Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Är det civil olydnad att inkräkta på andra människors frihet genom att sätta sig på vägen och hindra trafiken?
Är det civil olydnad att med hjälp av mutteravdragare slå ut tänderna på idioter som sitter på vägen och hindrar trafiken?
Jag menar, exakt hur definieras "civil olydnad"?
I London har dessa klimatextremister upprepade gånger blivit misshandlade av uppretad allmänhet. Hur hög är fallhöjden från Centralbron?
Jag är ganska säker på att vi inte har någon tydlig och klar
juridisk definition av civil olydnad och dess gränser - inte i Sverige i alla fall. Det är i första hand ett *moraliskt* begrepp.
Många som viftar med kortet "civil olydnad" numera verkar dessutom tro att det för med sig rätt till straffrihet. Förr sågs det inte så: den som tog till civil olydnad måste vara beredd att underkasta sig straffet, såvida det inte var helt uppenbart omänskligt i förhållande till brottet. Det var så t ex Gandhi eller sovjetiska dissidenter såg på saken. Men idag ses det ofta som ett frikort, i alla fall av aktivisterna och deras advokater.
Jag håller med om att vanligt folk borde få lyfta bort de här ynglen när de sätter sig mitt på vägen,. eller likadant med den där tjejen Elin som ställde sig upp i ett flygplan när det skulle starta och sedan vägrade att sitta ner - i praktiken tog hon alla ombord som gisslan. Det är för fan ett allmänintresse att våra kommunikationer ska fungera, så det borde vara tillåtet för vanligt folk att ingripa och lyfta bort, eller kasta ut, den sortens "protestmakare" - men det är det inte, inte här i landet. Om personen gör motstånd så riskerar du att åka dit för typ misshandel eller grovt ofredande och ådömas grova böter.