Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Baserade på satellitbilder som kommer varifrån och som har ett syfte att föra krig i Ukraina? Visst, det är väl inte omöjligt att dom legat där i veckor utan att grannar eller vänner flyttat på kropparna. Vilka typer i så fall som låter kropparna ligga kvar för barn att se varje dag, för att inte tala om problem i trafiken även om det troligen var mycket lite trafik. Samma med ryssarna också som låter kroppar ligga kvar samtidigt som dom delar ut nödransoner till folket där. Hade folket i Bucha inget internet under den här tiden?
Bra skrivet Mortex. Bilderna är starka om de i sig är äkta men som du säger, man måste vara källkritisk. Ukraina är inte någon helig nation som bara gör väl.
Därtill;
- Som nämndes på Aktuellt, hur vet man att de här personerna inte var beväpnade när eller innan de fångades och sköts? Kombattanter får bekämpas.
- Invånarna verkar ha fått begrava andra avrättade, varför skulle de inte fått ta hand om dessa kvarlevor?
- Det springer runt lösa hundar på reportaget, varför har inte de gått loss mer på liken?
I krigets början sköts ett äldre par i en röd bil. Det kom senare fram en video där en BMP (tror jag) ser ut att öppna eld mot fordonet. Man kan tycka att det är imponerande tur att fånga det här så oerhört väl. Att sätta två lik i en bil, låta den rulla fram och skjuta sönder den med en egen BMP är ju inte tekniskt omöjligt. Osmakligt ja, men inte omöjligt.
Som jag sagt tidigare kommer det här nog bli svårt då det saknas genuin teknisk bevisning. Men jag tror inte det fanns så mycket teknisk bevisning i Nürnbergrättegångarna - lagen kräver förmodligen bara "bortom rimligt tvivel".
Om det var fejk kanske man också skulle kunna tro att någon skicklig journalist kunde få ut det ur de som bor där. Dvs. någon ... skulle väl vilja berätta sanningen så att säga.
Slutligen kan man också fråga sig, om du var president för Ukraina, skulle du beordra sådana här iscensättningar? Vad händer när du vunnit kriget och det kommer fram att du spelat på hela världens goda vilja? Sanktioner lär nog följa och ditt befriade land skulle gå åt skogen. Vinnaren skriver dock historien så det kanske löser sig ändå. Jag menar, vem kommer ihåg de alierades vansinniga bombningar av Dresden dessa dagar tex.
Hursom, snacka om att det måste vara - oerhört - frustrerande för Larionov i det här läget om han faktiskt vet att det här Är fejkat. Svårt att bli trodd är bara förnamnet.