2022-04-02, 18:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
raporteras om att ryssarna har avrättat alla "män" i ålder 16-60, avrättade med bakbundna händer i Bucha, även lärare ska ha uppsökts av rysk militär och avrättats i civilbefolkningen

tror vi kan räkna med folkmords rubriker de kommande dagarna.

Här finns en video från Bucha:

Citat:
Bucha - Genocide of the Ukrainian people.

https://www.youtube.com/watch?v=jJ480PwA1EA
https://www.youtube.com/watch?v=VIViqdiaOW8

Gatan som bilen åker genom är fylld med mördade civila.
Senast redigerad av -Info- 2022-04-02 kl. 18:58.
Citera
2022-04-02, 18:51
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ryssland vill inte bli en lydstat till USA.

Det råder ‘total’ enighet inom NATO om Ukraina.
Det är rätt så otroligt. Vad det betyder är att det är USA som bestämmer.

Ryssland sa att USA kan glömma att Ukraina blir en del av NATO (dvs USA).

USA svarade med att skicka en massa vapen till Ukraina. Resten är historia.

Tyvärr tvingades Ryssland jämna Mariupol med marken för att få folk att fatta. Ändå fattar många fortfarande inte.
Antagligen kommer fler städer att jämnas med marken innan poletten trillar ned för trögfattade människor.

Ryssland gör bara det USA också hade gjort.

Ryssland är numera en bitch till Kina. Om det är bättre än väst får framtiden utvisa och Beijing är numera huvudstad. Ett par hundratusen har lämnat stan och inte någon oligark med familj vill bo där. Men om du är sugen såg är du säkert välkommen dit. Vi kommer ändå så småningom att återkalla PUT så var förberedd.
Citera
2022-04-02, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Igen pratar om Vitryssland - eller om Rysslands(Kremls) egentliga geopolitiska vilja.

Inga ord om Nordostpassagen där Kina och Kreml redan har byggt 3 gigantiska hamnar att brukas i framtid. Dvs Arktis. Närmaste NATO hamn blir Kirkenes/Hammerfest och den typen av småskit. - Så där blir det långväga oljeleveranser

I princip vilar hela Sibirien på en gigantisk gas/oljesjö som kommer att bli mycket dyr i framtiden.
För vem blir den dyr? Kina?
Vi övriga har inom en snar framtid ingen nytta av Rysslands fossila bränslen, eller Ryssland överhuvudtaget.

BTW, nyss kom det en nyhetsflash:
Litauen stoppar rysk gas som svar på Rysslands ”utpressning av Europa”, meddelar landets energimyndighet i ett pressmeddelande. Energiministern Dainius Kreivys säger enligt LRT att beslutet är en vändpunkt.
Citera
2022-04-02, 18:53
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Kina har nu officiellt gått ut med att anledningen till den väpnade konflikten är NATO:s fel och dess expansion österut sedan 1999. Alltså det vi alla normala vetat om i åratal. Jag hatar allt kinesiskt men här måste jag ge dem beröm att de vågar ta bladet ifrån mun.
Kina och Ryssland. Stora skurkstater med en historia av att expandera på bekostnad av svagare och mindre grannländer samt att förtrycka och eliminera oönskade minoriteter. Vilken försäkring ska man ha som en mindre granne till någon av dessa djupt dubiösa länder med imperialistiska drömmar?
Låter som en ny Molotov-Ribbentrop pakt faktiskt. Nato är ju en skänk från ovan för exempelvis baltländerna och kriget i Ukraina visar varför Nato behövs. Om syftet med kriget var att hindra Natos expansion så får ju Rysslands krig helt motsatt effekt då iaf Finland är på väg in i Nato.

"Ryssland inte är den granne vi föreställt oss, sa Marin." Snacka om självmål.

Jag älskar mycket kinesiskt men deras ambitioner av att bli världens nya dominerande supermakt skickar kalla kårar. Ryssland kommer aldrig mer att kunna resa sig.
Senast redigerad av Thelonegunman 2022-04-02 kl. 18:56.
Citera
2022-04-02, 18:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Kreml är historiskt (sedan 900 år tillbaka) samma stat med samma inrikes och utrikespolitik - det är ni nya som inte fattar Kreml psykologi. JAG lärde det av en Finsk överste på krigsskola i Helsingfors.
Citat:
Helt riktigt - men ingen sida vill ju mosa den andra - detta lågintensiva skit kommer vi att leva med till vi dör - och i Kreml byter de bara gubbe som kör samma politik.

