2022-04-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
* Ryssland har ingenting ver huuvd taget att vinna p att dda random civila. Det r en sak nr det sker kollaterala ddsfall vid bombningar etc, men att g runt och skjuta randoms frn nra hll ute p gatorna? Varfr skulle Ryssland vilja gra det? (nej, jag kper inte propagandan att hela Ryssland bestr av blodtrstiga psykopater -- de r lika mycket mnniskor som vi hr)
Detta frutstter ju att det handlar om vldisciplinerade och vlutbildade soldater vilket vl det med den hr invasionen terigen visar att en betydande del av de ryska frbanden inte bestr av. Se till exempel den drnarfilm dr en civilist och hans hustru blir kallblodigt ihjlskjutna d mannen rcker upp hnderna. Nr en journalist senare besker lgret dr de ryska soldaterna vid den aktuella skjutningen huserat ser det ut som en riktig pundarkvart. Det dryper inte precis av disciplin eller vlpolerad militrmakt. De ryska soldaterna hade dessutom brnt liken, antagligen i syfte att frska dlja spr efter deras krigsbrott, s de har varit mycket vl medvetna om vad de gjort.

Du har dock rtt i att ryssarna r mnniskor precis som oss. Den stora skillnaden r nog att de verlag inte r lika vldrillade och utbildade militrt eller har ledare som verhuvudtaget har ngot till vers fr mnskliga rttigheter. Den ryska vrnpliktsutbildningen r dessutom oknd fr att vara ett sammelsurium av pennalism och regelrtt misshandel s till den grad att sjlvmordsfrekvensen r skyhg i jmfrelse med exempelvis vstmakternas militra frband. Detta stter nog ocks djupa spr gllande hur man behandlar andra mnniskor i krig.

Bortsett frn enskilda ryska truppers urskillningslsa ddande s tror jag ocks att det finns en mer systematisk niv bakom massakern p civila dr en stor del handlar om att det r s enkelt som att man kan titta p de mrdades samhllsbakgrund och kontakter, tminstone av de som regelrtt avrttats. Jag sger detta med kidnappningen av borgmstaren Olga Sukhenko och hennes familj fr ngra dagar sedan i tanke. De har nu hittats dda i en massgrav (VARNING, stark bild i artikeln). Ryssarna har velat rensa ut eventuell politisk opposition och det kommer nog hittas betydligt fler sdana gravar framver.
Citera
2022-04-03, 19:48
Medlem
Svrjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det r fascinerande hur ryssarna och deras lgpannade fans i Sverige menar att de r ute p befrielseuppdrag och beter sig s hr. Putin r krd sen innan, nu r det nsta niv som behver informeras att de r personligen ansvariga fr dessa hndelser.
USA har mrdat massor! USA har mrdat massor!
Ryssarnas propagandaapparat r nu i full gng. Ska bli intressant se hur de dammar av gamla foton o filmer frn Irak.
Tids nog, kanske 10, 20 r kommer slaktarna att stllas infr rtta och om de nd inte gr det r deras liv besudlat - de kan inte resa ngonstans utan att vara jagade. Det rcker faktiskt lngt fr min del. Mitt hopp r att putin o lukachenko blir internationellt efterlysta. D kan de praktiskt taget inte beska ngot land utan att riskera bli gripna.

En cyklist mrdad p gatan:
www.youtube.com/watch?v=OavheiatQwQ
https://sv.wikipedia.org/wiki/Intern...%A5lsdomstolen
Senast redigerad av Svrje 2022-04-03 kl. 20:02.
Citera
2022-04-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idjit
Fr det frsta: Srebrenica var en logisk konsekvens utav att rvarband gmde sig dr mellan sina rder p serbiska byar.

Fr det andra: Om ryssen har skjutit folk i civila klder var det antagligen fr att de var illegitima stridande. Vet inte hur mnga bilder jag har sett p ukrainare som springer runt i civila klder och AK.
Civila klder innebr inte per automatik att en person r ett illegitimt ml i krig, precis som att ven sjukhus kan vara legitima ml enligt Genevekonventionen om soldater t.ex. skjuter robotar ifrn byggnaden.

En vacker dag kommer Serbien att sluta existera.
Citera
2022-04-03, 19:55
Medlem
Citat:
Fr det frsta: Srebrenica var en logisk konsekvens utav att rvarband gmde sig dr mellan sina rder p serbiska byar.

Fr det andra: Om ryssen har skjutit folk i civila klder var det antagligen fr att de var illegitima stridande. Vet inte hur mnga bilder jag har sett p ukrainare som springer runt i civila klder och AK.
Civila klder innebr inte per automatik att en person r ett illegitimt ml i krig, precis som att ven sjukhus kan vara legitima ml enligt Genevekonventionen om soldater t.ex. skjuter robotar ifrn byggnaden.
Rena rama trams, och det vet du.
Bland de som blev skjutna finns det gamla kvinnor och unga kvinnor.
Man hittar ocks nakna kvinnor som blev skjuten. ven en efterbliven Putler-fan kan nog gissa varfr man hittar nakna unga kvinnor.

I vrig kan du se p bilderna att de flesta skjutna civila ligger nra vgen men mellan 5 och 10 meter emellan. S kom inte med trams om soldater som skjuter frn byggnader.

Alla br frst att Putler MSTE stoppas i Ukraine.
Annars fortstterRyssarna att svrma andra lnder dr de frstr allt, plundrar, vldtar och ddar.
Ukraine br f morderna, tynga vapen och Europa kan inte fortstta kpa olja och gas frn Putler.
Citera
2022-04-03, 19:56
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Skall jag frst detta som att du tror att det r ukrainska soldater som smugit sig in i det ryskockuperade omrdet kring Bucha och mrdat sina civila landsmn? Du r ryss va?

