBS! Jag är *totalt emot Putin* bara så du vet, och är ingen "putinrunkare". Jag HATAR PUTIN då han beter sig som Hitler. MEN det kan ändå vara vettigt att i största mån som möjligt förhindra angrepp.
Citera
2022-04-05, 12:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
JOm vi skall spekulera i vad som KUNDE ha hänt så repeterar jag här vad jag skrev till en förvirrad marxistisk skribent: Om bara de allierade inte hade motsatt sig den Böhmiske korpralens rättmätiga krav på "lebensraum", utan istället "valt freden" så hade det inte funnits något Ukraina att bråka om överhuvudtaget (och inget bolsjevikiskt ryssland heller). Alla hade levt i högsta välmåga under det välvilliga tredje rikets ledning (förutom en del slaviska Untermenschen, men det är väl inte mer än rätt)?
Och hade man stoppat Hitler direkt hade västra Ukraina fortfarande tillhört Polen och östra delen Sovjet, givet att Sovjet i denna alternativa tidslinje överlevt. Inte heller då hade det funnits något självständigt Ukraina att bråka om.
Citera
2022-04-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ryssland har redan attackerat Ukraina 2013/2014. Varför skulle ett Anti-NATO avtal få Ryssland att inte attackera igen?
Citat:
Exakt och NATO och EU borde ha jobbat hårdare med Ukraina och skickat ännu mer material ännu tidigare än vad vi gjorde.
Citat:
Det ÄR värt att vägra anti-nato avtalet om det innebär att Ryssland körs i botten och stödet för Ukraina ökar enormt.
Citat:
Och sedan har Ryssland varit väldigt tydliga med att de inte vill ha "NATO inpå skinnet" och "kärnvapen i farstun" osv. De gillar inte NATO. Och då kan jag tycka att det borde finnas lite ömsesidig respekt och inte då gå med i NATO enbart för att "jävlas" med Ryssland och låta det finnas lite buffertzon mellan just NATO och Ryssland.
Fuck that. Om Ryssland blir provocerade över att självbestämmandeländer vill gå med i NATO så ska Ryssland kanske se över sin attityd mot dessa länder istället för att NATO ska tassa runt försiktigt.

Tycker du att slagna kvinnor inte borde få hjälp av polisen eftersom deras pojkvän kanske tycker det är jobbigt att hamna på Lexbase? Det är den nivån du och alla andra är på när ni tjatar om att man inte ska hjälpa Ukraina för att Ryssland kanske blir sura. Dagisnivå.
Citera
2022-04-05, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
...
Zelensky avfärdade dock erbjudandet med motiveringen att:

Den 28/3, samma dag som WSJ-artikeln publicerades, publicerade PBS denna artikel:
"Ukraine’s Zelensky to offer neutrality declaration to Russia for peace ‘without delay’"
https://www.pbs.org/newshour/world/ukraines-zelensky-to-offer-neutrality-declaration-to-russia-for-peace-without-delay

Nu verkar han ha ändrat sig:

Så nu är Zelensky plötsligt redo att lita på ryssarna. Det där med NATO var visst inte så himla dödsviktigt heller.
Det verkar räcka med en face-to-face och handskakning med Putin, om man ska ta honom på orden.

[i]-Verkar det som om Zelensky spelat sina kort på ett klokt sätt här? Hade ni agerat på samma sätt i hans situation?
-Har Ukraina vunnit något på detta krig? Något de inte fått om Zelensky skrivit på avtalet som erbjöds i februari?
-Hur kommer det sig att Zelensky verkar vara villig att lita på Ryssland nu, men kategoriskt avfärdade tanken för en månad sen?

Tack för tråden och länkarna. Vi söker alla sanningen vare sig vi är "rysstroll" eller "västmedieindoktrinerade".

Zelensky spelade enligt vad jag kan bedöma bara den roll han fått att spela av USA. Han skulle se till att det blev krig med Ryssland. Och genom att se till att ha starka nationalister i regeringen utan någon motvikt i de som var för en ryssvänligare hållning så kunde det bara gå åt ett håll.
Att han blev vald på mandatet att ordna fred med Ryssland spelade ingen roll för honom eller USA. Konfrontationsmentaliteten är tydlig i exempelvis att förbjuda ryska språket, att inte vilja implementera Minsk eller att träna militär, köpa nato-vapen från USA och gå på tiggarrunda i USA och önska sig kärnvapen.
Alla har förlorat. Inklusive USA som fått massor av heta potatisar att bolla med. Som att Indien och Pakistan visat på förmåga att våga tänka själva. Att länder i Sydamerika nu har hittat bundsförvanter och handelspartners internationellt. Det är en fumlig Biden-administration och korkade västliga utrikesministrar. Ann Linde är verkligen sinnebilden för en neoliberal, och chansen att det skulle finnas någon form av självkritik i den roll man spelat i Ukrainakrisen under alla dessa år är noll.
Citera
2022-04-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Tack för tråden och länkarna. Vi söker alla sanningen vare sig vi är "rysstroll" eller "västmedieindoktrinerade".

Zelensky spelade enligt vad jag kan bedöma bara den roll han fått att spela av USA. Han skulle se till att det blev krig med Ryssland.
Det var redan krig mot Ryssland by proxy innan han blev vald.
Citat:
Och genom att se till att ha starka nationalister i regeringen utan någon motvikt i de som var för en ryssvänligare hållning så kunde det bara gå åt ett håll.
Att allt puttrar på lugnt i 3 år för att sen i bara explodera? De starka nationalisterna är misnt sagt återhållsamma.
Citat:
Att han blev vald på mandatet att ordna fred med Ryssland spelade ingen roll för honom eller USA. Konfrontationsmentaliteten är tydlig i exempelvis att förbjuda ryska språket, att inte vilja implementera Minsk eller att träna militär, köpa nato-vapen från USA och gå på tiggarrunda i USA och önska sig kärnvapen.
Ja vad fan ska han ananrs göra när Ryssland har erövrat tre regioner från hans land?
Citat:
Alla har förlorat. Inklusive USA som fått massor av heta potatisar att bolla med. Som att Indien och Pakistan visat på förmåga att våga tänka själva.

