2022-04-03, 09:46
Medlem
Kvällens avsnitt
Senast redigerad av Heymid 2022-04-03 kl. 10:22.
2022-04-03, 11:28
Medlem
Ospännande avsnitt eftersom gränslandet redan avslöjat vilka som åkte ut i örådet..

2022-04-03, 12:36
Medlem
Är det bara jag som blir sjukt irriterad. Nästa års Robinson måste det vara ett krav att kunna Svenska. Nu är det varannan mening/ord på Engelska.
2022-04-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaga
Ospännande avsnitt eftersom gränslandet redan avslöjat vilka som åkte ut i örådet..

2022-04-03, 13:29
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Söndagens R och veckans GL
2022-04-03, 13:37
Medlem
Katastrof, katastrof och KATASTROF, så kan man sammanfatta upplägget i Robinson i Sverige. Det blir lite värre varje år istället för tvärtom, är det ingen som kollar på omvärlden och utvärderar vad som fungerar?

Hur kul är det med schack om man kastar in nya pjäser mitt i matchen och sedan plötsligt hittar på att damen bara kan röra sig ett steg i taget när ena sidan får ett övertag? Det är ett 100% produktionsstyrt katastrofupplägg och det utvecklas aldrig heller. Nej, kör två lag rakt upp och ner utan gränsland och med immunitetsidoler som alla andra gör. Alla spelare ska vara med från början så att det inte blir orättvist och det enda samtalsämnet vid varje omröstning. För några säsonger sedan så var det någon som vann som kastades in två-tre veckor in i säsongen, det är ju skrattretande uselt. Och snälla, visa lite om strategi inför utröstningarna för att i alla fall fejka lite spänning om vem som ska åka ut. Anders kanske till och med kan ställa någon fråga om hur de tänker inför dagens röst istället för att säga "hej, hur mår ni idag?" och "nu är det dags att rösta!" på örådet.

Och hur kan man låta folk börja säsongen i gränslandet, och ännu värrre, återkommande spelare som började i gränslandet förra gången de var med får komma tillbaka och börja i gränslandet igen, och de sitter och gråter att de skulle så gärna vilja vara med i den "riktiga" tävlingen, är det någon slags tortyr som vi ska utsätta dessa deltagare för eller? Castingen för Robinson är som för Farmen eller annat skräp på TV4, det börjar likna ren lyteskomik.
2022-04-03, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid

2022-04-03, 15:58
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Ja alla i laget blev sjuka - det var vad de sa i avsnittet. Själva bönorna var det nog inget fel på för det andra laget klarade sig ju utan att bli sjuka och med bönor från samma binge - utgår jag ifrån?! Salmonella smittar genom att man t ex har hanterat avföring eller dylikt och missat i hygien innan man hanterar maten. Strongt gjort av laget att ens kunna orka stå på benen och dessutom tävla. I slutet av Robinsonavsnittet kommenterar Filip (tror jag det var): Att laget var satta i karantän och det vet jag att har man fått Salmonella så måste man vara i karantän och avge 3 avföringsprov utan salmonellabakterier i innan man anses vara frisk. Mina föräldrar fick det på hemväg från utlandet en gång på 70-talet när de blev sjuka och de fick "sanera/städa" hemma som tokiga med Jodopax (flytande desinfektionsmedel) på allt de tog i och vara i karantän i lägenheten i drygt 3 veckor och avge 3 avföringsprov utan bakterier i innan de friskförklarades. Jag fick flytta till min bästa kompis innan de anlände hem och sedan fick jag handla mat till dem etc och ställa utanför dörren och inte komma hem förrän de var friska.

Det där du skriver om karantän stämmer inte enligt Folkhälsomyndigheten.

Salmonellainfektion klassas enligt smittskyddslagen som en allmänfarlig sjukdom, och inträffade fall anmäls till smittskyddsläkaren i landstinget och till Folkhälsomyndigheten. Salmonellainfektion är en smittspårningspliktig sjukdom. Vid misstänkt smitta från livsmedel eller vatten ska miljökontoret eller motsvarande i kommunen kontaktas.

God personlig hygien är viktig för den smittade och för omgivningen.
En smittad bör undvika att hantera oförpackade livsmedel och att laga mat åt andra personer; om detta ändå är nödvändigt måste man vara extra noga med handhygienen.
Enskild toalett är bra, om sådan lätt kan ordnas, men är oftast inget krav.
Isolering av den sjuke är inte nödvändig.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/salmonellainfektion/
2022-04-03, 16:17
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det där du skriver om karantän stämmer inte enligt Folkhälsomyndigheten.

