Citat:
Jo självklart är det USA som bestämmer i NATO. I en allians brukar det just vara så att det är stormakten som intressens går först ( USA hjälper ju sedan NATO med deras enorma militärbudget som USA står mest för ) . Troligtvis därför Kina och Ryssland inte är i en helig allians därför att Ryssland vill inte var den mindre partnern (vilket självklart dom kommer vara med tanke på Kinas växande makt) .
Jag tror dom flesta förstår att Ryssland och USA har olika intressen? Och ja självklart stöttar USA UAs arme då det försvagar Rysslands arme. Men bara för att man har varnat för att UA inte ska gå med i NATO gör det väll inte att Ryssland har rätt att bestämma över vilka andra länder vill gå med i för allianser. Jag håller med i vad du säger rent politiskt men jag fattar inte varför du anser att Ryssland har rätt till en invasion bara för det? USA vill väll säkert att Sverige går med i NATO och Ryssland vill verkligen inte det , så om det svenska befolkningen väljer att vi borde gå med i NATO så ger det Ryssland rätt att invadera oss?
Jag tror dom flesta förstår att Ryssland och USA har olika intressen? Och ja självklart stöttar USA UAs arme då det försvagar Rysslands arme. Men bara för att man har varnat för att UA inte ska gå med i NATO gör det väll inte att Ryssland har rätt att bestämma över vilka andra länder vill gå med i för allianser. Jag håller med i vad du säger rent politiskt men jag fattar inte varför du anser att Ryssland har rätt till en invasion bara för det? USA vill väll säkert att Sverige går med i NATO och Ryssland vill verkligen inte det , så om det svenska befolkningen väljer att vi borde gå med i NATO så ger det Ryssland rätt att invadera oss?
Nej det stämmer inte. USA har skrikigt i 20 år om att NATO-länderna skulle investera 2 procent av deras BNP i försvaret. Bara ett fåtal har lyssnat och det är ofta länder som är granne med Ryssland. Det är myt att USA bestämmer allt. De flesta har en felaktig bild av klienters relation med Patronus (Ex USA). Det händer ganska ofta att klienterna drar med sin Patron och inte tvärt om. Vi såg samma sak warszawapakten. Rumänien sket fullständigt i det hela. Jugoslavien och Albanien sa fuck you. Östtyskarna var ofta alldeles för hårda i ryssarnas smak. USA blev till ex inblandad i Vietnamkriget på grund av Frankrike. Som belöning så lämnade Frankrike vissa delar av NATO.
Frankrike ville ha sina egna atomvapen - och det kan man ju förstå såhär i efterhand.