2022-04-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
När menar du att man lagade mat tillsammans med vårdtagarna? Jag jobbade inom hemtjänsten på 90 taket och en stund igen på tidigt 00-tal och inte fan lagade vi någon mat.
Vi satte in färdigmat i ugnen eller micron för de som inte kunde det själv.

Tidigare än så kan jag inte uttala mig.
Äldre får 5 minuter max med någon utlänning som ställer fram en microlåda och thats it.
Citera
2022-04-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
När menar du att man lagade mat tillsammans med vårdtagarna? Jag ..

Här har du förresten ett repotage att hemtjänsten även anno 2022 egentligen ska kunna hjälpa till med matlagning

Citat:
Den fantastiska hemtjänsten
Rätten till en hemtjänst är en fantastisk del av vår välfärd, och någonting vi ska vara stolta och glada över och inte ta för given. Den som blir beviljad hemtjänst får en chans att fortsätta göra saker de tycker om, som till exempel att laga mat. Hemtjänstpersonalen blir som en förlängd arm, som kroppsligen gör det den äldre inte klarar av. För den äldre blir det ett sätt att fortsätta göra det man tycker är roligt och givande.

Citat:
En bra hemtjänstpersonal tar heller inte över alla sysslor utan urskiljning, utan gör en bedömning av vad den äldre kan göra själv och inte. Klarar man att skära grönsaker medan man sitter vid ett bord kan hemtjänstpersonalen göra det tunga arbetet med att hantera grytor och kastruller, plocka fram, diska och ställa undan. Matlagningen blir ett samarbete, där den äldre får hålla i dirigentpinnen och vara den som leder. Ett bra sätt att bli gammal på.

https://www.lagamat.org/hjalp-med-matlagning-och-stadning-nar-du-blir-aldre
Citera
2022-04-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Efter att ha arbetat på äldreboende har jag varnat alla som vill sätta sina föräldrar där.
Gång på gång ser man hur personalbristen och andra missförhållanden suger den sista livsmusten ur
gamlingar som vid inläggning mest bara hade fysisk svaghet.

Senaste exemplet är Dagny Carlsson, världens äldsta bloggerska.
Enligt repotaget verkade hon ha livslust och gnista, trots krämpor, sålänge hon bodde hemma.
Sen skulle nån hjälte från kommunen ändra på det och sätta henne i fängelse sista tiden

Aftonbladet skriver i ett repotage

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/0GA44g/suzanne-axell-om-dagny-carlssons-sista-tid-pa-aldreboendet

Vila i frid, sägar jag bara, Stackars Dagny Carlsson
Hon som många andra hade haft ett värdigare avslut om dom fick dö i hemmet
Vi har tillräckligt med arbetslösa svenskar i Sverigeg för att kunna upprätthålla en värdig hemtjänst-täthet!
Kärringen blev 109 år gammal. Det finns gränser för hur mycket resurser man lägger ned på enskilda individer och framför allt riktigt gamla människor. Då min far hade åkt in och ut mellan äldreboende och akut flera gånger, multisjuk, vresig och livstrött, hamnade i koma så meddelade en sjuksyster att doktorn sagt att inga upplivningsförsök skulle göras om han dog och hade jag invändningar så hänvisade hon till läkaren. Jag hade inga invändningar mot det. Någon gång är det slut. Vad fan går den här tråden ut på?
Citera
2022-04-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det finns inga pengar till att upprätthålla någon värdighet för äldre människor, pensioner är näst sämst i Europa, bara Bulgarien är sämre. Så den allmänna hållningen bakom det falska "allas lika värde"/"värdegrund" är att människor bara ska dö så fort som möjligt och helst i tysthet utan att kosta något.

Sverige är fattigt och eländigt och bara se hur samhället tog död på tusentals av äldre som fick morfin och midazolam ordinerat av arabiska stafettläkare när de enkelt kunde överlevt med lite syrgas.

Vem vill egentligen bli gammal i ett land som Sverige? Inte jag iallafall, verkligen inte. Och jag slipper det, jag har lämnat skiten sedan många år.

Jag har mina föräldrar kvar, men där kommer jag själv att anställa någon som får underlätta för de. Någon som är inne lite extra varje dag just för att samhällsservice i Sverige är så jävla urdålig.

Svenskarna gav upp allt och gav bort allt och nu finns bara otrygghet och kriminalitet samt ren och skär misär kvar.

Och svenskarna får faktiskt vad de förtjänar, de ville ha det här samhället och jag är säker på att Dagny själv var en vänsteridiot
Sverige är fattigt och eländigt!? Din bortskämda lilla skit! Det finns inget som säger att du skall curlas från vaggan till graven. Det är ett socialdemokratiskt omöjligt magiskt trick att påstå att alla skall få allting de behöver hela tiden. Sådana samhällen finns inte. Skatterna som välfärden grundas på kommer från personer som arbetar i privata företag. De som arbetar i offentlig sektor bara roterar runt samma pengar hela tiden och genererar inget nytt ekonomiskt värde. Det kan vi överse med så länge de förstår att ge oss arbetande den service vi behöver (skola, sjukvård, åldringsvård) för att kunna fortsätta vara produktiva.
Citera
2022-04-02, 17:40
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Nu handlar det om att hon ville leva, hon tyckte livet gav henne nåt trots att kroppen inte behagade män och fåfänga ungdomar sen länge
Men hon sattes på en anstalt där livsgnistan sögs bort som med en dammsugare
Som med många tidigare

Likt Corona skylls allt över på åldern, men tills hon kom till `gaskammaren´ var hon ju prukande glad.
Kanske hon hade dött mitt i ett gapskratt hemma en vecka senare, det hade jag inte ifrågasatt, men inte när man dör av mental istid på en avstjälpningscentral som man inte önskade komma till!

