2022-04-05, 12:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Det där är ett riktig äckel. Han som beordat terror bombningen av Mariupol bara det säger vilken typ det är. General Minzitsev sägs vara den som gav order om att bomba både teatern och barnsjukhuset.

Ett bra exempel på varför det är så jävla viktigt att värna ett öppet, demokratiskt samhälle med fri åsiktsbildning. Efter årtionden av statlig hjärntvätt har Ryssland skapat en armé av zombies som bombar barnsjukhus och torterar civila utan att ifrågasätta order. Det finns inte många svenskar som skulle lyda i sådana situationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja som sagt var. Ryssland är världens mest efterblivna I-land, vilket kriget i Ukraina bevisar.
Spelar ingen roll hur mycket utbildning som finns.
Ryssarnas mentalitet förstör alltid allt.

Kriget leder också till massiv brain drain.
Unga smarta ryssar flyr så snabbt de kan.
Vi i Väst tackar och tar emot.

5000 unga ingenjörer?

Ja tack 🙂

Jag tror inte att den vanlige ryssen är sämre än någon annan. Min sons bästa kompis är ryss. Han är född och bodde i St Petersburg med sin ensamstående mamma, tills han var 12 år. Hon träffade en svensk och flyttade till Sverige. Mamman är akademiker och såg till att sonen i Sverige och fick en bra utbildning och nu har han ett bra jobb och talar perfekt svenska. Han och min son ställer upp för varandra i vått och torrt. Så nej, jag tror inte den vanlige ryssen är sämre än någon annan. Putin med sin fullständiga kontroll över rysk media drar dessvärre skam över alla ryssar.
Citera
Medlem
Slackoffs avatar
En nekrofil peddo buryat är well-done.
https://twitter.com/OleksandrKolym/status/1511025100623126542
Citera
2022-04-05, 12:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Jag är rädd att Ryssland är fast i den gamla Stalin-mentaliteten om att den bästa militära strategin skulle vara en (om man får dra till med uttrycket ) "zerg-rush": Att bara kasta manskap och människoliv på ett problem tills det är övervunnet; kvantitet framför kvalitet!
Detta tänkande är givetvis fullkomligt vansinne (inte heller helt olikt muslimska terrorist-rörelser, som tex. ISIS) i modern krigföring och leder, i samband med Ryssland helt igenom korrupta militärmakt och bristfälliga utrustning, till mycket mycket kraftiga förluster:
https://inews.co.uk/news/world/how-many-russian-troops-died-ukraine-putin-misled-1555529
Och eftersom en militär uppskattning brukar vara att rena dödsfall utgör endast 1/3 av 'casualties' (bemanning ej längre i stridbart tillstånd), övriga 2/3 skadade och/eller POW, så är det inte långsökt att Ryssland har över 45.000 man satta ur strid i nuläget!
I vilket fall som helst är dessa förluster nu något som börjat märkas av inom det ryska samhället och lett till frågor om vad fan Kremlin egentligen håller på med, och i vilket syfte... Man kommer nog bli väldigt besviken den 9:e maj, Rysslands nationella "segerdag".
https://www.bbc.com/news/world-europe-60946340

Man tycker ju att t.o.m. Ryssland kan behöva rotera personal ibland och ge soldater permission? Eller är de fast i Ukraina tills de dör?
Citera
2022-04-05, 12:54
Medlem
Nu är det ju ganska lugnt i Ukraina. Men det är troligen bara lugnet innan stormen.
Förmodligen kommer en ny rysk offensiv inom en till två veckor. Då kommer man att försöka ta resterande delar av Donbass. Om Ukrainarna inte kan göra motstånd så kommer ryssarna att gå längre. Kanske försöka ta hela landet. Ukrainas största problem är brist på vapen och bränsle.
Citera
2022-04-05, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ett bra exempel på varför det är så jävla viktigt att värna ett öppet, demokratiskt samhälle med fri åsiktsbildning. Efter årtionden av statlig hjärntvätt har Ryssland skapat en armé av zombies som bombar barnsjukhus och torterar civila utan att ifrågasätta order. Det finns inte många svenskar som skulle lyda i sådana situationer.
Det finns oberoende medier i Ryssland som motarbetas av myndigheterna. Jag tycker det är modigt att publicera dessa nyheter: https://meduza.io/en
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
En amotfråga, vad har du för bevis, med tanke på omständigheterna behöver dina presenteras....
an

Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det är inget brott mot FN-stadgan att invadera andra länder. Fråga USA så får du svar.
Tycker mycket om dessa Putinkramare.
Dom höjer ribban för hur mycket man kan ljuga. Här är ett ess 😊.
Nu är det helt ok att invadera.
Ja, ryssarna invaderade Gotland 1809. Det kanske är ok för dom att göra igen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Du får hänga med lite i den ryska propagandan!
Efter det att oberoende observatörer konstaterat att det är lik, är den senaste lögnen att det är Ukraina som placerat ut lik och bakbundit deras händer.

Så lögnen om skådespelare har man nu lämnat, nu gäller lögnen om att det är Ukraina som "planterat" lik.
Inte lätt att hänga med i de ryska lögnerna
Citera
2022-04-05, 12:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Jag är rädd att Ryssland är fast i den gamla Stalin-mentaliteten om att den bästa militära strategin skulle vara en (om man får dra till med uttrycket ) "zerg-rush": Att bara kasta manskap och människoliv på ett problem tills det är övervunnet; kvantitet framför kvalitet!
...

Du skojar till det där, men ett av problemen är att man inte har någon zergrush. Militären har inte infanteri nog.

Någon räknade ut att det bara finns 200 infisar per BTG. Med kanske 125 anfallande totalt skulle det alltså ge en summa på 25000. Det är inte på något vis tillräckligt.

Är det så tyder allt på att de har byggt sin moderna armé på önskedrömmar om att få kriga mot getaherdar i fjärran land, där de kan få bomba sig till seger, utan att motståndaren kan göra något.
Citera
2022-04-05, 12:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns oberoende medier i Ryssland som motarbetas av myndigheterna. Jag tycker det är modigt att publicera dessa nyheter: https://meduza.io/en

Alla journalister i Ryssland, som försöker rapportera oberoende av vad den ryska staten vill slå in i skallen på folk, ska ha credd för sitt arbete. Dock så är de för få för att göra någon större skillnad.
Citera
2022-04-05, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Jag tror inte att den vanlige ryssen är sämre än någon annan. Min sons bästa kompis är ryss. Han är född och bodde i St Petersburg med sin ensamstående mamma, tills han var 12 år. Hon träffade en svensk och flyttade till Sverige. Mamman är akademiker och såg till att sonen i Sverige och fick en bra utbildning och nu har han ett bra jobb och talar perfekt svenska. Han och min son ställer upp för varandra i vått och torrt. Så nej, jag tror inte den vanlige ryssen är sämre än någon annan. Putin med sin fullständiga kontroll över rysk media drar dessvärre skam över alla ryssar.

Jag menade övergripande, politiskt, militärt.
De senaste 150 åren har ryssarna avverkat Tsaren, kommunismen och semi-kapitalistiskt gangstervälde.

Men oavsett styre, finns samma problem kvar, vilket detta krig bevisar. Kriget i Ukraina är en provkarta över klassiska ryska problem. Kroniska problem.

Soldaterna är fattiga, fulla, demoraliserade, uselt utbildade och drabbade av korruption.

Kunde lika gärna vara 1950. Eller 1970.....

Samna skit, decennium efter decennium.
Citera
2022-04-05, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu är det ju ganska lugnt i Ukraina. Men det är troligen bara lugnet innan stormen.
Förmodligen kommer en ny rysk offensiv inom en till två veckor. Då kommer man att försöka ta resterande delar av Donbass. Om Ukrainarna inte kan göra motstånd så kommer ryssarna att gå längre. Kanske försöka ta hela landet. Ukrainas största problem är brist på vapen och bränsle.
Vapen och bränsle kan Västvärlden hjälpa till med. Ukrainas bästa tillgång är deras stridsmoral. Hade de inte haft denna moral hade materiel och bränsle inte hjälpt.

Ukraina går segrande ur det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in