2022-04-02, 23:56
Medlem
Hegamons avatar
39 soldater har dött enligt källan i Expressen:
https://www.expressen.se/nyheter/de-tillhorde-militara-eliten-nu-ar-de-doda/

Om 2% (enligt uppgift) av alla ryska soldater som sänts in dött, jag då kan väl 39 stycken ur en elitstyrka vara rimlig. Det måste ske ojämnt fördelat, dödsfallen. Markstridande förband måste ha en större andel döda än exempelvis lastbilschaufförer eller radiooperatörer.

Sedan vet jag inte vilken stridsvana 331 hade. Dessa kanske leddes in i döden i en slarvig och ej organiserad truppförflyttning?
Citera
2022-04-03, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Hur många gissningsvis ingick i det där regementet från början?
Ungefär 2000 man.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/331st_Guards_Airborne_Regiment

2% av dessa har då alltså stupat.
Mvh.
Senast redigerad av Vikingaman 2022-04-03 kl. 00:03. Anledning: Lägga till länk.
Citera
2022-04-03, 00:03
Medlem
folkgemenskaps avatar
När folk förbjuds från att säga sanningen i t.ex auktoritära stater så leder det alltid till katastrof.
Citera
2022-04-03, 00:07
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Ungefär 2000 man.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/331st_Guards_Airborne_Regiment

2% av dessa har då alltså stupat.
Mvh.
Dina grabbar är borta tyvärr. Du har 40 namngivna i artikeln och troligen lika många till som ingen kommer kunna identifiera.

Några hundra har nog gått åt.
Citera
2022-04-03, 00:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Dina grabbar är borta tyvärr. Du har 40 namngivna i artikeln och troligen lika många till som ingen kommer kunna identifiera.

Några hundra har nog gått åt.
Mina grabbar?
Enligt reportaget i klippet var de 1500 man och påstår att kanske en tredjedel har stupat.
De ca 40 är endast de som dessa reportrar hade lyckats identifiera.
Så det kan vara så att 500 av dina Putin-boys är borta.
Mvh.
Citera
2022-04-03, 00:20
Medlem
DaChiefs avatar
Jag tror sanningen ligger i att elit mot amatör kanske ligger 60-40 i eldstrid enskilt eller förband.
Har man inte ett direkt övertag som bombning av fiendens positioner, intel om precis vart fienden befinner sig, eller understöd av snipers eller artilleri så ryker elitsoldaterna om vi säger att motståndarna är 2-3 fler än 1 elitsoldat.

Dessutom är inte elitförbanden till för direkt strid utan har antagligen släppts ned underkamikazeförhållanden eller hamnat i sådana pga övertro på den egna förmågan eller bristande planering.
Senast redigerad av DaChief 2022-04-03 kl. 00:34.
Citera
2022-04-03, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offlife
För att hela Ryssland varit en bluff Sen dag 1.
Fullständigt värdelös armé. Jag tror på allvar dom inte ens kunnat ta över Sverige
Visst är de värdelösa på många sätt och har decimerats nu men betänk att Ukraina har rustat i åtta år samt har 44 miljoner invånare och en större landyta
Citera
2022-04-03, 00:33
Medlem
Detta är definitivt Fake news, TS köper dock allt som fake news media sprider oavsett om de är från öst eller väst.

Ett helt regemente blir inte bara utraderat sådär. Men enligt idioterna här på Flashback skulle Ryssland ha förlorat förra söndagen… Man ska dessutom ha vandrande krematorium, Ukraina ska ha något form av spökflygplan som ingen har sett men som förstört hela den ryska armén!

För i helvete man blir ju rädd när man ser hur lättlurade människor är.
Citera
2022-04-03, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
39 soldater har dött enligt källan i Expressen:
https://www.expressen.se/nyheter/de-tillhorde-militara-eliten-nu-ar-de-doda/

Om 2% (enligt uppgift) av alla ryska soldater som sänts in dött, jag då kan väl 39 stycken ur en elitstyrka vara rimlig. Det måste ske ojämnt fördelat, dödsfallen. Markstridande förband måste ha en större andel döda än exempelvis lastbilschaufförer eller radiooperatörer.

Sedan vet jag inte vilken stridsvana 331 hade. Dessa kanske leddes in i döden i en slarvig och ej organiserad truppförflyttning?
Vad är det för källa? Ukrainska källor? Pentagon? Haha herregud… Varför köper man allt som kommer från ena sidan om man nu vet att bägge sidorna ljuger?
Citera
2022-04-03, 01:38
Medlem
Några videobilder i BBCs dokumentär kommer från Mariupol.
Det var vid tillfället en bra bit bakom fiendens linjer när det filmades med drönaren så det är inte otroligt att det är dem, men vad jag har sett annars så har det bara stått att det var vanliga soldater som pressat in mycket längre än vad diverse dagskartor på nätet visat.

Idag är området kontrollerat av Ryssland och det är bara några små fickor kvar i staden med motstånd av det som från början var 6-7000 AZOV soldater, inklusive höga befäl som inte kunde fly i tid då alla deras helikoptrar sköts ner över havet.
Bara här om dagen sköts två helikoptrar ner som gjorde ett sista självmordsförsök att evakuera befäl, endast 3 överlevde och tillfångatogs.

Siffran över dödsfall för de ryska elitsoldaterna som påstås ha attackerat bland annat den staden är minst 39-44st vad jag har sett än så länge, det är nog inte otroligt att det är mycket fler men att det inte kommit ut ännu.
Att hela regementet är utraderat låter dock som en stor överdrift, jag har inte sett något som tyder på att det skulle vara sant.
Citera
2022-04-03, 01:45
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luriflaxfluxflax
Hur kan den ryska arméns elitsoldater ha blivit dödade så lätt?
Korruption?
Inkompetens?
Ukraina hade sannolikt tillgång till den ryska anfallsplanen i detalj och även hjälp från USA när det kommer till förflyttning av fiendetrupper. Förutom att de själva använde drönare effektivt.
USA har också utbildad Ukrainas militär sedan 2015.

Sen hade de ryska elitsoldaterna fått beskedet att det skulle var en lätt uppgift. Man ska inte underskatta sin motståndare.
Citera
2022-04-03, 05:48
Medlem
Nog för att jag avskyr Putin och det som sker i Ukraina men trådstarten känns lite osmaklig.
Tragiskt att godtrogna unga män/pojkar utnyttjas av en psykopat som Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in