Aldrig tidigare i mänsklighetens historia har någon enda människa lyckats överleva ENBART på vilja. Självklart är viljan att leva starkt bidragande till att förlänga sitt liv, men när alla andra livsuppehållande faktorer är uttömda och förbrukade så räcker inte viljan till. Tyvärr. Hemskt ledsen.

Men i våra minnen och sinnen lever fortfarande Dagny. Hon gjorde sig själv odödlig i våra sinnen. Tack vare sin starka vilja.

Dagny är död! Länge leve Dagny! 🥰🏆🇸🇪👏👏👏
Citera
2022-04-02, 18:00
Medlem
Väldigt tragiskt, jag har inte heller glömt alla tusentals gamlingar som den socialliberala regimen hade ihjäl under pandemin. Sossarna ligger på över 30% i väljarstöd igen, jag kan inte fatta det.
Citera
2022-04-02, 21:57
Medlem
Citat:
Läste du repotaget? Verkade hon nöjd?
Hon hade ju bra hemtjänst, slår vad om att hon hellre hade trillat hemma lite då och då än att stängas in som en personlöst kolli, tappar man hoppet tappar man allt
Finns en anledning att svenska häkten anses nästan bryta mot mänskliga rättigheter, (sverige är en av ytterst få länder som tillämpar isolering för att bryta ner inför rättegång)

Samt, om fallrisken nu är ursäkten
-Kan hon inte trilla på ett ålderdomshem ochså? Det kan du skriva upp att hon kan, för boskapet sitter oftast och fikar och kollar serier i flera timmar istället för att ta upp de gamla.
Vill bara ha ut en paycheck och de gamla kan inte klaga för det måste gå via dem
Jag har sett det själv, somsagt

Oj 😬 Du lider uppenbarligen av grava vanföreställningar gällande huruvida svensk äldreomsorg lagligen kan tvinga en dement person att ta emot hjälp mot dennes vilja!!
Citera
2022-04-02, 23:37
Medlem
Allt är så klart inte perfekt i äldrevården men samtidigt noterar jag att i min lokaltidning så går dagens ros inte sällan till äldreboenden.
Citera
2022-04-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Oj 😬 Du lider uppenbarligen av grava vanföreställningar gällande huruvida svensk äldreomsorg lagligen kan tvinga en dement person att ta emot hjälp mot dennes vilja!!

Lider är väl att ta i
Men har man startat en tråd, får man hålla den levande, svara på argument och hålla sig till ämnet ?
Citera
2022-04-03, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Aldrig tidigare i mänsklighetens historia har någon enda människa lyckats överleva ENBART på vilja. Självklart är viljan att leva starkt bidragande till att förlänga sitt liv, men när alla andra livsuppehållande faktorer är uttömda och förbrukade så räcker inte viljan till. Tyvärr. Hemskt ledsen.

Men i våra minnen och sinnen lever fortfarande Dagny. Hon gjorde sig själv odödlig i våra sinnen. Tack vare sin starka vilja.

Dagny är död! Länge leve Dagny! 🥰🏆🇸🇪👏👏👏

Handlar inte "om att leva för evigt"
Handlar om att sin sista tid i livet få knyta ihop påsen på ett fint sätt.
Inte orsaka onödigt lidande som att stänga in dem "för deras eget bästa" -när , som dusäger, dom ändå ska dö snart

Tex under coroca - tror nog att många hellre tagit emot besök och (eventuellt) dött ett halvår tidigare än att behöva stirra i ut tomma intet av saknad sin sitsta tid
Citera
2022-04-03, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelangoche
Kärringen blev 109 år gammal. Det finns gränser för hur mycket resurser man lägger ned på enskilda individer och framför allt riktigt gamla människor. Då min far hade åkt in och ut mellan äldreboende och akut flera gånger, multisjuk, vresig och livstrött, hamnade i koma så meddelade en sjuksyster att doktorn sagt att inga upplivningsförsök skulle göras om han dog och hade jag invändningar så hänvisade hon till läkaren. Jag hade inga invändningar mot det. Någon gång är det slut. Vad fan går den här tråden ut på?

Tråden går ut på att ålderdomshemmen tar livslusten ur glada med skröpliga gubbar o tanter.
REpotaget handlade om att Dagny var ledsen sin sista tid, en gamling ska sitta vid en brasa i en gungstol och berätta fina minnen, inte ensam i ett vitt ekande rum utan anhöriga eller ens nån som pratar svenska
Citera
2022-04-03, 13:22
Medlem
Glöm inte att dessa byggde upp din välfärd.

Är det så man tackar att man har ett samhälle, infrastruktur, skolor, soc, sjukvård , försäkringskassa
Kastar dom som kämpat för allt detta åt vargarna?

jaja, en dag blir ni själva gamla, då ska ni få erfara total oempati
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in