Citat:
Ursprungligen postat av
CS128
Ja alla i laget blev sjuka - det var vad de sa i avsnittet. Själva bönorna var det nog inget fel på för det andra laget klarade sig ju utan att bli sjuka och med bönor från samma binge - utgår jag ifrån?! Salmonella smittar genom att man t ex har hanterat avföring eller dylikt och missat i hygien innan man hanterar maten. Strongt gjort av laget att ens kunna orka stå på benen och dessutom tävla. I slutet av Robinsonavsnittet kommenterar Filip (tror jag det var): Att laget var satta i karantän och det vet jag att har man fått Salmonella så måste man vara i karantän och avge 3 avföringsprov utan salmonellabakterier i innan man anses vara frisk. Mina föräldrar fick det på hemväg från utlandet en gång på 70-talet när de blev sjuka och de fick "sanera/städa" hemma som tokiga med Jodopax (flytande desinfektionsmedel) på allt de tog i och vara i karantän i lägenheten i drygt 3 veckor och avge 3 avföringsprov utan bakterier i innan de friskförklarades. Jag fick flytta till min bästa kompis innan de anlände hem och sedan fick jag handla mat till dem etc och ställa utanför dörren och inte komma hem förrän de var friska.
Det där du skriver om karantän stämmer inte enligt Folkhälsomyndigheten.
Salmonellainfektion klassas enligt smittskyddslagen som en allmänfarlig sjukdom, och inträffade fall anmäls till smittskyddsläkaren i landstinget och till Folkhälsomyndigheten. Salmonellainfektion är en smittspårningspliktig sjukdom. Vid misstänkt smitta från livsmedel eller vatten ska miljökontoret eller motsvarande i kommunen kontaktas.
God personlig hygien är viktig för den smittade och för omgivningen.
En smittad bör undvika att hantera oförpackade livsmedel och att laga mat åt andra personer; om detta ändå är nödvändigt måste man vara extra noga med handhygienen.
Enskild toalett är bra, om sådan lätt kan ordnas, men är oftast inget krav.
Isolering av den sjuke är inte nödvändig.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/salmonellainfektion/