2022-04-03, 17:16
Medlem
Kalkylräntan är den ränta som ditt hushåll ska klara att betala för bostaden när banken gör en beräkning på hushållens ekonomi. Idag ligger den räntan på mellan 6-7,5 procent. En rejäl marginal med tanke på att snitträntorna idag ligger på runt 1,5 procent. Men Ingves har alltid påpekat att de räntorna vi ser nu är undantagstillstånd (även om vanliga ointresserade svenskar har svårt att fatta annat än styrräntor som ligger över noll procent, man blir lite bekymrad).

Det är ju helt vansinnigt att tro att man ska kunna låna pengar för under 2% och sedan ha en inflation som är 4,5% (minst). När andra länder innan har kört en sådan taktik så har alla nationalekonomer hånat dem, ska de nu helt plötsligt tycka att "ja, jo det där är helt okej...när vi gör det" (som innan hånat Erdogan när han gör så). Det är ju sosse-fasoner på högsta nivå.

En ränta ska enligt alla kända modeller ligga över inflationen annars urholkas värdet, det ger om inte annat en vägledning för folk som ska lägga om lånen.
Citera
2022-04-03, 17:17
Medlem
Ingen problem - huset är betalt, köper allt kontant och LÅNAR inte pengar!
Citera
2022-04-03, 17:39
Medlem
Cleburnes avatar
Personligen: Inga problem, nollar bolånet med sparmedel.

För samhället i stort: Enorma problem, folk tvingas lägga större del av inkomster på räntor-->drar ner på andra utgifter-->folk förlorar sina jobb när andra drar ner på utgifterna-->tvingas själva dra ner på utgifterna, o.s.v., o.s.v.

Det går helt enkelt inte att höja räntorna på ett meningsfullt sätt utan att sänka allt och alla.
Citera
2022-04-03, 17:41
Medlem
Betalade in mitt huslån och har inga skulder. Köper det jag behöver när jag har råd och då kontant betalning.
Citera
2022-04-03, 17:43
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Som tur är köpte vi ett rätt så "billigt" hus. Vi ligger på cirka 1 miljon i lån just nu, går räntan upp till 5% så klarar vi det fint. Skulle vi byta till hyresrätt tror jag inte vi hade tjänat särskilt mycket på, om ens alls. Det är som så många andra påpekar här i tråden att övriga prisökningar är desto mer alarmerande just nu.
Citera
2022-04-03, 17:45
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleburne
Personligen: Inga problem, nollar bolånet med sparmedel.

För samhället i stort: Enorma problem, folk tvingas lägga större del av inkomster på räntor-->drar ner på andra utgifter-->folk förlorar sina jobb när andra drar ner på utgifterna-->tvingas själva dra ner på utgifterna, o.s.v., o.s.v.

Det går helt enkelt inte att höja räntorna på ett meningsfullt sätt utan att sänka allt och alla.

Ja det blir svårt att se en framtid där riksbanken et al med berått mod kraschar hela den svenska ekonomin. Men men, jag är ingen spåman.
Citera
2022-04-03, 17:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Katastrof. Har lånat maxbelopp för en bostad till mig och tjejen. Men hon drog. Kommer att börja med att sälja bilen. Om inte det räcker kommer jag försöka sälja bostaden. Frågan vad jag får för den sen, när räntorna är på den nivån? Förmodligen blir det en förlust och jag sitter kvar i skuldfällan.

Trista tider väntar. Ingen mer tryffelsalami och Schweizisk grottost från manuella disken på ett tag.
Citera
2022-04-03, 17:49
Medlem
Facades avatar
Ränta: gör ingen större skillnad trots typ 80% belåning då jag inte köpt världens dyraste hus i bästa stadsdelarna trots att jag ”har råd”.
Bränsle: det lär gå upp. Då avslutar jag helt enkelt mitt konsultuppdrag jag har nu och tar något annat som är både närmare och som kan göras på distans.
Mat: inte mycket att göra
Citera
2022-04-03, 17:52
Medlem
Själv har jag inga lån så höjd ränta är bara på plussidan.
Räntorna kommer folk klara av att betala, man prioriterar bort annat istället.
Faran är om många får prioritera bort så mycket annat att hjulen snurrar saktare.
Det kan då leda till ökad arbetslöshet.
Men de som har jobbet kvar, håller sig frisk och inte separerar från sin partner reder ut stormen.
Citera
2022-04-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis556
Ingen problem - huset är betalt, köper allt kontant och LÅNAR inte pengar!
Samma här...
För många suger det nog när verkligheten kommer ifatt...
Citera
2022-04-03, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Nu är list räntan uppe på 3.1%. Om sex månader eller mindre ligger den säkert på 5%.

Hur kommer du klara en ränta på 5%? Vad drar du ner på? Säljer du bilen? Slutar gå på gym?

Säljer ni huset och flyttar till hyresrätt?

Vad har ni för strategi för att klara den kommande räntan på 5% i år och 7% nästa år?

Det blir ingen 5% bolåneränta inom flera år. Kommer den inom kort så är vi alla körda.
Citera
2022-04-03, 18:17
Enda trösten är väl att nybyggen mer eller mindre stannar upp vid 5% ränta. Tror Ingväs och co inte är sugna på det. Men visst kommer räntan gå upp. Frågan är om lönerna samtidigt stiger nödvändiga 5% per år för å ligga i fas med ökade räntor och vardagsinflation??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in