Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Problemet är att de säger att det är en specialoperation, inte krig. Skulle de säga att Ryssland ligger i krig så kan de mobilisera hundratusentals soldater.
Även om det är delvis bristande utrustning och utbildning för de trupperna så kan säkerligen Ryssland dubbla den nuvarande styrkan och på så vis ta och hålla Donbass och södra Ukraina med Kherson.
Men frågan är om det är politiskt möjligt samt det kommer att kosta pengar att hålla en krigsmakt på 500.000-700.000 man på krigsfot.
Precis! Klart att de likt Ukraina skulle kunna mobilisera hundratusentals reservare, men det blir svårt rent politiskt. Dessutom så borde väl i så fall redan har skett? Som det ser ut just nu så är däremot ryska armén slutkörd. Även om man kommer att kunna fylla på med nya värnpliktiga, så tror jag att förlusterna av utrustning och då framförallt fordon är så stora att just offensiv krigföring kommer att vara nästan omöjlig under lång tid. Frågan är om de ens kan hålla de erövrade områdena norr om Krim? Ukraina har ju gjort flera lyckade framstötar kring både Mykolaiv och Kherson och ryssarnas läge där är inte helt optimalt. En ukrainsk motoffensiv skulle kunna skära av betydande ryska styrkor. Ryssarna har kastat in alldeles för mycket av alla ersättningstrupper de skramlat fram mot ukrainarna i Mariupol som inte verkar vilja ge sig.
Om jag skulle gissa nåt så tror jag att ryssarna kommer att överge tanken på Odessa och istället fokusera på området nordost om Krim upp till Donbas. Dock så är det inte helt säkert att de kommer att lyckas vinna en avgörande seger ens där och även om de gör det så skulle jag tro att de kommer att förlora regionen på sikt. Ryssarna kommer att få betala ett högt pris för det här kriget och det finns inte en chans att de kommer att få behålla erövrade områden om de ska få komma in i värmen igen nån dag.