Vi måste vara realistiska hur jävla viktigt än vi tycker att Ukraina "vinner kriget".
Trist men sant. Det politiska systemet i Ryssland tycks jääävligt svårt att ändra på.
Där finns ingen tradition av diskursiv debatt liknande den vi tar för given. Det är verkligen "stryp eller förgifta den jäveln och det kommer en ny som är etter värre"...

Det är folket som får lida, men å andra sidan har det varit så i många hundra år. Nöden och lidandet är en del av den ryska folksjälen.
Citera
2022-04-02, 18:56
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Militärt sett - gällande "landkrig" om man vill komma åt Moskva/Kreml - så attackerar man med en enorm mekaniserad arme - på/från de stora prärieslätterna som ligger söder om Uralberget -

Detta är Kremls veka liv!

För att kunna göra det måste man bli kompis med en hästminister och en idiotminister

Kazakstan och Uzbekistan
Ja, bortsett från att man ska övertyga två korrumperade ryssvänliga diktatorer om att de ska vända kappan så är det ju den lilla detaljen att man ska få den här enorma mekaniserade armen till en landyta omgiven av troligen inte särskilt positivt inställda länder.
Citera
2022-04-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Kina och Ryssland. Stora skurkstater med en historia av att expandera på bekostnad av svagare och mindre grannländer samt att förtrycka och eliminera oönskade minoriteter. Vilken försäkring ska man ha som en mindre granne till någon av dessa djupt dubiösa länder med imperialistiska drömmar? Nato är ju en skänk från ovan för exempelvis baltländerna och kriget i Ukraina visar varför Nato behövs. Om syftet med kriget var att hindra Natos expansion så får ju Rysslands krig helt motsatt effekt då iaf Finland är på väg in i Nato.

"Ryssland inte är den granne vi föreställt oss, sa Marin." Snacka om självmål.

Jag älskar mycket kinesiskt men deras ambitioner av att bli världens nya dominerande supermakt skickar kalla kårar. Ryssland kommer aldrig mer att kunna resa sig.
Du får full poäng för din analys.
Av skäl som jag skrivit om tidigare är dessutom den ryska industrin på väg mot en säker död.
Citera
2022-04-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Mig veterligen har jag inte sett något öht med substans för att Ryssland begått krigsbrott. Du bör slå upp vad det innebär.

Däremot är det hundratals, kanske t. om tusentals ukrainare boende i Mariupol som vittnat om att ukrainska armen dödat civila, tvingar dom kvar, torterar folk och skjuter mot egna byggnader.

Jag lägger viss vikt vid deras påståenden då dom är som de mest utsatta och skulle ha absolut 0 på att tjäna på att driva det narrativet.

I Tyskland och 15+ andra länder hamnar du i fängelse om du förnekar förintelsen. I Sverige kan du få böter eller fängelse om du ifrågasätter fel saker.

I Sverige ska man tycka som etablissemanget annars har man fel värdegrund och förlorar jobbet eller blir förföljd.

Jag tror inte du riktigt förstår innebörden av frihet, demokrati eller yttrandefrihet.

Den är under fullskalig attack i väst, USA och särskilt Kanada. Censuren på sociala medier är helt absurd och strider emot allt vad nyfikenhet och yttrandefrihet står för.

Du kan gärna posta vittnesmål eller uppgifter som bevisar att Ryssland begått krigsbrott. Jag har inte sett något om det, däremot det jag skrev ovan och när man torterar och mördar ryska soldater. De är skitsamma om du stöttar det (vilket du sjukt nog garanterat gör), det är krigsbrott oavsett.

Nej oberoende finns det absolut ingenting i väst eller USA som är heller. Allt är beroende av något, särskilt media som är tokstyrt. Helt bisarr skev syn på frihet, oberoende och yttrandefrihet är något du har.

