2022-04-03, 20:27
Medlem
Bara idioter och lögnare här gör ju all friskusen fullständigt meningslös.
Antingen har man tydligen inga lån alls eller så har man bundit i tio år till låg ränta eller så klarar man 7% ränta utan problem.
Herregud. Vilka tror ni att ni lurar?
Citera
2022-04-03, 20:28
Medlem
Willy-45s avatar
Inga problem.
Tar ur kassan och betalar av halva huslånet.
Citera
2022-04-03, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
24000 i månade är väl för fan en JÄVLA SKILLNAD? Idiot! Dock är 7% fullständigt orealistiskt.

Du är på Flashback, 90% har varesig bolån eller billån. Många har oxå en årsinkomst på sexsiffriga belopp netto.
Citera
2022-04-03, 20:32
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Kalkylräntan är den ränta som ditt hushåll ska klara att betala för bostaden när banken gör en beräkning på hushållens ekonomi. Idag ligger den räntan på mellan 6-7,5 procent. En rejäl marginal med tanke på att snitträntorna idag ligger på runt 1,5 procent. Men Ingves har alltid påpekat att de räntorna vi ser nu är undantagstillstånd (även om vanliga ointresserade svenskar har svårt att fatta annat än styrräntor som ligger över noll procent, man blir lite bekymrad).

Det är ju helt vansinnigt att tro att man ska kunna låna pengar för under 2% och sedan ha en inflation som är 4,5% (minst). När andra länder innan har kört en sådan taktik så har alla nationalekonomer hånat dem, ska de nu helt plötsligt tycka att "ja, jo det där är helt okej...när vi gör det" (som innan hånat Erdogan när han gör så). Det är ju sosse-fasoner på högsta nivå.

En ränta ska enligt alla kända modeller ligga över inflationen annars urholkas värdet, det ger om inte annat en vägledning för folk som ska lägga om lånen.

Det som folk inte verkar ha räknat med är en inflation på nuvarande 12-15% OCH stigande ränta.
Hur många klarar det?
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2022-04-03 kl. 20:36.
Citera
2022-04-03, 20:34
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ett ”kraftigt” prisfall skulle innebära att svenskar måste sälja till kraftigt underpris. Och eftersom svenskar inte behöver pytsa in extra säkerhet vid prisnedgång så kommer naturligtvis ingen att sälja sina bostäder.
Visst blir det några tragiska livsöden, men i det stora hela så kan du glömma ett kraftigt prisfall.
Inte hel säkert.
Snurrar just nu runt i media en artikel om ett par som fått problem med banklånet på bostaden då man tillåtit vindsnurror i deras närhet och marknadspriset på deras bostad pga detta halverats, enligt banken. De vill säga upp lånet..
Det finns reella problem...
Hur blir det med dem som har +10millelån och hittills enbart betalat räntan?
Citera
2022-04-03, 20:38
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är lugnt. Sossarna kokar ihop ett paket där alla som har en bostad får en extra tusenlapp.
Heheh,nej nu är det nog slut med gratisboendet på ett tag,småspararna måste väl få något också.Däremot talar väl trots allt bostadsbristen mot detta.
Citera
2022-04-03, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Militär?...
Räddningstjänst.
Citera
2022-04-03, 20:42
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Hur kommer du klara en ränta på 5%? Vad drar du ner på?
Man ser till att inte ha ett dyrare boende än vad man klarar av!
Det är med skräckblandad förtjusning jag ser folk köpa hus eller lägenheter för ganska många miljoner som om det inte fanns någon morgondag.

Personligen skulle jag klara runt 25% ränta utan problem. Enda skillnaden är att det inte blir så mycket sparande då. Men har vi 25% ränta så har vi nog helt andra problem i samhället att tänka på...
Har turen att inte ha så stora lån på mitt boende tack och lov.
Citera
2022-04-03, 20:48
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Fina tider. Är lånfri just nu och väntar in ett saftigt prisfall på bostadsmarknaden för att shoppa loss.
Det blir väl inte ett så saftigt fall om det blir amorteringsfritt och säkerligen andra bidrag/stöd vid minsta pust mot villa/BR-ägare.
Citera
2022-04-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Höjräntan. Har bundet lån på 1,2 bryr mig inte ett skit. På 80 talet låg räntan på 15% och folk gnällde inte då.
Vad jag vet var det en del som kämpade rejält med att få det att gå runt på 80 talet..
Jobbade över vad dom kunde och höll nere på utgifterna i den mån det gick..och lånen var inte så höga som idag.
Citera
2022-04-03, 20:50
Medlem
Jannebigplays avatar
När jag köpte min lägenhet hade jag nästan hälften så mycket i lön som jag har idag men räntan då låg på 6% Å andra sidan har jag ökat på bolånet, jag har bil, bränslet kostar mig nästan 2000:- mer i månaden än för ett år sedan, jag har golfmedlemskap, jag spelar tennis i klubb under vintern, inflationen har ökat men jag fick bara 1000:- i löneökning. Jag kommer att klara mig men det är inte roligt. De gyllene dagarna är över.
Citera
2022-04-03, 20:51
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Å andra sidan, försök dra in 10.000 kr per månad på "restaurang och dator". Det håller bara i några månader, sedan måste man ta fram storsläggan och sälja Teslan och teppanyaki-hällen.

Fast lever man på marginalerna redan idag och inte har pengar kvar i slutet av månaden trots obefintliga räntor får man bita i det sura äpplet och inse att man varit och förmodligen kommer förbli en ekonomisk katastrof.

Sedan känns det som att alla tycks förutsätta att alla på bostadsmarknaden hoppat på karusellen nån gång de senaste 5åren. Man får inte glömma de som varit med längre tid än så. Samt hur det ser ut runt omkring oss. Visst finns det många som nöjt sig med att bo i hyresrätt i hela sina liv, en bekväm lösning på alla sätt och vis men knappast den bästa rent ekonomiskt.

Personligen har jag haft räntor på runt 6-7% och ändå amorterat/sparat. Har även föräldrar som bor i ett obelånat hus samt har en sommarstuga så den dagen man ska ärva är det säkerligen minst 10.000.000kr jag och min syster kommer få för husen och vi är knappast unika i vår situation. De som tror att folk kommer tvingas sälja i desperation och suttit i 25-30år och väntat på att bostadsbubblan ska krascha för att komma in billigt kan återigen känna sig blåsta. Är jäkligt glad att jag köpte när priserna låg på topp i slutet av 90-talet istället för att som somliga redan då börja vänta på en krasch som såhär 25år senare måste till och bli rejäl för att jag ska påverkas nämnvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in