2022-04-03, 21:18
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Bankerna har börjat skaka lite nu när obligationsmarknaden tar stryk med ökade räntor, jag tror inte att hi behöver vara rädda för räntorna i sig, men effekter som kommer med dem.
Citera
2022-04-03, 21:20
Medlem
991ESSs avatar
5% ränta är väl helt normal ränta? Har inga lån iof men iaf.
Citera
2022-04-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Du är på Flashback, 90% har varesig bolån eller billån. Många har oxå en årsinkomst på sexsiffriga belopp netto.

....och 40cm kuk.
Citera
2022-04-03, 21:26
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Finns inga prognoser som indikerar att räntan kommer nå 7% under 2023.

Min strategi? Bunden ränta på 1,2%

This. Gjorde samma sak, men mitt rörliga bolån löpte ut först häromdagen utan möjlighet att binda i samband med att Ryssland gick in i Ukraina (fick bara en indikativ offert då), så det slutade med en bunden ränta på 1,3% för mig. Hur länge band du ditt lån på?

/AI
Citera
2022-04-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Hur kommer du klara en ränta på 5%? Vad drar du ner på? Säljer du bilen? Slutar gå på gym?
Jag betalar räntan och kommer knappast dra ner på något.
Citera
2022-04-03, 21:31
Avslutad
Citat:
Nu är list räntan uppe på 3.1%. Om sex månader eller mindre ligger den säkert på 5%.

Hur kommer du klara en ränta på 5%? Vad drar du ner på? Säljer du bilen? Slutar gå på gym?

Säljer ni huset och flyttar till hyresrätt?

Vad har ni för strategi för att klara den kommande räntan på 5% i år och 7% nästa år?

Så länge min portfölj gör 10% om året så är det inga problem för mig. Lever som vanligt med många golfrundor.
Citera
2022-04-03, 21:31
Medlem
Får spara lite mindre allt under 10% blir easy peasy om man inte är useless

Visserligen bundet i några år till också..
Citera
2022-04-03, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
En tanke för alla er som skryter om hur låga lån ni har:
Varför bor ni inte bättre? Varför unnar ni er inte ett större/mer centralt boende om ni nu har råd med det?
Trygghetsnarkomaner?

Sluta va så feg o bo centralt ditt betong barn o köp en riktig villa istället......
Citera
2022-04-03, 21:39
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Nu är list räntan uppe på 3.1%. Om sex månader eller mindre ligger den säkert på 5%.

Vad har ni för strategi för att klara den kommande räntan på 5% i år och 7% nästa år?

Skojar du? Höjs räntan till 5% så kommer hushållen totalstrypa all konsumtion, begången är ett faktum, arbetslösheten skjuter i höjden, och riksbanken paniksänker räntan. Titta på räntebanan i USA precis innan kraschen.
Citera
2022-04-03, 21:45
Medlem
Citat:

Jag tror att de som redan ligger på marginalen idag kommer hamna över och de som tidigare var på gränsen hamnar där.
En cykel är alltid en cykel.
Grundproblemet ligger nog varken i att en tank bränsle ökar 80:- eller bostadslånet upp 3-4%.
Om de som lever över sina tillgångar inser att just det är orsaken och därefter tar eget ansvar hade det inte funnits någon oro.
Ekonomiskt ansvar är verkligen inte lätt och det tar tid att lära sig så dömer ingen, upprepar endast relevant fakta.

Privatekonomi och lära för emotionell hantering är ämnen som borde vara obligatorisk i svensk läroplan men eftersom det saknas måste vi lära oss själva.
Jag har själv varit där och vill medge att ingenting hände förens jag konfronterade mitt ego.
Om målet är att bli mindre slösaktig underlättar det väldigt då ens förmåga att jämföra sig med andra ofta grundar sig i ett kantstött ego, anser jag.

Om någon undrar var jag hos kronofogden 2008, idag äger jag hus, äldre bil och båt.
Under tiden som anställd var snittlönen 36k så är varken lotto eller drogförsäljning som tagit mig hit.
Det började med att jag slutade dricka samt käka på restaurang(onödigt ofta) och sen föll sig mycket naturligt.
Inser hur dumt det sistnämnda lät men du kan väl prova? Tänk om jag har rätt?
Vad är det värsta som kan hända?

I all välmening
/Lenny Lux
Citera
2022-04-03, 21:47
Medlem
Citat:

Var är listränta 3.1%?
Citera
2022-04-03, 21:47
Medlem
Förstår inte alla att denna påhittade inflation och höga priser handlar om att folk inte använt sina pengar som de brukar, de senaste 2 åren pga Covid? Semestrar, bio, konserter, restauranger, krogar och andra nöjen har ju uteblivit.

Regeringar i väst vet ju så klart om detta och ser en möjlighet att håva in/stjäla stålar från folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in