2022-04-03, 19:15
Medlem
autografsamlarens avatar
Alla har väl hört de långa väntetiderna för att få ett pass idag våren 2022. Hörde att väntetiden är fram till hösten -22. Så min fråga är om någon känner till vad som händer rent praktiskt om man blir ertappad UTAN pass inom EU? Jag har självfallet giltigt SVENSK körkort och är född i Sverige där jag bott hela mitt liv och mina föräldrar är även dom födda i Sverige.

Tullkontrollerna är ju som bekant bortplockade i hela EU idag. Men jag läste på...

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_sv.htm

Om du är EU-medborgare behöver du inte visa ditt id-kort eller pass när du reser mellan två Schengenländer.

Du behöver inte visa upp ditt pass vid gränserna inom Schengenområdet , men det är alltid bäst att ta med sig passet eller id-kortet eftersom du kan behöva styrka din identitet om du till exempel blir stoppad av polisen eller om du ska flyga. Schengenländerna får ha regler om att du måste ha med dig id-handlingar när du vistas där.

Tänk på att det bara är id-handlingar som utfärdats av nationella myndigheter som är giltiga. Körkort, skattekort eller andra slags id-kort är inga giltiga resehandlingar eller identitetsbevis.

Så min fråga är vad som händer rent praktiskt om man blir ertappad utan giltigt pass? Hamnar man i landets fängelse eller blir det böter? Som nuläget är det ju åt helvete att det ska behöva ta ETT HALVÅR att få ett pass.

Tänkte oss en roadtrip söderut i Europa med bil om några veckor.
Citera
2022-04-03, 19:19
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autografsamlaren
Alla har väl hört de långa väntetiderna för att få ett pass idag våren 2022. Hörde att väntetiden är fram till hösten -22. Så min fråga är om någon känner till vad som händer rent praktiskt om man blir ertappad UTAN pass inom EU? Jag har självfallet giltigt SVENSK körkort och är född i Sverige där jag bott hela mitt liv och mina föräldrar är även dom födda i Sverige.

Tullkontrollerna är ju som bekant bortplockade i hela EU idag. Men jag läste på...

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_sv.htm

Om du är EU-medborgare behöver du inte visa ditt id-kort eller pass när du reser mellan två Schengenländer.

Du behöver inte visa upp ditt pass vid gränserna inom Schengenområdet , men det är alltid bäst att ta med sig passet eller id-kortet eftersom du kan behöva styrka din identitet om du till exempel blir stoppad av polisen eller om du ska flyga. Schengenländerna får ha regler om att du måste ha med dig id-handlingar när du vistas där.

Tänk på att det bara är id-handlingar som utfärdats av nationella myndigheter som är giltiga. Körkort, skattekort eller andra slags id-kort är inga giltiga resehandlingar eller identitetsbevis.

Så min fråga är vad som händer rent praktiskt om man blir ertappad utan giltigt pass? Hamnar man i landets fängelse eller blir det böter? Som nuläget är det ju åt helvete att det ska behöva ta ETT HALVÅR att få ett pass.

Tänkte oss en roadtrip söderut i Europa med bil om några veckor.

Du riskerar i praktiken ingenting, blås på!
Citera
2022-04-03, 19:32
Medlem
autografsamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Du riskerar i praktiken ingenting, blås på!
Det låter ju bra... hoppas du har rätt. Tänkte oss en tur neråt Frankrike nu när vinterkylan kommit åter i södra Sverige.
Citera
2022-04-03, 20:36
Medlem
Går bra så länge du inte vill flyga.
Citera
2022-04-03, 21:20
Medlem
Kan bli problem att checka in på hotell, särskilt i Sydeuropa är man noga med att ta passkopia mm. I Danmark och Tyskland brukar hotellen sällan vara intresserade av ens pass.
Citera
2022-04-04, 08:39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Som någon nämnt så kommer många hotell kräva pass.

Sedan om något händer där du har kontakt med polis/myndighet så kommer du att råka ut för problem om du inte har pass eller nationellt ID.

Men om du inte ska bo på hotell så kommer det troligtvis att gå hur bra som helst.
Citera
2022-04-05, 16:52
Medlem
Aakerbocks avatar
Det går säkert bra att resa inom Schengen utan pass. Såvida du inte tar flyget då är det värre. Men enligt reglerna skall man kunna visa att man är medborgare i ett Schengenland, och det enda som vi svenskar har som visar medborgarskap är pass eller nationellt ID-kort.
Citera
2022-04-05, 17:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarssars
Går bra så länge du inte vill flyga.
Ja flyger du riskerar du att bli stoppad redan vid gaten på Arlanda om du inte har korrekta papper. Dock kan man råka ut för kontroller även på vägarna så man kan aldrig vara säker.
Citera
2022-06-04, 14:10
Medlem
Bumpar den här tråden lite. Det är fortfarande ingen som har ett bra svar på exakt vad som skulle hända rent praktiskt om man skulle flyga inom Schengen utan pass/id och blir stoppad? Har googlat runt men hittar inget riktigt bra svar på det här.
Citera
2022-06-04, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mlinez
Bumpar den här tråden lite. Det är fortfarande ingen som har ett bra svar på exakt vad som skulle hända rent praktiskt om man skulle flyga inom Schengen utan pass/id och blir stoppad? Har googlat runt men hittar inget riktigt bra svar på det här.
Man blir gripen/häktad, utredd och så småningom utvisad. Ska du flyga, även med en del båtar, kommer du förmodligen inte ens ut ur Sverige. Man måste närsom kunna styrka sin identitet och medborgarskap, även inom EU. Alltså en svensk behöver Nationellt ID eller pass på sig alltid utomlands. Körkort visar bara vilka fordon man får köra, inte ens medborgarskap.

Det är enkelt och snabbt att få ett Nationalt ID så resor inom EU/Schengen för sådan medborgare är inga problem. Detta är gjort på mindre än en vecka.
Citera
2022-06-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man blir gripen/häktad, utredd och så småningom utvisad. Ska du flyga, även med en del båtar, kommer du förmodligen inte ens ut ur Sverige. Man måste närsom kunna styrka sin identitet och medborgarskap, även inom EU. Alltså en svensk behöver Nationellt ID eller pass på sig alltid utomlands. Körkort visar bara vilka fordon man får köra, inte ens medborgarskap.

Det är enkelt och snabbt att få ett Nationalt ID så resor inom EU/Schengen för sådan medborgare är inga problem. Detta är gjort på mindre än en vecka.

Okej, det var lite det jag misstänkte. Tack för bra svar!
Citera
2022-06-04, 16:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är det tyvärr inte just nu eftersom det är samma köer för nationellt ID som för pass. Går kanske fortare att få efter själva ansökan men det är samma långa köer som till pass för att ansöka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in