2022-04-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Mr Lancaster är en vänlig själ och han gör ett hästjobb. Hans karaktär förblir onedsvärtad.

Med det är vad de han intervjuar säger som är av vikt, inte hans person.

Du borde läsa på lite om dina oförvitliga källor.
Att han gör ett hästjobb kan vi nog alla hålla med om.
Måste vara ett helvete för vem som helst att sälja sin själ för några rubel och sin stund i rampljuset.
Sen kan han vara så nerkörd att han inte kan skilja på dikt och verklighet, men jag tror han är medveten om läget.
Han är väl lovad ett liv med någon ljuv dam i en dacha i något fint område efter kriget.
Men han var ganska väl(ö)känd även innan kriget.
Citera
2022-04-04, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Du har fel. Men du är så djupt inne i din psykos så du är helt förlorad. Ha så kul.

Detta roar mig inte alls. Det var strider under "retträtten" och staden var säkrad den 31 mars eventuellt 1 april.
Man har fått gå från gata till gata från hus till hus och rensat minor. Hela staden har inte behandlats likvärdigt. Det är väl någon rysk bataljon som ballat ur helt. Man gick ut med att massaker skett den 2 april.
Jag har kollat tidslinjerna.
Citera
2022-04-04, 20:34
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Man ger sig inte in i en krigszon som han gjort bara för att tjäna pengar (på donationer). Uppenbart att han brinner för journalistiken.
Lancaster verkar vara en incel som inte har något bättre för sig än att jogga runt i konfliktzoner.
Citera
2022-04-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nej, det är den inte, även om det svider gubben.

Hur känns de att svälja propaganda jämfört med annat du sväljer? Är det gott?

Förövrigt så är det ju infernaliskt lustigt att Ryssland, som vet att de har hela korrupta media, USA och Väst som vill ha krig, ögon på sig.

Men ja, de kör på ändå och spelar dom rakt i händerna.

Men just det, Irak hade kärnvapen. Det fanns det amerikansk dokumentation på via 100% rapporter (dessa dokument finns än idag).

Hur gick det där nu igen? Hur många kärnvapen hittade man?

Kamrat, första bilderna är från 1 April. Hur mycket du än runkar till din lögner blir de inte sannare för det
Citera
Medlem
Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR) har hittills registrerat 3527 civila förluster, 1430 döda och 2097 skadade
https://www.ohchr.org/en/news/2022/04/ukraine-civilian-casualty-update-4-april-2022

Senaste uppdateringen från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/Ministerstvo_oborony
https://t.me/Ministerstvo_oborony/22874
176 ledningscentraler
394 drönare
226 S-300, Buk M-1 och Osa luftvärnssystem,
119 radarstationer
216 flygplan och helikoptrar (Känd uppdelning 125 flygplan, 91 helikoptrar)
1948 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
212 MLRS raketartillerifordon
838 fältartilleri och granatkastare
1842 enheter av speciella militära fordon

Senaste uppdateringen från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/289251220054004
https://www.youtube.com/watch?v=2ip2GykAzYc
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
18300 Personal / Personer
647 Pansarvagnar
1844 Bepansrade stridsfordon / APV
330 Artillerisystem
107 MLRS raketartillerifordon
54 Luftvärns system
147 Flygplan
134 Helikoptrar
1273 Motorfordon / fordon
7 Fartyg / båtar / kutter
76 Bränsletankar
92 UAV operativ-taktisk nivå
25 Specialutrustning
4 OTRK / TRK / mobil SRBM-avfyrning
Tidigare rapporteringar
2022-04-04 förmiddag
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Inte ens Turkiet tillåter det. Erdogan har varit 100% tydlig med att Ryssland måste lämna tillbaka Krim också. Det är därför det inte går att fatta vad Ryssland håller på med överhuvudtaget. Troligtvis bara några få i Rysslands topp som kör ända in i kaklet nu. De har inget annat val längre.

Yes, Putin har hamnat i ett hopplöst läge, han har ju tappat allt stöd från länder som normalt sett brukar vara lojala med Ryssland, om inte annat för att de vill ha en motvikt till USA, Putin drog igång det här och som jag ser det så har han nu ingen väg ur utan att tappa det han lyckades roffa åt sig 2014.

Kina vinglar ju omkring som en lindansare i snålblåst och resten av Asien vill ju inte ha Kina för mäktigt, Indien har ju ett väldigt ont öga till Kina bland annat.
Citera
2022-04-04, 20:38
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det bästa vore nog om Polen gick in tror jag. Det ser bättre ut än att USA eller GB går in. Frankrike får absolut inte vara med i detta. Ingen tid för falsk diplomati a la Macron.

Det har gått för långt nu. Om inte man fullkomligt öser in vapen till ukrainarna måste Polen invadera och gärna då invadera vitryssland också när man är klar med Ukraina.

TYVÄRR!
Ingen vill ha USA krigandes i Europa, det är Europa själva som måste göra detta. Stoppa ryssen!!

