2022-04-03, 16:55
Avslutad
Tempot i sig är sekundärt utan det viktiga är att det inte klipps så jävla mkt hela tiden. Fick för mig att börja kolla på tv-serien Lost och ganska snabbt blev jag på dåligt humör eftersom att det klipps för fort, för mycket, för ofta. Antar att de vill skapa en spänning men det funkar inte för mig.

Så vilka filmer mår man faktiskt bra av att se, där det inte klipps så himla onödigt mycket? Filmer där kameran tillåts vila på objektet, ligga kvar i scenen, åka med istället för att skapa rörelse genom snabba klipp.
Citera
2022-04-03, 17:05
Bannlyst
Beror väl mycket på genre.
Om man t ex vill ha action då blir det svårare att hitta med trevligt tempo.
Om det däremot är något drama som utspelas på landsbygden då blir det lättare.
Citera
2022-04-03, 17:10
Medlem
S.O.Stolps avatar
Tänker spontant på Boiling Point. En film om ett hektiskt restaurangkök på årets mest hektiska dag.

Inga klipp alls faktiskt.
Citera
2022-04-03, 17:59
Medlem
Johan_08s avatar
Filmen 1917 är perfekt för dig
Citera
2022-04-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Tänker spontant på Boiling Point. En film om ett hektiskt restaurangkök på årets mest hektiska dag.

Inga klipp alls faktiskt.

Tack för tipset! Helt missat och är en stor fan av Stephen Graham.

Kollar på den nu. 👌

Edit
What goes around, comes around. Se The Virtues om du inte redan har.
Senast redigerad av deliciousdelux 2022-04-03 kl. 18:10.
Citera
2022-04-03, 18:39
Medlem
WatchItNows avatar
Prova Hitchocks långfilm Repet (The Rope), den innehåller två klipp, som inte syns.

Filmen Dunkirk är gjord som om den inte klippts, i realtid. Fast det tillför inte jättemycket.

Kan hålla med om att klippiga TV-serier och filmer går bort direkt. De kompenserar brist på innehåll med klipp.
Citera
2022-04-03, 18:48
Medlem
Man-At-Armss avatar
Sergio Leone använde sig mycket av långa svepande tagningar, men om jag känner dig rätt ts, så har du nog sett många av hans filmer redan.
Såg om Once Upon a Time in America (1984) förra veckan. Behagligt foto!
Citera
2022-04-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Tempot i sig är sekundärt utan det viktiga är att det inte klipps så jävla mkt hela tiden. Fick för mig att börja kolla på tv-serien Lost och ganska snabbt blev jag på dåligt humör eftersom att det klipps för fort, för mycket, för ofta. Antar att de vill skapa en spänning men det funkar inte för mig.

Så vilka filmer mår man faktiskt bra av att se, där det inte klipps så himla onödigt mycket? Filmer där kameran tillåts vila på objektet, ligga kvar i scenen, åka med istället för att skapa rörelse genom snabba klipp.
Vad du söker är filmer med lång Average Shot Length, ASL. Finns en databas här där man kunnat sortera på ASL, men det verkar inte fungera just nu. Kan finnas fler listor.

http://www.cinemetrics.lv/database.php?sort=asl

Annars är regissörer som generellt har höga ASL Hitchcock, John Ford, Woody Allen, Leone, Fellini, Kubrick, Truffaut, Bergman, Godard, Tarkovsky, Paul Thomas Anderson, Altman, Kurosawa, Cimino, Pabst, Cassavetes och liknande regissörer. Håll dig borta från modernt Hollywood-trams och action. Ska det vara modernt får du leta bland lågmälda asiatiska och östeuropeiska draman.

Edit: Här fanns en rejäl lista över regissörer kända för långa ASL:

https://en.wikipedia.org/wiki/Long_take#Directors_known_for_long_takes

Senast redigerad av pumahunter 2022-04-03 kl. 19:25.
Citera
2022-04-03, 20:55
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Tack för tipset! Helt missat och är en stor fan av Stephen Graham.

Kollar på den nu. 👌

Edit
What goes around, comes around. Se The Virtues om du inte redan har.
Tack för det tipset! Den har jag helt missat. Verkar lovande
Citera
2022-04-03, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Tack för det tipset! Den har jag helt missat. Verkar lovande

Den är brutal...
Citera
2022-04-03, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Vad du söker är filmer med lång Average Shot Length, ASL. Finns en databas här där man kunnat sortera på ASL, men det verkar inte fungera just nu. Kan finnas fler listor.

http://www.cinemetrics.lv/database.php?sort=asl

Annars är regissörer som generellt har höga ASL Hitchcock, John Ford, Woody Allen, Leone, Fellini, Kubrick, Truffaut, Bergman, Godard, Tarkovsky, Paul Thomas Anderson, Altman, Kurosawa, Cimino, Pabst, Cassavetes och liknande regissörer. Håll dig borta från modernt Hollywood-trams och action. Ska det vara modernt får du leta bland lågmälda asiatiska och östeuropeiska draman.

Edit: Här fanns en rejäl lista över regissörer kända för långa ASL:

https://en.wikipedia.org/wiki/Long_take#Directors_known_for_long_takes

Intressant term
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in