Citat:
Detta frutstter ju att det handlar om vldisciplinerade och vlutbildade soldater vilket vl det med den hr invasionen terigen visar att en betydande del av de ryska frbanden inte bestr av. Se till exempel den drnarfilm dr en civilist och hans hustru blir kallblodigt ihjlskjutna d mannen rcker upp hnderna. Nr en journalist senare besker lgret dr de ryska soldaterna vid den aktuella skjutningen huserat ser det ut som en riktig pundarkvart. Det dryper inte precis av disciplin eller vlpolerad militrmakt. De ryska soldaterna hade dessutom brnt liken, antagligen i syfte att frska dlja spr efter deras krigsbrott, s de har varit mycket vl medvetna om vad de gjort.
* Ryssland har ingenting ver huuvd taget att vinna p att dda random civila. Det r en sak nr det sker kollaterala ddsfall vid bombningar etc, men att g runt och skjuta randoms frn nra hll ute p gatorna? Varfr skulle Ryssland vilja gra det? (nej, jag kper inte propagandan att hela Ryssland bestr av blodtrstiga psykopater -- de r lika mycket mnniskor som vi hr)
Du har dock rtt i att ryssarna r mnniskor precis som oss. Den stora skillnaden r nog att de verlag inte r lika vldrillade och utbildade militrt eller har ledare som verhuvudtaget har ngot till vers fr mnskliga rttigheter. Den ryska vrnpliktsutbildningen r dessutom oknd fr att vara ett sammelsurium av pennalism och regelrtt misshandel s till den grad att sjlvmordsfrekvensen r skyhg i jmfrelse med exempelvis vstmakternas militra frband. Detta stter nog ocks djupa spr gllande hur man behandlar andra mnniskor i krig.
Bortsett frn enskilda ryska truppers urskillningslsa ddande s tror jag ocks att det finns en mer systematisk niv bakom massakern p civila dr en stor del handlar om att det r s enkelt som att man kan titta p de mrdades samhllsbakgrund och kontakter, tminstone av de som regelrtt avrttats. Jag sger detta med kidnappningen av borgmstaren Olga Sukhenko och hennes familj fr ngra dagar sedan i tanke. De har nu hittats dda i en massgrav (VARNING, stark bild i artikeln). Ryssarna har velat rensa ut eventuell politisk opposition och det kommer nog hittas betydligt fler sdana gravar framver.