Polen får gärna gå först, de kommer inte bli ensamma.
Citera
2022-04-04, 20:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Ja man kan hoppas på det iaf, var lite lättare då iom att Serbien är ett ganska litet land.

Med tanke på vad Ryssland har visat upp i konventionell förmåga och kvalitet spelar det troligen ingen roll hur stort Ryssland och Ukraina är.

Väst skulle nå luftherravälde inom något dygn tänker jag mig, särskilt nu när Ryssland är vingklippt.

Att hitta ryska förband och slå ut dem lär inte heller ta särskilt lång tid, antagligen har väst en närmast fullständig lägesbild redan i detta nu.
Citera
2022-04-04, 20:40
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Detta roar mig inte alls. Det var strider under "retträtten" och staden var säkrad den 31 mars eventuellt 1 april.
Man har fått gå från gata till gata från hus till hus och rensat minor. Hela staden har inte behandlats likvärdigt. Det är väl någon rysk bataljon som ballat ur helt. Man gick ut med att massaker skett den 2 april.
Jag har kollat tidslinjerna.

Läs på om information warfare. Helt makabert att ingen här verkar veta vad det är eller hur kraftfullt det verkar.
Citera
2022-04-04, 20:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Men ta en titt på intervjuerna i kanalen jag postade då så ser du att så inte alls är fallet. Nästan alla han intervjuar ger primärt ukrainska trupper skulden för de sönderbombade bostadshusen:
https://www.youtube.com/watch?v=Lbiplu3Cyjg

Så tanten i fönstret bor i ett område som ukrainsk militär har uppehållit sig i och beskjutit ryska styrkor ifrån.
Ändå hävdar hon att ukrainsk militär bombat hennes bostadshus.
Typexempel på hjärntvätt där hon blivit informerad av utomstående. Eller också går inte hissen hela vägen upp.

Sen har vi en bolshevikklädd wannabe-oligark i källaren. Inte så otippat vad han skulle säga.
Hans plats i källaren har säkert varit permanent redan innan invasionen.

Sen har vi tanterna på gården - dom vet ju inte, men reportern vill gärna trycka fram att det minsann var en ukrainsk stridsvagn (om man nu skall lita på översättningen)

Sen har vi mannen i svart mössa. Han verkar störa sig på att reportern lägger orden i mun på honom.
Han säger ju att man får vänta och se lite, att Donetsk är en ung republik.
Han vet alltså inte vilket ben han står på, ganska typiskt en Donetsk-bo som blivit bombaderad med rysk propaganda under flera år.
Klart man blir lite skadad av det.

Sen har vi kvinnan som behöver göra kors-tecken då hon inser att hon måste ljuga då hon precis fått matpaket av DPR som belägrat hennes källare.
Hon rundar dock av med att säga att inte ett enda skott avlossats... Eller på sin höjd mellan husen.

Vem i helvete är den här Patrick Lancaster som går runt och trakasserar folk?
Citera
2022-04-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mycket bra fråga, och en som besvaras med minst 2% av BNP i försvarsutgift plus helst ett Natomedlemskap för samtliga berörda.

Det som kännetecknar detta ny-gamla Sovjet-Ryssland är som jag ser det dels den ogenerade lögnen (se t.ex. Lavrov som flera veckor in i kriget i live PK förnekar att Ryssland attackerat Ukraina), dels den vanvettiga mytbildningen om (”nazistiska”) fiender till det ryska folket. Lägg sedan till sedvanlig rysk brutalitet se Tjetjenien och Syrien) och du har en dödlig cocktail.

Vad gäller militärteknologi så är svaret på din fråga nej, Ryssland kan inte rusta utan import. Det går inte att nog betona hur liten deras teknikindustri är: med en BNP mindre än Kanada och en export som enbart består av råvaror så finns det inte plats för inhemsk teknik nödvändig för missiler och annan modern materiel.Det blir att återvända gamla PC och mobiltelfoner, vilket kan funka för en gerillarörelse, men knappast för en expanderande aggressiv stormakt. Lösningen på på kort sikt är att liera sig med Kina, men de är knappast så dumma att de säljer sina bästa komponenter till en konkurrerande kärnvapenmakt.

jag tror inte heller Kina är jätteintresserade av att sälja teknologi till ett land som hotar hela västvärlden med krig. Det gagnar inte Kinesiska intressen. Billiga råvaror har de i Afrika.
Däremot är jag lite osäker på vad Indien kan få för sig att göra. De skulle kanske kunna agera bulvaner för Ryssland? Jag har dålig koll på hur stora hållhakar Ryssland har på dem.
Brasilien är också luriga.
Citera
2022-04-04, 20:43
Medlem
allegragellers avatar
"I did not believe that Vladimir Putin would accept the complete economic, political and moral collapse of his country for the sake of his imperial madness."

Citat: German president Frank-Walter Steinmeier, 4/4 2022
Senast redigerad av allegrageller 2022-04-04 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in