2022-04-04, 19:18
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Ryssarna har sina anledningar, du får fråga dem. Det är inte mitt krig.
Om jag förstår dig rätt anser du att det finns legitima anledningar till det som Ryssland nu håller på med men du vet inte vad anledningarna är.

Har jag förstått dig rätt?
Citera
2022-04-04, 19:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Det som gör oss till en demokrati är yttrandefrihet. Om man bara får ha em åsikt så närmar vi oss Nord Korea.

… eller dagens Ryssland.
Citera
2022-04-04, 19:19
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Det som gör oss till en demokrati är yttrandefrihet. Om man bara får ha em åsikt så närmar vi oss Nord Korea.

Man får gärna ha en åsikt. Bara man är ok med att den kan bli ifrågasatt.
Citera
2022-04-04, 19:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag lyssnar hellre på befolkningens egna berättelser, gjorda i spontana intervjuer utan styrning.

Du ombeds ge andra källor;

Citat:
Länka gärna till läkare utan gränser, ICC, FN, Amnesty eller HRW. Eller vad har du för källor?

Varför berättar du då vad du helst lyssnar på, förstår du inte frågan?
Citera
2022-04-04, 19:22
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Jag försvarar från tid till annan de som blir falskt anklagade. Min uppgift är framförallt att se till att Svenskbananen inte förgås i ryssnojan.

Att slippa "förgås" av Putin borde vara att förpassa alla ryska separatister i Sverige till Ryssland?
Med dom kan vi även låta alla neonazister följa med, finns redan 100000 tals i Ryssland.
"Falskt anklagade" för vad, har man inte invaderat ett broderland, mördar man inte civila?

Måste vara skönt att vara Intelligens-befriad.
Citera
2022-04-04, 19:23
Medlem
okok1s avatar
Jag antar att om några dagar kommer världen chockas igen:
Citat:
Situation in Borodyanka is worse than Bucha, prosecutor general says
Ukraine’s prosecutor general, Iryna Venediktova, said the town of Borodyanka will be the worst-hit by the Russian invasion in the Kyiv region.

Speaking on national television, Venediktova said the number of victims in Borodyanka, around 23km west of Bucha, would be higher than anywhere else, but did not provide further details.

She said:

We can speak of Kyiv region because yesterday we got access to these territories and are currently working in Irpin, Bucha, Vorzel.

In fact, the worst situation with civilian victims is in Borodyanka. I think we will speak of Borodyanka separately. .
https://www.theguardian.com/world/live/2022/apr/04/russia-ukraine-war-latest-zelenskiy-calls-russian-forces-butchers-after-civilian-mass-graves-found-a round-kyiv-live
Citera
2022-04-04, 19:25
Medlem
Patrick Lancaster, är i centrum av Mariupol,
Russian Flag Raised In Center Mariupol,
En kort video 2,40min.
https://m.youtube.com/watch?v=v2CVUlojD80
Senast redigerad av jan2021 2022-04-04 kl. 19:31.
Citera
2022-04-04, 19:25
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du ombeds ge andra källor;

Varför berättar du då vad du helst lyssnar på, förstår du inte frågan?
Jag gav den bästa möjliga källan; folkets egna berättelser. I en ansenlig mängd som korsbekräftar varandra. Internationella organisationer är alltid färgade av agendor. De har sina finansiärer och intressen.
Citera
2022-04-04, 19:26
Medlem
Problemet som ryska ledare nu satt sig i är att ingen kommer att lita på dem trots att jag inte tror att Putin beordrat soldater idiotsaker som att avrätta civila. De är svin och givetvis fostras det en kultur som gör det lättare för soldaterna att se "fienden" som omänskliga och utföra dylika handlingar. De har säkert räknat med detta men tror nog ändå motkraften från väst samt motståndet från Ukraina blev oväntat hårt. I allt som sker så kommer Ryssland vara rejält på minus. Bombningar av civila bostäder orsakar i praktiken mycket fler döda och hade det varit USA så hade de kommit undan med att bara skylla på att det fanns någon stridande i området. Förhoppningsvis kanske det leder till att alla typer av urskillningslöst bombande leder till repressalier.

I USA jagar man ju alla som är visselblåsare om krigsbrott. Ta bara kedjan med de två journalisterna som dödades i Irak och man går så långt som att jaga media som befattat sig med informationen. Att vi "Väst" hjälper till med denna häxjakt gör inte saken bättre.

Ta bara en sådan enkel sak som att hon amerikanska basketspelaren som åkte fast med droger på en rysk flygplats. Blir ju rätt stor mängd doser när man har det som vape. Ryssland har inte så värst mycket hårdare syn på droger än oss men ändå så framställs det alltid som de har drakoniska lagar kring droger. Det kommer att krävas att den oskyldig amerikanskan ska släppas vare sig hon är skyldig eller ej. Hade någon ryss fastnat på samma sätt i USA så hade det blivit annat ljud i skällan.

Tyvärr kommer det ju även slå till mot alternativa medier som kommer resultera i en än mer ensidig uppslutning av media i väst. Det som igår var bångstyrighet av länder som t.ex. Ungern kommer att framställas subversiv verksamhet vare sig det stämmer eller ej. Blir inte förvånad över om Ungern kommer få lov o lämna EU/NATO t.ex.

Slava Ukraina hur som helst! Inget försvarar dessa vidrigheter som nu begås av Ryssland.
Senast redigerad av Kukilon 2022-04-04 kl. 19:35.
Citera
2022-04-04, 19:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Om du hade fått båda sidor av historien så hade du kanske insett att även den andra sidan skördar civila offer. Kanske till och med fler... Kriget utspelar sig trots allt till stor del i östra Ukraina där civilbefolkningen primärt stödjer Ryssland.

Det stämmer helt enkelt inte.
1991 års röstprocent att lämna Sovjet var nästan 84% i både Luhansk och Donetsk.

Vad som skett efter det är ren rysk hjärntvätt av befolkningen där en isolerad grupp separatister beväpnats av Kreml både militärt och i propaganda och tveksamma opinionssiffror.

Inte ens i Kharkiv trodde befolkningen ryssarna skulle invadera. Så längt sträckte sig propagandan.
Citera
2022-04-04, 19:27
Medlem
Termos99s avatar
Frustrerade rädda ryska soldater är inte att leka med.

‘It was a controlled shot’: Witness describes Bucha killings

Hanna Herega, a Bucha resident, said she witnessed a man being killed by Russian troops. “He went to get some wood when all of a sudden they [Russians] started shooting. They hit him a bit above the heel, crushing the bone, and he fell down,” Herega told Al Jazeera.

“The shooter shouted: ‘Don’t scream or I will shoot!’ and they turned away. Then they shot off his left leg completely, with the boot. Then they shot him all over this side [on the chest.] And another shot went slightly below the temple. It was a controlled shot to the head,” she added.

https://www.aljazeera.com/news/2022/4/4/witness-describes-bucha-killings
Citera
2022-04-04, 19:28
Medlem
Fler "ryska" oligarker som får israeliskt pass snabbt nu. Senast kryptojuden och oligarken Michail Prochorov, som kunde bevisa för israeliska passhandläggare att han är genetisk jude för att beviljas pass. Tänk om andra länder haft detta system där man efter etnicitet får medborgarskap. Kriminella oligarker med viss bakgrund får allt de pekar på. Där kan han fika med Kolomyiski och de andra oligarkjudarna från resten av världen.
https://www.friatider.se/rysk-oligark-har-blivit-israel
Senast redigerad av HandgnuggarOligark 2022-04-04 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in