Citat:
Ursprungligen postat av
fittbena
Nu är list räntan uppe på 3.1%. Om sex månader eller mindre ligger den säkert på 5%.
Hur kommer du klara en ränta på 5%? Vad drar du ner på? Säljer du bilen? Slutar gå på gym?
Säljer ni huset och flyttar till hyresrätt?
Vad har ni för strategi för att klara den kommande räntan på 5% i år och 7% nästa år?
Jag tror att de som redan ligger på marginalen idag kommer hamna över och de som tidigare var på gränsen hamnar där.
En cykel är alltid en cykel.
Grundproblemet ligger nog varken i att en tank bränsle ökar 80:- eller bostadslånet upp 3-4%.
Om de som lever över sina tillgångar inser att just det är orsaken och därefter tar eget ansvar hade det inte funnits någon oro.
Ekonomiskt ansvar är verkligen inte lätt och det tar tid att lära sig så dömer ingen, upprepar endast relevant fakta.
Privatekonomi och lära för emotionell hantering är ämnen som borde vara obligatorisk i svensk läroplan men eftersom det saknas måste vi lära oss själva.
Jag har själv varit där och vill medge att ingenting hände förens jag konfronterade mitt ego.
Om målet är att bli mindre slösaktig underlättar det väldigt då ens förmåga att jämföra sig med andra ofta grundar sig i ett kantstött ego, anser jag.
Om någon undrar var jag hos kronofogden 2008, idag äger jag hus, äldre bil och båt.
Under tiden som anställd var snittlönen 36k så är varken lotto eller drogförsäljning som tagit mig hit.
Det började med att jag slutade dricka samt käka på restaurang(onödigt ofta) och sen föll sig mycket naturligt.
Inser hur dumt det sistnämnda lät men du kan väl prova? Tänk om jag har rätt?
Vad är det värsta som kan hända?
I all välmening
/Lenny Lux