Visste inte att jag skrev att de begått krigsbrott?
Tror de siktar jävligt dåligt och bryr sig inte det minsta om människoliv.

Så vi ska se till Ryssland och Ukraina för att lära oss om frihet demokrati och yttrandefrihet? Låt mig skratta.

Bara för att jag skriver att man inte behöver tro en crowdfunded journalist innebär inte att jag tror på allt västerländsk media skriver och tycker.

Din amatöranalys av mig är helt off tyvärr.
Du får inte nackskott i Sverige för att du ifrågasätter saker, sen finns det sake dom gör att du blir paria. Som är kulturellt betingat i de flesta andra länder.
Citera
2022-04-02, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ryssland vill inte bli en lydstat till USA.

Det råder ‘total’ enighet inom NATO om Ukraina.
Det är rätt så otroligt. Vad det betyder är att det är USA som bestämmer.

Ryssland sa att USA kan glömma att Ukraina blir en del av NATO (dvs USA).

USA svarade med att skicka en massa vapen till Ukraina. Resten är historia.

Tyvärr tvingades Ryssland jämna Mariupol med marken för att få folk att fatta. Ändå fattar många fortfarande inte.
Antagligen kommer fler städer att jämnas med marken innan poletten trillar ned för trögfattade människor.

Ryssland gör bara det USA också hade gjort.

Jo självklart är det USA som bestämmer i NATO. I en allians brukar det just vara så att det är stormakten som intressens går först ( USA hjälper ju sedan NATO med deras enorma militärbudget som USA står mest för ) . Troligtvis därför Kina och Ryssland inte är i en helig allians därför att Ryssland vill inte var den mindre partnern (vilket självklart dom kommer vara med tanke på Kinas växande makt) .
Jag tror dom flesta förstår att Ryssland och USA har olika intressen? Och ja självklart stöttar USA UAs arme då det försvagar Rysslands arme. Men bara för att man har varnat för att UA inte ska gå med i NATO gör det väll inte att Ryssland har rätt att bestämma över vilka andra länder vill gå med i för allianser. Jag håller med i vad du säger rent politiskt men jag fattar inte varför du anser att Ryssland har rätt till en invasion bara för det? USA vill väll säkert att Sverige går med i NATO och Ryssland vill verkligen inte det , så om det svenska befolkningen väljer att vi borde gå med i NATO så ger det Ryssland rätt att invadera oss?
Citera
2022-04-02, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Sen kalla kriget tog slut så har man väl snarare rustat ner, inte tvärtom?
Ingen av de östeuropeiska länderna har några kärnvapen bestyckade missiler.
Man har luftvärn mot missiler, robotar mm.

Fråga dig själv varför länder vill gå med i Nato när det kräver visa åtaganden.
Om inte Ryssland hotat och attackerat sina grannar samt försökt kontrollera dom så hade de inte känt sig hotade av Ryssland.
Känner sig grannarna mindre hotad nu eller ?!.
En fredlig relation med Ryssland skulle betytt mer än att gå i pakt med Rysslandsfiende Nato.
Citera
2022-04-02, 19:03
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ryssråttan försökte lämna Ukraina på stulen BMW med stulna grejer. Blev stopp.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=tiHtLY4Tiv8&feature=emb_lo go

Inget som helst medlidande med plundrare!
Citera
2022-04-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Patrick Lancaster en är en luffare som lever på att tigga pengar, (det finns en liten grupp där han är 1 av 3 "västerlingar" som har gjort det sen 2015 (bbc har någon artikel om det)

En del av hans "scoop" har tidigare debunkats och afärdats som riggade och medveteten propaganda.

endå intressant att en liten klick som "inte kan lita på oberoende västmedia", men tiggande "självbetitlade" journalister som förfalskar och iscensättter reportage är defintivt pålitliga och behöver inte motiveras med ytterligare funderingar....

Tack användare Slö för bekräftande av trovärdigheten på journalisten, försökte hitta hans Twitter.

Försökte med mitt gensvar mot tidigare skribent peta hål i hans narrativ med förklaring:
att i krig kalla någon frilans pålitlig och oberoende.
Kan lika gärna vara betald av någon av sidorna. I detta fallet mycket rubel som skickas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in