2022-04-03, 22:51
Medlem
Jofs avatar
Vi har en ny hitler i stan.
Ukraina måste bomba tillbaka mot Ryssland.
Citera
2022-04-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det finns hur många vittnesmål som helst bland kvarvarande befolkning, lite äldre, som vittnar om hur ryska soldater gick från hus till hus och sköt. Dom lät också sina egna döda ligga kvar på gatorna vilket enligt vår nye favorit Joakim Paasikivi tyder på moralupplösning.

Ingen kommer att tro på ryssarnas förklaringar eftersom det finns så många vittnen.

Hemskt land, hemska ledare, hemsk mentalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Instämmer, samma tankegång som mitt tidigare inlägg;

Hur gör ICC med jävsproblemet då? Inget vittne är ju neutralt. Visst kan man Tycka det är uppenbart och Känna att det är open-shut case men - det krävs ju teknisk bevisning och hur sjutton får man det?
Citera
2022-04-03, 22:52
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det här är inte över på långa vägar. Nu flygbombas Kiev. Att Ryssland skulle dra sig tillbaka var bara nys.

??? Att ryssarna dragit sig tillbaks är ju otvivelaktigt sant, så hur kan du säga att det bara är nys?
Citera
2022-04-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Paasikivi, legenden som var förvånad över NLAW, Javelin och M/86 effekt på ryska stridsvagnar och stridsfordon.
Då kan man tänka sig nivån inne på högkvarteret, undrar hur många av dessa tomtar som ens sett en NLAW avfyras skarpt någon gång, eller en M/86.

Jag är lite ironisk som du nog förstår när jag framhåller Paasikivi. Jag gillar dock namnet. Lite finsk sisu men hur mycket expert han är kanske är tveksamt.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Nej, men man bör vara försiktig med detaljerna. Ett annat exempel från igår och idag:

Igår rapporterades det överallt om att man hittat massgravar med 300 lik som ryssarna hade grävt. Efter några timmar visade det sig att informationen hade feltolkats och att det var Ukrainska myndigheter som tvingats begrava 300 döda civila i massgravar. Det gör ju absolut inte det hela mindre vidrigt men ändå ursprungligen fel information. Idag har det framkommit bilder på vad som ser ut att vara av ryssarna hastigt grävda gravar med 3-4 kroppar.

När det går snabbt blir det lätt fel i informationsflödet. Någon Google-översätter en Ukrainsk eller rysk tweet och publicerar på engelska som sedan översätts till svenska och hamnar i Aftonbladets "feed" (där någon 19 årig okunnig praktikant sitter och försöker fylla upp någon kvot). En halvtimme där efter blir det en artikel på Expressen osv.
Det ligger folk på gator, i bilar, i hus, i källare etc.
Drygt 400 civila har hittats hittills i Bucha.
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Anfall är bästa försvar.
Jag tycker att Ukraina ska gå in med trupper i Ryssland och förflytta sig närmare Moskva.

Det skulle sätta press på Putin.
Citera
2022-04-03, 22:54
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Moskva kommer att pröva sig på en "taktiskt fint" :

21:22

Russland ber om møte i FN om Butsja Russland har bedt om et møte med FNs sikkerhetsråd på mandag for å diskutere det de kaller Ukrainas «provokasjoner» i Butsja. Det melder det russiske nyhetsbyrået RIA Novosti ifølge Reuters.

Russland har hevdet at bildende av de mange sivile som er drept i Butsja er arrangert, og har kalt det hele en provokasjon.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927

Skall bli intressant.., detta är ju ett möte, man prövar sig inte på en resolution. Min tanke är här.., hur kommer Kina att hantera det hela ?

Det intressanta är om den feta ryska flintisen i säkerhetsrådet också kan ställas inför Haag framöver. Han avgår inte utan arbetar för att försöka rentvå Rysslands bestialiska mördande av civila.
Citera
2022-04-03, 22:54
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är lite ironisk som du nog förstår när jag framhåller Paasikivi. Jag gillar dock namnet. Lite finsk sisu men hur mycket expert han är kanske är tveksamt.

