2022-04-05, 06:13
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Undra hur man är funtad om man kan skjuta ihjäl en typ 7-årig flicka. Såg en bild på ett barnalik och blev mycket illa till mods.

Hon verkade åtminstone ligga nära sin mamma.
Hoppas de sköt henne först så att lidandet blev kortast tänkbara.

Men jag har svårt att förstå de soldaterna.
Ja, absolut vi alla kan göra dåliga saker i krig… men det där? En liten flicka? Jag förstår det inte.

Ryssland måste givetvis få betala för detta på något vis. Man kan inte komma undan med det här. Eller försöker de aktivt provocera fram ett världskrig?

Utan att veta så känns det som ryssarna dödar oskyldiga civila för att sprida skräck.
Vad man inte hade räknat med att det istället skapar vrede mot ryssarna överallt i världen.
Citera
2022-04-05, 06:18
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Som jag förstått det så har ukrainska ultranationalister under 8 års tid försökt bedriva etnisk rensning av ryssar i regionen, med uppåt 14 000 döda som följd. Det är inte rättfärdigt i mina ögon, för etniska ryssar hör hemma i området sedan länge.

Putin har talat om folkmord där, inga bevis överhuvudtaget finns för det.
Citera
2022-04-05, 06:19
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Inbördeskriget i Ukraina hade pågått i 8 år innan dess, med många ryska offer. Ryssland hade sina skäl till att ingripa och jag tror inte man planerat ett storskaligt krig från början.

Ingen sida är ensamt ansvarig för konflikten. Att bara skylla på Ryssland kommer inte lösa konflikten.

Ryssland är 100% ansvariga. Det är ryssen som startade inbördeskriget också.

Det går inte att skylla på Putin eftersom ryssen älskar att mörda och våldta. Kriget har starkt folkligt stöd. Det här är Rysslands krig.

Ryssland och ryssen måste betala
Citera
2022-04-05, 06:20
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Putin har talat om folkmord där, inga bevis överhuvudtaget finns för det.
Jo. Berättelserna från civilbefolkningen bekräftar saken bland annat.
Citera
2022-04-05, 06:21
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Jo. Berättelserna från civilbefolkningen bekräftar saken bland annat.

Du får nog hänvisa till några bra källor istället för att diffust prata om människors berättelser utan närmare källhänvisning än så. Frågan är uppe hos FN.
Citera
2022-04-05, 06:22
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Tror du att alla som någonsin uttalar sig neutralt eller positivt om Ryssland får betalt av den Ryska staten?

Väldigt få vettiga människor håller på Ryssland efter invasionen och därför är det lätt att tro att de som gör det är betalda. Vem håller frivilligt på krigsförbrytare?
Citera
2022-04-05, 06:24
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Utan att veta så känns det som ryssarna dödar oskyldiga civila för att sprida skräck.
Vad man inte hade räknat med att det istället skapar vrede mot ryssarna överallt i världen.

Oberoende måste in och utreda detta så vi vet vad som hände, men mitt generella intryck när det kommer till mänskliga rättigheter och sanning är att många ryssar bara inte bryr sig. Spelar ingen roll vad andra säger eller gör, de bryr sig inte om liv, sina egna eller andras.
Citera
2022-04-05, 06:27
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Du får nog hänvisa till några bra källor istället för att diffust prata om människors berättelser utan närmare källhänvisning än så. Frågan är uppe hos FN.
Kan man lita på att FN ser nyktert på det här nu när hela västvärlden gått bananas med ryssnoja? Jag tvivlar på det.

Jag får återigen länka till den här killen. Flera av de han intervjuar berättar om vad som pågått under åren. Har inte en specifik intervju att peka på just nu:
https://www.youtube.com/c/PatrickLancasterNewsToday
Citera
2022-04-05, 06:28
Medlem
Citat:
Säger Aftonbladet?

Lyssna på vad ukrainarna på marken själva säger:
https://www.youtube.com/watch?v=Lbiplu3Cyjg

Civilbefolkningen i östra Ukraina vittnar genomgående om att det är ukrainska styrkor som bombar dem och har bombat dem under 8 år.

Hävdar DU fortfarande att NI inte dödar civila? Att det är skådespelare? Att dom döda är utplacerade , att det är Ukrainarna som gjort det?
Citera
2022-04-05, 06:28
Medlem
Knut-Annes avatar
Satellitbilder visar att kroppar låg på gatorna redan 19 Mars i Butja.

Satellitbilderna visar döda på gatorna i Butja – går emot Rysslands ord
Ryssland har hävdat att bilder och videor på hur döda kroppar ligger längs gatorna i förstaden Butja har iscensatts av Ukraina efter att ryska styrkor drog sig tillbaka från staden den 30 mars.
Men satellitföretaget Maxar Technologies visar att de flesta av kropparna låg på gatorna den 19 mars – medan Ryssland fortfarande ockuperade Butja, rapporterar New York Times.

https://www.expressen.se/nyheter/satellitbilderna-visar-doda-pa-gatorna-i-butja-gar-emot-rysslands-ord/
Citera
2022-04-05, 06:29
Medlem
Citat:
Kan man lita på att FN ser nyktert på det här nu när hela västvärlden gått bananas med ryssnoja? Jag tvivlar på det.

Jag får återigen länka till den här killen. Flera av de han intervjuar berättar om vad om pågått under åren. Har inte en specifik intervju att peka på just nu:
https://www.youtube.com/c/PatrickLancasterNewsToday

Ja man kan lita på FN
Citera
2022-04-05, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Undra hur man är funtad om man kan skjuta ihjäl en typ 7-årig flicka. Såg en bild på ett barnalik och blev mycket illa till mods.

Hon verkade åtminstone ligga nära sin mamma.
Hoppas de sköt henne först så att lidandet blev kortast tänkbara.

Men jag har svårt att förstå de soldaterna.
Ja, absolut vi alla kan göra dåliga saker i krig… men det där? En liten flicka? Jag förstår det inte.

Ryssland måste givetvis få betala för detta på något vis. Man kan inte komma undan med det här. Eller försöker de aktivt provocera fram ett världskrig?

Ja, antagligen. Det finns ingen rimlig anledning till att det endast skulle handla om Ryssland-Ukraina. Varför skulle Ukraina vara så viktigt för Ryssland? Det räcker att höra absurda ursäkter som ”avnazistifiering”. Att Ryssland skulle behöva befria den Ukrainska befolkningen från nazister, eller själva vara hotade av nazistiska grannar är bortom absurt. Nästan lika absurd är Nato-frågan. Om inte Ukraina hade idioter till grannar så hade inte frågan om en försvarsallians behövt vara aktuell över huvud taget. Det är liksom skolexempel på psykopatisk mobbingmentalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in