2022-04-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Jo självklart är det USA som bestämmer i NATO. I en allians brukar det just vara så att det är stormakten som intressens går först ( USA hjälper ju sedan NATO med deras enorma militärbudget som USA står mest för ) . Troligtvis därför Kina och Ryssland inte är i en helig allians därför att Ryssland vill inte var den mindre partnern (vilket självklart dom kommer vara med tanke på Kinas växande makt) .
Jag tror dom flesta förstår att Ryssland och USA har olika intressen? Och ja självklart stöttar USA UAs arme då det försvagar Rysslands arme. Men bara för att man har varnat för att UA inte ska gå med i NATO gör det väll inte att Ryssland har rätt att bestämma över vilka andra länder vill gå med i för allianser. Jag håller med i vad du säger rent politiskt men jag fattar inte varför du anser att Ryssland har rätt till en invasion bara för det? USA vill väll säkert att Sverige går med i NATO och Ryssland vill verkligen inte det , så om det svenska befolkningen väljer att vi borde gå med i NATO så ger det Ryssland rätt att invadera oss?

Nej det stämmer inte. USA har skrikigt i 20 år om att NATO-länderna skulle investera 2 procent av deras BNP i försvaret. Bara ett fåtal har lyssnat och det är ofta länder som är granne med Ryssland. Det är myt att USA bestämmer allt. De flesta har en felaktig bild av klienters relation med Patronus (Ex USA). Det händer ganska ofta att klienterna drar med sin Patron och inte tvärt om. Vi såg samma sak warszawapakten. Rumänien sket fullständigt i det hela. Jugoslavien och Albanien sa fuck you. Östtyskarna var ofta alldeles för hårda i ryssarnas smak. USA blev till ex inblandad i Vietnamkriget på grund av Frankrike. Som belöning så lämnade Frankrike vissa delar av NATO.
Citera
2022-04-02, 19:15
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Kina har nu officiellt gått ut med att anledningen till den väpnade konflikten är NATO:s fel och dess expansion österut sedan 1999. Alltså det vi alla normala vetat om i åratal. Jag hatar allt kinesiskt men här måste jag ge dem beröm att de vågar ta bladet ifrån mun.

Hur kan det vara försvars alliansen "natos" fel, när olika demokratiska stater i Östeuropa, har demokratiskt röstat i sina parlamentet att gå med i Nato?
Det är fel på hela folket i Östeuropa medans ett gäng äldre paranoida & sovjetrunkande herrar i Kreml byggnaden har rätt?
Hur får du och dina kommunistiska kines kompisar ihop det?
Senast redigerad av slemhog 2022-04-02 kl. 19:19.
Citera
2022-04-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
https://www.bellingcat.com/news/2022/02/28/exploiting-cadavers-and-faked-ieds-experts-debunk-staged-pre-war-provocation-in-the-donbas/

Den var lite intressant. Ryssar som använder lik från bårhus i propagandadyfte och P.L. ställer upp för att rapportera. Jag kan inte själv avgöra vad som är sant och inte men om man inte redan var lite (läs mycket) skeptisk till P.L.s "oberoende" rapportering, så blev man.

Nu är jag ingen läkare, men svårt att se att ett huvud spricker så exakt som om den är skuren med laser. Väldigt exakt och rakt snitt.

Problemet som de flesta så kallade oberoende människor och journalister är att de är inte redo att ens kolla och dra egna slutsatser.
världen är inte svart och vit gott folk.

Klart sker hemska övergrepp från båda sidor.
Men har svårt att se att Ukraina ger sig på egen befolkning och bombar finns egna sjukhus?!?!

för att nu en månad senare skapa ännu mer engagemang och uppslutning bakom Ukraina.
De har tillräckligt med stöd från nästan hela världen.
Citera
2022-04-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej det stämmer inte. USA har skrikigt i 20 år om att NATO-länderna skulle investera 2 procent av deras BNP i försvaret. Bara ett fåtal har lyssnat och det är ofta länder som är granne med Ryssland. Det är myt att USA bestämmer allt. De flesta har en felaktig bild av klienters relation med Patronus (Ex USA). Det händer ganska ofta att klienterna drar med sin Patron och inte tvärt om. Vi såg samma sak warszawapakten. Rumänien sket fullständigt i det hela. Jugoslavien och Albanien sa fuck you. Östtyskarna var ofta alldeles för hårda i ryssarnas smak. USA blev till ex inblandad i Vietnamkriget på grund av Frankrike. Som belöning så lämnade Frankrike vissa delar av NATO.

