2022-04-02, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det verkar har varit vilda västern i Bucha.
Ryssarna verkar ha pepprat till höger och vänster. De har skjutit på allt med puls.
Random döda människor (säkerligen inte militärer) ligger strödda på gatorna.
Att ryssarna inte ansträngt sig för att dölja sina brott, är märkligt.
Eller så är det bara jag som inte begriper mig på ryssar.
Rysslands rykte och förtroende är iaf förstörda.
Det kommer att ta åratal (decennier?) innan omvärlden vågar ta i Ryssland.
Det som händer nu, har inte bara med Putin att göra.
Det är något sjukt med själva landet.
Vad det är och vad som ska göras åt det, kan bara ryssarna veta.

Ja det är sorgligt, de hade alla chanser att välja fredens och demokratins väg som en nystart efter kalla kriget för att närma sig västs levnadsstandard. Istället faller dom tillbaka i gamla hjulspår med diktatur, förtryck, revanschism och slutligen ett blodigt, oprovocerat krig mot ett fredligt grannland där de släpper på alla moraliska spärrar. Nej allt går inte att skylla på Putin förstås, det är den moskovitiska historien med sin krigshunger som går igen.
Citera
2022-04-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Några uppdateringar från Östra Ukraina:

Ryssarnas CIA tränade hatobjekt Azov i Mariupol är snart besegrade, de håller stånd i några höghus och ett stålverk men deras utrymme minskar hela tiden. 15 Azov som försökte fly i en helikopter sköts ner och dog av en erövrad Stinger missil.

Alla större drivmedellager Ukraina hade i östra Ukraina är nu utslagna av ryssarna. Ukraina klarar inte skydda dem mot ryssarnas luftangrepp. Konsekvensen av det blir svår för Ukraina i öst.

Rapporterar du därifrån själv?
Citera
2022-04-02, 18:41
Medlem
raporteras om att ryssarna har avrättat alla "män" i ålder 16-60, avrättade med bakbundna händer i Bucha, även lärare ska ha uppsökts av rysk militär och avrättats i civilbefolkningen

tror vi kan räkna med folkmords rubriker de kommande dagarna.
Citera
2022-04-02, 18:42
Medlem
KillPus avatar
Bra beskrivning av pöbeln som ukrainarna krigar mot (google översättning):

Boris Filatov

Helvetesport.
Jag pratade precis med min nära väns mamma, som bor i Kozarovichi nära Kiev.
Ytterligare direkta tal, utan nedskärningar:
"RU började dra sig tillbaka, minst 100 personer sprang längs vår gata, alla var ca 1,60 långa.
Med ruttna tänder, flådd, illaluktande, full.
De rånade allt. De bröt till och med upp sommarköken och släpade gamla sovjetiska gasspisar och kokkärl.
De som inte öppnade dörrarna - de sköt människor och kastade granater.
Granne, hora, drack vodka med ruZzKimi och åkte en tank med dem genom byn.
Våra (UAF) kom tillbaka.
Finns ingen granne längre. De begravde skiten direkt. Förhoppningsvis i bitar.
Allt är minerat. Jag går inte till affären, bara till en granne på nästa gård.
Hämta vatten i brunnen"
Jag har bara en fråga:
"Hur väl sover Angela Merkel, Macron och, naturligtvis, Israels premiärminister Benet?"
För alla dessa år som de ville så gärna förstå den mystiska ruZZkuyu-själen..."?
Citera
2022-04-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Hahaha åh jag dör. " Jag är en myyyycket smart man , jag kan mycket mer om allt än alla andra. Folk som har studerar geopolitik och krigsföring kan ingenting. Det är jag och Leffe på lagret som vet allt.." Jesus vilket blockmongo, du får information från andra hands källor som alla andra. Skillnaden är att du får den från ryska statskanaler. Men okej ditt geni, förklara för pöbeln varför Ryssland invaderade då?

Ryssland vill inte bli en lydstat till USA.

Det råder ‘total’ enighet inom NATO om Ukraina.
Det är rätt så otroligt. Vad det betyder är att det är USA som bestämmer.

Ryssland sa att USA kan glömma att Ukraina blir en del av NATO (dvs USA).

USA svarade med att skicka en massa vapen till Ukraina. Resten är historia.

Tyvärr tvingades Ryssland jämna Mariupol med marken för att få folk att fatta. Ändå fattar många fortfarande inte.
Antagligen kommer fler städer att jämnas med marken innan poletten trillar ned för trögfattade människor.