De hr idioterna r helt efterblivna och verklighetsfrnvnda. Man behver se p saker och ting med lite realism. Ja, det kan nog vara s att mycket media i vst r vinklat, innebr det att allt de sger r lgn? Knappast, jag tror nog mer p Aftonblaskan n Putlers rda. Detta krig r nog en av de strsta sjlvmlen ngonsin, fr knslan att Putler inte lyckats med ngot, frlorat skert en stor del av sin bsta militr och utrustning.
Citera
2022-04-03, 19:58
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Varfr ens diskutera med dig som har NOLL KOLL? Du trollar fram rysk propaganda som sger att det r "nazisterna" som strider mot rysskrpet i Ukraina och tvingar UAF gra samma. Annars skulle UAF kaputulerat fr lnge sen. Och ja, "analysera mera", men Logga inte ut! Jag behver lite skratt nr jag lser dina korkade inlgg!

Oavsett vad de ukrainska nazisterna gjort, s tycker jag Ryssland har tagit ut sin hmnd gnger 1000. Det r liksom svrt att fortstta motivera folkmordet Putler hller p med just nu, vldigt svrt faktiskt. Tror Putler skulle behva f ngra granater kastade p hemmaplan och brja svettas lite mer.
Citera
2022-04-03, 20:02
Medlem
Man r inte mycket till mnniska om man kallar mnniskor som har avrttats, bakbundna och i bakhuvudet, fr skdespelare.

Tror Pruttin hade lyckats bttre med propagandan om han rligt hade uttryckt "vi kan inte ha NATO s nra in p vrt land" fr det hade folk frsttt.

Med det hr med nazister och att kalla folk som mrdats fr skdespelare vcker bara folks avsky mer. Egna befolkningen r s frtryckt och har s lg begvning s den kan man nog lura med vad som helst men att frska gra samma sak med fri press gr inte. Nu kommer Ryssland vara avskytt fr de nrmaste hundra ren och ryssar kommer g under i fattigdom p grund av ngon id som en snart sjlvdd diktator hade.

Vad ni ens hller p med hr r obegripligt. Ni r paria fr all framtid och det bsta vore om NATO bombade bort er frn jordens yta, ngot som jag aldrig skulle ha sagt fr kombinationen terrorbombning och lgnerna om offret om att dessa r skdespelare. Det r p ngot stt s lgt s gr inte nnat n att hata.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:

Du har inte en siffra rtt om Srebrenica. Var du ens fdd d?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Att nyheten kommit ut nu skulle jag tro beror p att internationell media slppts in. Tiden fram till dess har man skerligen arbetat med att skra omrdet och gra det passerbart genom att desarmera minor etc.
Jag tror att ngon bevandrad inom rttsmedicin kan svara bttre p hur lng tid det tar fr en kropp att frmultna, men ngra kadaver i tio plusgrader lr vi inte se p 5 dagar.

Bilden nedan ser vi tydligt intorkat blod p marken. Titta nrmare p fingrarna p mannen nrmast kameran s ser du likflckar.
https://images.aftonbladet-cdn.se/v2...=1900&714438b4

Ett vittne uttalar sig i klippet p denna sida:
https://www.rferl.org/a/bucha-atroci.../31783571.html
Jag tror vi kommer bli klarare ver omfattningen de nrmaste dagarna, men ett fall av avrttning har hur som helst redan bekrftats. Finner fr min vrld inte vilken organisation som gtt ut med detta fr tillfllet. Men vittnen lr det finnas gott om som det verkar.

Hur vet vi att dessa "dda" inte r ddade av Ukrainarna? Kanske civila som gav Ryssar intel? Gav dem husrum i kylan? Mat? Brnsle?

Kanske r det "Ryska sabotrer" som Ukrainarna kallade civila som inte vill slss.

Kanske r det plundrare? De hade ingen mat eller vatten s de stal en limpa brd?

Nej.

Man VET att dessa var oskyldiga civila som Ryssen kallblodigt mrdade, s de s!

(Frutom de 2 som rrde p sig i propaganda videon).
Citera
2022-04-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Ryssarna skulle lmna civila lik de avrttat ppet p gatan 2022? Nej, det funkar inte s, mrdar ryssarna civila gr de det i smyg och grver ner kropparna.

Detta r fejk eller civila som dtt av granatbeskjutning, granater r inget precisionsvapen (frutom svenska Archer), de kan ha dtt av ryska eller ukrainska granater. Granatkastare och kanoner ddar ver ett stort omrde, alla oskyddade dr d av splitter.

Som nr man bombar hyreshus och sjukhus i smyg?
Pajas.
Citera
2022-04-03, 20:06
Medlem
Duerfs avatar
Man mste vara vldigt lgbegvad fr att tro att det skall ligga ver etthundra skdespelare och vara fejkdda medan oberoende journalister frn massa mediahus gr runt och tar bilder och att ingen mrker det.
Citera
2022-04-03, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Man mste vara vldigt lgbegvad fr att tro att det skall ligga ver etthundra skdespelare och vara fejkdda medan oberoende journalister frn massa mediahus gr runt och tar bilder och att ingen mrker det.

Ukrainarna har s vitt jag vet inga "oberoende journalister" ibland dem sen Ukrainarna skt ihjl de dr 2 journalisterna i Kiev fr 3 veckor sedan.

Eller nya modiga sjlar har kt ned?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in