2022-04-03, 20:36
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleerboy1
Det sägs att det sprids filmer om dådet någon som kanske har någon länk?

Är över 300 sidor har inte haft tid att läsa allt.

är det den filmen som är filmad från café eller nått?
då är det inte nått att se
Citera
2022-04-03, 20:53
Medlem
cleerboy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
är det den filmen som är filmad från café eller nått?
då är det inte nått att se

Vet inte har inte ens sätt, men läste på expressen så det måste då finnas en film.

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/hur-kan-man-filma-en-kvinna--som-kampar-for-sitt-liv/
Citera
2022-04-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleerboy1
Vet inte har inte ens sätt, men läste på expressen så det måste då finnas en film.

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/hur-kan-man-filma-en-kvinna--som-kampar-for-sitt-liv/

Det där är filmen där det ena offret rullas till ambulansen som de menar i artikeln. Det är filmat från Cafét och som "cleerboy1" sa så finns där inget att se.
Citera
2022-04-03, 21:10
Medlem
cleerboy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojdaaa
Det där är filmen där det ena offret rullas till ambulansen som de menar i artikeln. Det är filmat från Cafét och som "cleerboy1" sa så finns där inget att se.

ah då förstår jag.
Citera
2022-04-03, 23:59
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Fel alltihop. När du inte vet ett smack om asperger så bör du hålla tyst. Du vet inte vad du talar om.
Eller så kan ju du ge ett argument som är bättre än "nej" och 100% OT.
Citera
2022-04-04, 01:13
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Fördomar? Erfarenhet. Asperger = förståndshandikapp/obefintlig empati/normaliserad likgiltighet mot andra. En aspergerunge har inget som helst intresse för andra människors/djurs/varelsers känslor.

Haha. Stämmer inte överhuvudtaget.
Citera
2022-04-04, 01:43
Medlem
Citat:
Mordmisstänkte 18-åringen valde offer på ren slump, enligt källuppgifter.
https://www.sydsvenskan.se/2022-03-31/slumpen-styrde-skolmorden--langa-forhor-vantar-innan-motivet-avslojas
Citera
2022-04-04, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rayed
Jag själv som är lärare blir väldigt illa berörd.

Det verkar som att det är många faktorer som lett fram till en mycket tragisk situation.

En av mina vänner lyckades få en psykos för många år sedan och blev dömd till rättspsyk. Hans upplevelse var inte rolig, och personen verkar föredra döden framför att någonsin uppleva det igen. Vid en livstidsdom kommer de flesta förr eller senare ut, men det är inte en garanti vid rättspsykiatrisk vård, vilket är en form av psykisk belastning. Vid en fängelsedom vet man ungefär vad man kan räkna med. Det kan du inte vid rättspsyk.

Förstår att det måste beröra extra illa om du är lärare. Ofattbart hemskt.

Tyvärr är det så att rättspsykiatrisk vård ibland innebär kortare inlåsning än fängelse, beroende på läkares bedömning.

Vi borde ha system med sk. förvaring inom kriminalvården så som Norge och Danmark.
Citera
2022-04-04, 06:23
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoffeMountainbike
Mordmisstänkte 18-åringen valde offer på ren slump, enligt källuppgifter.

https://www.sydsvenskan.se/2022-03-31/slumpen-styrde-skolmorden--langa-forhor-vantar-innan-motivet-avslojas

Fege Fabians initiala förklaring till att han attackerade och mördade lärarna var att han hatade dem.

Ju längre förhören hålls desto mer förvanskas uppgifterna, både för att minnet sviker och för att den förhörde påverkas av omgivningen. Dessutom kan den förhörde börja anpassa uppgifter för att minimera sitt kommande straff.
Citera
2022-04-04, 11:17
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Fege Fabians initiala förklaring till att han attackerade och mördade lärarna var att han hatade dem.

Ju längre förhören hålls desto mer förvanskas uppgifterna, både för att minnet sviker och för att den förhörde påverkas av omgivningen. Dessutom kan den förhörde börja anpassa uppgifter för att minimera sitt kommande straff.

Du låter bara oseriös med ditt "Fege Fabian", om det nu är det intrycket du vill ge?

Det behöver inte handla om någon förvanskning, det handlar bara om hur man tolkar uttalandena? Jag tolkar det som att hans initiala utsaga "Jag hatade dem!" Inte syftar på någon specifik lärare utan på lärarkollegiet som grupp. Det låter då väldigt sannolikt att han sedan söker upp random lärare helt på måfå.

Det kan ju också vara så att hans uttalande förvandlades initialt. FC till polisen: "Jag hatar lärare!" Polisen till media: "Ja han sa att han hatade dem?"
Citera
2022-04-04, 11:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Du låter bara oseriös med ditt "Fege Fabian", om det nu är det intrycket du vill ge?

Det behöver inte handla om någon förvanskning, det handlar bara om hur man tolkar uttalandena? Jag tolkar det som att hans initiala utsaga "Jag hatade dem!" Inte syftar på någon specifik lärare utan på lärarkollegiet som grupp. Det låter då väldigt sannolikt att han sedan söker upp random lärare helt på måfå.

Det kan ju också vara så att hans uttalande förvandlades initialt. FC till polisen: "Jag hatar lärare!" Polisen till media: "Ja han sa att han hatade dem?"
Det kan också vara så att han hatade hela vuxenvärlden.
Citera
2022-04-04, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Fördomar? Erfarenhet. Asperger = förståndshandikapp/obefintlig empati/normaliserad likgiltighet mot andra. En aspergerunge har inget som helst intresse för andra människors/djurs/varelsers känslor.

Alla med Aspbergers är olika. Det finns otroligt stora skillnader i beteende, personlighet och förmågor. De flesta är dessutom mycket begåvade inom olika områden, medel till hög intelligens ofta inom logiskt tänkande. Ofta specialintressen. Många har vänner precis som alla andra men de kanske ser vänskap för mer än relationen i sig. De söker ofta intellektuellt utbyte mer än känslomässigt utbyte. De ser sin omvärld för vad den är, ser inte hinder eller föreställningar om hur saker borde vara. De konstaterar hur det är ur ett logiskt perspektiv. De har begränsningar primärt inom det sociala samspelet, men de flesta lär sig att maskera detta. Om du bara visste hur många som har Aspbergers utan att du märker det. Många med Aspbergers har dessutom drivit världen framåt tack vare, sin intelligens och förmåga att förstå saker bättre än oss andra. Elon Musk, Bill Gates, Leo Messi, Albert Einstein för att nämna några 😉 Sen finns det även idioter och farliga människor som har AST men det finns garanterat långt fler idioter som inte har det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in