Frankrike lämnade NATO helt och hållet pga vraket de Gaulle Frankrike ville ha sina egna atomvapen - och det kan man ju förstå såhär i efterhand.

Enligt google gick de med i NATO igen i åren 2004 - 2009
Senast redigerad av Whistlehead 2022-04-02 kl. 19:24.
Citera
2022-04-02, 19:22
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Känner sig grannarna mindre hotad nu eller ?!.
En fredlig relation med Ryssland skulle betytt mer än att gå i pakt med Rysslandsfiende Nato.
Inte om den fredliga relationen innebär att Kreml dikterar villkor och domderar andra länders politik och allianser. Då är man bara en lydstat som kröker rygg av rädsla.

Finland har ju försökt att ha en fredlig relation med Ryssland men som Sanna Marin sa:
"Ryssland inte är den granne vi föreställt oss"

Möjligtvis att grannländerna är lite mindre rädda nu när vi bevittnar detta magplask till invasion från den fruktade ryssen. Men man vill inte ha krig i sitt land för det.
Citera
2022-04-02, 19:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Skjuta på retirerande soldater, jag vet inte jag. Var går egentligen gränsen för vanlig anständighet?

Jag förstår att ukrainarna har ätit taggtråd i en månad nu, men de måste väl också kunna se det mänskliga lidandet. Mötas halvvägs så att säga.

Haha menar du allvar? Ryssarna går in i Ukraina, möter på hårt motstånd men passar på att gräva ner 300 döda - flera civila - i massgrav.

Sen blir de decimerade och får låg stridsmoral och bestämmer sig för att backa tillbaka, omgruppera och rotera personal.

Då ska ukrainarna vara lite snälla och inte bekämpa dem? Fattar jag rätt?
Citera
2022-04-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Haha menar du allvar? Ryssarna går in i Ukraina, möter på hårt motstånd men passar på att gräva ner 300 döda - flera civila - i massgrav.

Sen blir de decimerade och får låg stridsmoral och bestämmer sig för att backa tillbaka, omgruppera och rotera personal.

Då ska ukrainarna vara lite snälla och inte bekämpa dem? Fattar jag rätt?
De som retirerar en dag kan anfalla nästa dag så de är absolut legitima mål
Citera
2022-04-02, 19:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
De som retirerar en dag kan anfalla nästa dag så de är absolut legitima mål

Jag vet, men jag frågade han som tyckte Ukraina kunde vara lite snälla.
Citera
2022-04-02, 19:27
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Staden har ca 30000 invånare, så om det stämmer som ryktet säger, att de flesta män i ålder 18-60 har avrättats med bakbundna händer, så lär Ryssland vara slut som land för mycket lång tid framöver.
Absolut tändvätska för Ukraina o långvarigt krig som Ukraina kommer vinna . Ja Ryssland är kört så inåthelvete om detta stämmer . Adjöss Ryssland för lång lång framtid fy fan
Citera
2022-04-02, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag vet, men jag frågade han som tyckte Ukraina kunde vara lite snälla.
Vet att du vet och borde så klart ha adresserat svaret till den du citerade
Citera
2022-04-02, 19:32
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vilken dag nu kommande vecka kan man förvänta sig en rysk offensiv mot kvarvarande hållna delar av Donbass (Luhansk och Donetsk oblast) att påbörjas? Hur lång tid tar det för pansardivisioner att omgruppera sig många mil när man har de avstånden det rör sig om i åtanke? Att ryssarna kommer gå hårt åt Slovjansk och Kramatorsk har jag redan förutspått för några veckor sedan. För i detta område finns 60,000-80,000 ukrainska soldater sedan länge med tunga vapen. Men när tror Du att det riktigt blodiga slaget påbörjas? Jag tippar själv onsdag/torsdag kommande vecka.

Ryssen har ett viktigt datum att passa. 9 Maj är deras "victory day" så de behöver komma igång snart för att ha en chans att hinna....
Citera
2022-04-02, 19:37
Medlem
I vissa klipp från ukrainska ambush-foxholes har vi sett en display-skärm med arabisk text på skärmen.

Förklaringen till det får man i detta klipp. Det är remote-displayen för Ukrainas egenutvecklade Stugna. En större batch beställdes av Irak men leveransen blev aldrig av.
Stugna har visat sig vara ett ytterst effektivt ambush-vapen, och har garanterat slaktat väl så många tanks som de vapen som de fått från väst.

Och det faktum att operatören kan sitta i skydd 50m bort från pjäsen gör att man kan få förklaring till att vissa ambush-videos visar attacker som utförs från platser som ser ut att vara sårbar för moteld.

https://www.youtube.com/watch?v=LB6r1RuG0lM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in