Ge honom lite cred för att det bara var p-skott han var (positivt) överraskad av väl?
Citera
2022-04-03, 22:55
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att de säger att det är en specialoperation, inte krig. Skulle de säga att Ryssland ligger i krig så kan de mobilisera hundratusentals soldater.
Även om det är delvis bristande utrustning och utbildning för de trupperna så kan säkerligen Ryssland dubbla den nuvarande styrkan och på så vis ta och hålla Donbass och södra Ukraina med Kherson.

Men frågan är om det är politiskt möjligt samt det kommer att kosta pengar att hålla en krigsmakt på 500.000-700.000 man på krigsfot.

Precis! Klart att de likt Ukraina skulle kunna mobilisera hundratusentals reservare, men det blir svårt rent politiskt. Dessutom så borde väl i så fall redan har skett? Som det ser ut just nu så är däremot ryska armén slutkörd. Även om man kommer att kunna fylla på med nya värnpliktiga, så tror jag att förlusterna av utrustning och då framförallt fordon är så stora att just offensiv krigföring kommer att vara nästan omöjlig under lång tid. Frågan är om de ens kan hålla de erövrade områdena norr om Krim? Ukraina har ju gjort flera lyckade framstötar kring både Mykolaiv och Kherson och ryssarnas läge där är inte helt optimalt. En ukrainsk motoffensiv skulle kunna skära av betydande ryska styrkor. Ryssarna har kastat in alldeles för mycket av alla ersättningstrupper de skramlat fram mot ukrainarna i Mariupol som inte verkar vilja ge sig.

Om jag skulle gissa nåt så tror jag att ryssarna kommer att överge tanken på Odessa och istället fokusera på området nordost om Krim upp till Donbas. Dock så är det inte helt säkert att de kommer att lyckas vinna en avgörande seger ens där och även om de gör det så skulle jag tro att de kommer att förlora regionen på sikt. Ryssarna kommer att få betala ett högt pris för det här kriget och det finns inte en chans att de kommer att få behålla erövrade områden om de ska få komma in i värmen igen nån dag.
Senast redigerad av fernebo 2022-04-03 kl. 22:59.
Citera
2022-04-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Hur gör ICC med jävsproblemet då? Inget vittne är ju neutralt. Visst kan man Tycka det är uppenbart och Känna att det är open-shut case men - det krävs ju teknisk bevisning och hur sjutton får man det?

Titta på reportagen i internationella byråer nu. Upprörda människor som vittnar. Självklart är det inte fejkat.

Man kommer att få ett lätt jobb att finna hur Ryssland gjort sig skyldigt till krigsförbrytelser. Och det blir ett större nederlag än själva kriget och sanktionerna för Ryssland.

Detta är dock i Europa och inte i Kongo-Kimshasa.
Citera
2022-04-03, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ex-oligarken Mikhail Chodorkovskij tror att Putin kommer att invadera de baltiska staterna om han känner att han har vunnit i Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=fypBI2ovxP8

Tredje världskriget närmar sig.

Jag tror Putin är chockad över Ryska arméns fiasko i Ukraina. Och om det inte har gått upp ännu för Putin att det är ett fiasko så är det såklart bara en tidsfråga innan det gör det. Nångång måste arméns tillgängliga militära resurser presenteras för Putin och då kommer det saknas enorma mängder. Ingen med insikt i ryska arméns närmast rekordusla prestation i Ukraina kan argumentera för att den armén är redo att ta sig an en fiende som är mångfalt starkare än Ukraina.
Citera
2022-04-03, 22:57
Medlem
Snapcounts avatar
Har det förresten framkommit, vilket ryskt förband som var stationerat vid Butsja ?

(Ukrainsk msm brukar ju vara snabba på ting..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in