Salmonellainfektion klassas enligt smittskyddslagen som en allmänfarlig sjukdom, och inträffade fall anmäls till smittskyddsläkaren i landstinget och till Folkhälsomyndigheten. Salmonellainfektion är en smittspårningspliktig sjukdom. Vid misstänkt smitta från livsmedel eller vatten ska miljökontoret eller motsvarande i kommunen kontaktas.

God personlig hygien är viktig för den smittade och för omgivningen.
En smittad bör undvika att hantera oförpackade livsmedel och att laga mat åt andra personer; om detta ändå är nödvändigt måste man vara extra noga med handhygienen.
Enskild toalett är bra, om sådan lätt kan ordnas, men är oftast inget krav.
Isolering av den sjuke är inte nödvändig.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/salmonellainfektion/

Det jag berättade om och när det var på det viset med karantän för min familj - hände på slutet av 70-talet, klart att det har skett förändringar sedan dess.
Senast redigerad av CS128 2022-04-03 kl. 16:20.
2022-04-03, 16:25
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av el7gune
Är det bara jag som blir sjukt irriterad. Nästa års Robinson måste det vara ett krav att kunna Svenska. Nu är det varannan mening/ord på Engelska.
Jodå, det är minst sagt irriterande... Tittar främst på er Jabril, Sandra och Shevin.
Och som grädde på moset så är engelskan stundtals usel - i dagens avsnitt när Shevin chillade nere på stranden sa hon "I hopefully" när det hon egentligen menade vad "I hope"... Haha, vad i he***e!
2022-04-03, 18:55
Medlem
Har ni missat att Sandra har en podd? Lyssningsvärt för den som gillar att himla med ögonen åt mediabrudar...

https://poddtoppen.se/podcast/1511535061/fuck-it/30-sexig-lera-bondage-lavemang

Shevin följer traditionen med "sexiga gympalärare" i tävlingen (börjar nästan bli en Robinson-trop). Stackars högstadiekillar som nödgas runka av sig efter gympalektionen. Men vad fan, det ska inte vara lätt att vara tonåring.

Gorm visar också att äldre män med pondus och sunt förnuft brukar skära sig med kvinnorna i laget. Ovanligt näbbigt av Queen Iffrica att börja bitcha på örådet, men hon tyckte väl att det funkade.
2022-04-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Katastrof, katastrof och KATASTROF, så kan man sammanfatta upplägget i Robinson i Sverige. Det blir lite värre varje år istället för tvärtom, är det ingen som kollar på omvärlden och utvärderar vad som fungerar?

Hur kul är det med schack om man kastar in nya pjäser mitt i matchen och sedan plötsligt hittar på att damen bara kan röra sig ett steg i taget när ena sidan får ett övertag? Det är ett 100% produktionsstyrt katastrofupplägg och det utvecklas aldrig heller. Nej, kör två lag rakt upp och ner utan gränsland och med immunitetsidoler som alla andra gör. Alla spelare ska vara med från början så att det inte blir orättvist och det enda samtalsämnet vid varje omröstning. För några säsonger sedan så var det någon som vann som kastades in två-tre veckor in i säsongen, det är ju skrattretande uselt. Och snälla, visa lite om strategi inför utröstningarna för att i alla fall fejka lite spänning om vem som ska åka ut. Anders kanske till och med kan ställa någon fråga om hur de tänker inför dagens röst istället för att säga "hej, hur mår ni idag?" och "nu är det dags att rösta!" på örådet.

Och hur kan man låta folk börja säsongen i gränslandet, och ännu värrre, återkommande spelare som började i gränslandet förra gången de var med får komma tillbaka och börja i gränslandet igen, och de sitter och gråter att de skulle så gärna vilja vara med i den "riktiga" tävlingen, är det någon slags tortyr som vi ska utsätta dessa deltagare för eller? Castingen för Robinson är som för Farmen eller annat skräp på TV4, det börjar likna ren lyteskomik.

Jag var inne på samma tanke här om året, men jag tror att det hårda paktandet omöjliggör sådant upplägg. Man ser att folk paktar redan på båten för att säkerställa att dom blir kvar så länge som möjligt. Det skulle göra tråkig och förutsägbar TV. Även deltagarna som hamnar i en pakt som är i underläge skulle nog hellre ge upp direkt än vänta 2-3 veckor på att bli utröstade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in