Citat:
Ursprungligen postat av
Revelations
Att det finns en framtid och stora utvecklingsmöjligheter tvivlar jag inte om :-)
Frågan är, är det rätt utbildning för mig? Jag har ett kontorsjobb i dagsläget med väldigt lite socialt umgänge och det stör mig. Så jag vill inte spendera 2 år på en utbildning som kommer kasta mig i ett hörn där jag inte ser en människa under min arbetstid.
Jag är väldigt tekniskt lagd, älskar allt som har med teknik att göra och lär mig lätt, jag vill reparera saker och lära mig hur de fungerar, men har inte så mycket erfarenhet av just robotar.
Har absolut inget emot att resa utomlands, eller tom att flytta och jobba utomlands.
Jag har t.ex varit inom stålindustrin.
Mycket kontorsjobb varvat med extremt pressad driftsättning.
Säg 3-4 månader kontor, 1-2 månader driftsättning i MYCKET högt tempo och väldigt långa dagar.
Kontorstiden varvas med att man fick ibland åka till tidigare kunder/maskiner man kört igång och göra tilläggsarbeten eller garantijobb osv.
Det är mycket kontor men också mycket verklighet.
Du kan jobba ihjäl dig med det om du så vill, du kan jobba extrema dagar så länge du vill och tjäna massor genom att helt enkelt ta på dig fler projekt. På rätt arbetsplats finns det massvis med jobb.
Men jag jobbade i projektform för ett integrationsföretag.
Du kanske bör istället hamna som automationsingenjör ute på själva stålverket exempelvis. Då sitter du inte i månader och programmerar en maskin utan du är ute vid maskinerna hela dagarna och felsöker, förändrar och förbättrar. Det låter som mer för dig och det är perfekt med automation i grunden.