Hahaha. Samma Pakistan som gömde bin Laden och samma Indien som har köpt ryskt skrot i årtioenden har nu alltså visat förmåga att agera utan att bry sig om USA? Du är årtioenden för sen på den bollen.
Citera
2022-04-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob

Zelensky spelade enligt vad jag kan bedöma bara den roll han fått att spela av USA. Han skulle se till att det blev krig med Ryssland. Och genom att se till att ha starka nationalister i regeringen utan någon motvikt i de som var för en ryssvänligare hållning så kunde det bara gå åt ett håll.
Alla har förlorat. Inklusive USA som fått massor av heta potatisar att bolla med. Som att Indien och Pakistan visat på förmåga att våga tänka själva. Att länder i Sydamerika nu har hittat bundsförvanter och handelspartners internationellt. Det är en fumlig Biden-administration och korkade västliga utrikesministrar. Ann Linde är verkligen sinnebilden för en neoliberal, och chansen att det skulle finnas någon form av självkritik i den roll man spelat i Ukrainakrisen under alla dessa år är noll.

så är det och det blir bara värre.

Det blir inga förhandlingar med Ryssland heller efter Butja enligt Zelensky:

Citat:
Zelensky says negotiations with Putin might not happen after accusing Moscow of genocide

Ukrainian President Volodymyr Zelensky has cast doubt on the possibility of meeting with Russian President Vladimir Putin after he accused Russia of genocide.

"It might happen that there will be no negotiations," Zelensky said on Ukrainian state TV on Tuesday.

Zelensky said it would be understandable to not speak to Putin after accusing Russian troops of carrying out war crimes in Ukraine. "It would be easy to say I’m not going to talk to you -- and it would be understandable, after what you have done, that’s why."

A meeting could happen if Russia were to "bear all the punishments" of committing genocide, he said.

Tror inte han hade tänkt förhandla med Ryssland innan Butja heller nu har han en godkänd anledning att inte göra det

Källan är CNN...
Citera
2022-04-05, 13:33
Medlem
Citat:
Precis, det finns en anledning till att det krävs bygglov för att byta kulör på sitt hus. Just för att dessa problem inte ska uppstå.

Samma med NATO. NATO "retar upp" Ryssland, och då kan jag tycka att det borde finnas lite respekt simsemellan grannar att man inte går med i NATO om nu grannen stör sig på det.

Sedan gör fortfarande Putin fel som angriper ett land för denna sak, men jag kan dock tycka att man borde göra allt i sin makt för att förhindra ett angrepp.

OBS! Jag är *totalt emot Putin* bara så du vet, och är ingen "putinrunkare". Jag HATAR PUTIN då han beter sig som Hitler. MEN det kan ändå vara vettigt att i största mån som möjligt förhindra angrepp.

Har lite svårt att se hur det första du skriver skulle kunna vara förenligt med det sista? Frågan om att Ukraina inom någon snar framtid skulle bli ett Natoland är ju bara påhitt.

Om jag retar mig som faan på dig också ger det mig att slå dig på käften och döda din katt? Knappast! Och om jag ändå skulle göra det, menar du att det ändå är rätt eftersom du provocerat mig? Eller vad menar du.
Citera
2022-04-05, 13:38
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Frågan om att Ukraina inom någon snar framtid skulle bli ett Natoland är ju bara påhitt

Det vet jag, men Ryssland störde sig bara på ansökan, och därför de ville att Zelensky skulle skriva på Anti-NATO-avtalet för att vara garanterade att Ukraina aldrig mer ska kunna gå med i NATO.

Om nu man visste om att Ukraina aldrig skulle komma med i NATO, så hade ju Zelensky kunnat skriva på avtalet, och därmed slippa invasionskriget.

Det är aldrig "rätt" att attackera någon för att man stör sig på den personen eller blir provocerad. MEN man måste också tänka på att om det ingår en provokation i hela fadäsen, så är inte ena parten ett helgon som är helt 100% oskyldigt lamm, utan då har båda bidragit till att kriget startade.

Bara för att jag går runt och skriker på stan "Kom och döda mig, det är jättekul" så betyder det inte att det är rätt att gå och försöka döda mig. Men man får tänka på att jag har bidragit till ett angrepp i så fall och därmed har en viss delskuld i den, även om angriparen gör det största felet.

Putin har dock begått det största felet och han som bär storskulden.
Senast redigerad av sebnie 2022-04-05 kl. 13:40.
Citera
2022-04-05, 13:39
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Det är oacceptabelt att en nation ska hindra en annan nation att söka medlemskap i organisationer.

Man får fatta vilka beslut man vill, men det är ofta vettigt att fatta dem utifrån de omständigheter som råder. Till exempel styrkeförhållanden och vad som för tillfället kan uppnås på kort eller lång sikt.

Efter dryga månadens strider har vi en massa döda, stor förödelse och - vad det verkar - en Zelinsky som är beredd att släppa ambitionen att bli Medlem i Nato för Ukraina.

Det finns alltid ett pris.
Senast redigerad av Arnstad 2022-04-05 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in