2023-02-25, 10:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PaaloAalto
Med ränta?
Enorm vinst blev det för staten, de fick ta över banker för småpengar och sålde de i högkonjunktur för enorma summor
Citera
2023-02-26, 21:06
Medlem
PaaloAaltos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Enorm vinst blev det för staten, de fick ta över banker för småpengar och sålde de i högkonjunktur för enorma summor

Källa på detta? Mig veterligen har varken Nordea, Swedbank eller Handelsbanken köpts av staten - men räddades likväl.
Citera
2023-02-26, 21:56
Medlem
Både jag och sambon kommer från "fattiga" bakgrunder, och har nu klättrat uppåt (enligt våra tidigare standard). Båda har löner omkring 40K/ brutto månad efter tre års yrkeserfarenhet. (Jobbar en del obekväma tider). På grund av vårt enkla liv som yngre så är vi vana att leva på ganska lite idag. Har studielån, och mobiltelefoni, mat + bränsle som vår egentliga fasta utgifter. Detta blir ca. 10K tillsammans. Sedan tillkommer självklart hyran på 10K där el, vatten och värme ingår.

Vi sparar därmed över 50% av våra inkomster. Alltså lever vi i princip på en hel månadslön. Andra halvan sparar vi.

Vi skrev på en bostadsrätt ganska nyligen (För att BO där, inte tjäna på skiten) och räknar med att 5% ränta + amortering och avgifter hamnar på cirka 21K. Och våra resterande utgifter hamnar på cirka 8-9 tusen. Efter att ha sparat undan 5K var har vi fortfarande 14 tusen kvar av våra inkomster.

Vi har endast riktigt nödvändiga utgifter. MEN vi lever ändå ett gott liv. Köper en hel del begagnat. Äter ute en gång i månaden. Lagar mycket av maten hemma. Vi umgås mycket med vänner, där vi oftast spelar sällskapsspel istället för att åka på dyra resor eller dylikt. På så sätt lyckas vi spara mycket inkomst.

Ärligt så vet jag inte hur jag spenderar pengarna. Förstår inte hur folk (kollegor) med liknande lön knappt kan spara undan 3K på mer månad.
Citera
2023-02-26, 23:13
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Källa på detta? Mig veterligen har varken Nordea, Swedbank eller Handelsbanken köpts av staten - men räddades likväl.

Statliga PKBanken köpte upp Nordbanken och Gotabanken. De gick då över till namnet Nordbanken. Senare gick de samman med finska Merita. Detta bolag gick senare samman med Unibank och Kreditkassen för att bilda Nordea.

Handelsbanken tog aldrig emot en krona av staten, de genomförde i stället en nyemission hos sina ägare.
Citera
2023-02-27, 14:23
Medlem
Mordormodems avatar
Svenskarna är otroligt rika. Några 5% i räntor är inga som helst problem.

En låginkomsttagare i Sverige är rikare än än den absoluta majoriteten av världens övriga befolkning.
Citera
2023-02-27, 14:26
Medlem
Tintinikongos avatar
Klarade 34 % ränta på två bilköp. Sedan 20 % på en annan bil. Sedan 13 % vid köp av fritidshus.
Citera
2023-02-28, 11:39
Avstängd
Citat:
Handelsbanken fick inget stöd, du får nog börja läsa på lite innan du fortsätter i tråden
Citera
2023-02-28, 11:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Svenskarna är otroligt rika. Några 5% i räntor är inga som helst problem.

En låginkomsttagare i Sverige är rikare än än den absoluta majoriteten av världens övriga befolkning.
Är svenskar otroligt rika har de väl inga lån?
Citera
2023-02-28, 14:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Är svenskar otroligt rika har de väl inga lån?

Varför tror du miljardärer som M Zuckerberg har bolån?
Det är en jantemissuppfattning att rika inte har lån/skulder bara för att det är jantarnas överordnade dröm och mening i livet att deras pörte ska vara avbetalt innan de sätter näsan i vädret.
Citera
2023-02-28, 14:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Handelsbanken räddade sig själv, det var de andra bankerna som staten hjälpte, inte Svenska Handelsbanken!
Citera
2023-02-28, 20:43
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetalCraft
Både jag och sambon kommer från "fattiga" bakgrunder, och har nu klättrat uppåt (enligt våra tidigare standard). Båda har löner omkring 40K/ brutto månad efter tre års yrkeserfarenhet. (Jobbar en del obekväma tider). På grund av vårt enkla liv som yngre så är vi vana att leva på ganska lite idag. Har studielån, och mobiltelefoni, mat + bränsle som vår egentliga fasta utgifter. Detta blir ca. 10K tillsammans. Sedan tillkommer självklart hyran på 10K där el, vatten och värme ingår.

Vi sparar därmed över 50% av våra inkomster. Alltså lever vi i princip på en hel månadslön. Andra halvan sparar vi.

Vi skrev på en bostadsrätt ganska nyligen (För att BO där, inte tjäna på skiten) och räknar med att 5% ränta + amortering och avgifter hamnar på cirka 21K. Och våra resterande utgifter hamnar på cirka 8-9 tusen. Efter att ha sparat undan 5K var har vi fortfarande 14 tusen kvar av våra inkomster.

Vi har endast riktigt nödvändiga utgifter. MEN vi lever ändå ett gott liv. Köper en hel del begagnat. Äter ute en gång i månaden. Lagar mycket av maten hemma. Vi umgås mycket med vänner, där vi oftast spelar sällskapsspel istället för att åka på dyra resor eller dylikt. På så sätt lyckas vi spara mycket inkomst.

Ärligt så vet jag inte hur jag spenderar pengarna. Förstår inte hur folk (kollegor) med liknande lön knappt kan spara undan 3K på mer månad.

21K för boendet??
Måste vara en hög avgift till föreningen då eller amorterar ni mycket?
Citera
2023-02-28, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
21K för boendet??
Måste vara en hög avgift till föreningen då eller amorterar ni mycket?

Det är ju främst räntan som sticker iväg.

5200:- för avgiften, och där ingår bredband, varm/kallvatten.
5000:- i amortering (valde själva att amortera mer)
Ca. 10K i ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in