Ryssland gör bara det USA också hade gjort.
Citera
2022-04-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visar filmen oljedepån då?

Ser man att det är oljedepån som attackeras av helikoptrar?

https://twitter.com/andrzej_jozwik/status/1509827831479648285?s=20&t=-7M7YFc06p6L2bSdwYb9Rw

Här ser du att depån verkar vara träffad på flera ställen

https://twitter.com/KaskiMarkowe/status/1509787631927840784?s=20&t=-7M7YFc06p6L2bSdwYb9Rw

Här ser du två helis som verkar på flykt samt något som brinner rejält i bakgrunden
Och allt stämmer ljusmässigt på tiden på dygnet

Intressant dock att Ukraina förnekar
Citera
2022-04-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Jag har svårt att förstå varför Ukraina skulle freda utrustning eller soldater som drar sig tillbaka från Kievområdet. Dessa kommer ju dyka upp oskadda i östra Ukraina om man inte anfaller dem. Det är krig och Ryssland fortsätter sitt invasionsförsök.

Ukraina har tagit enorma förluster av tung militär utrustning och håller sina ställningar tror jag.

Infanterister har de många men ryssarnas flyg och missiler slår ut enormt många Ukrainska tunga mål vilket inte håller i längden. Ukraina slår tillbaka med främst drönnare men det blir inte samma skador som en kryssningsmissil.

Nu senast säger sig ryssarna ha dödat 100 motståndare i Kharkov med en Iskaner missil mot ett militärt högkvarter.
Citera
2022-04-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Ja det är sorgligt, de hade alla chanser att välja fredens och demokratins väg som en nystart efter kalla kriget för att närma sig västs levnadsstandard. Istället faller dom tillbaka i gamla hjulspår med diktatur, förtryck, revanschism och slutligen ett blodigt oprovocerat krig mot ett fredligt grannland där de släpper på alla moraliska spärrar. Nej allt går inte att skylla på Putin förstås, det är den moskovitiska historien med sin krigshunger som går igen.

Ja oerhört sorgligt. Man blir så trött.
Jag är tillräckligt gammal för att minnas kalla kriget, murens fall och bla bla bla.
Under hela mitt vuxna liv har jag (som miljarder andra människor) levt på hoppet.
Jag har hoppats att Ryssland ska bli progressivt och blomstrande.
Det här kriget är spiken i kistan för mitt förtroende för Ryssland.
Det här kriget släcker allt hopp om förbättring och fred i Ryssland - iaf under min livstid.
Det här kriget säger mig att Ryssland är ett hopplöst fall, iaf så länge jag lever.

Om sanktionerna maler sönder nuvarande regim, blir det inte bra iaf.
Det kommer att bli oroligheter, kanske inbördeskrig osv.

Detta idiotkrig kan mkt väl trasa sönder hela Ryssland.

Det blir ingen tebjudning, fy fan.
Citera
2022-04-02, 18:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Bra beskrivning av pöbeln som ukrainarna krigar mot (google översättning):

Boris Filatov

Helvetesport.
Jag pratade precis med min nära väns mamma, som bor i Kozarovichi nära Kiev.
Ytterligare direkta tal, utan nedskärningar:
"RU började dra sig tillbaka, minst 100 personer sprang längs vår gata, alla var ca 1,60 långa.
Med ruttna tänder, flådd, illaluktande, full.
De rånade allt. De bröt till och med upp sommarköken och släpade gamla sovjetiska gasspisar och kokkärl.
De som inte öppnade dörrarna - de sköt människor och kastade granater.
Granne, hora, drack vodka med ruZzKimi och åkte en tank med dem genom byn.
Våra (UAF) kom tillbaka.
Finns ingen granne längre. De begravde skiten direkt. Förhoppningsvis i bitar.
Allt är minerat. Jag går inte till affären, bara till en granne på nästa gård.
Hämta vatten i brunnen"
Jag har bara en fråga:
"Hur väl sover Angela Merkel, Macron och, naturligtvis, Israels premiärminister Benet?"
För alla dessa år som de ville så gärna förstå den mystiska ruZZkuyu-själen..."?
Eh. Alltså. Hatet är starkt just nu, och då kommer sådana här kryddade vittnesmål som erinrar om de gamla berättelserna från kriget i forna Jugoslavien. "Fulla, äckliga jävla serber bodde i huset en bit bort. Vi skar halsen av dem och eldade upp kvarlevorna. Problem solved".

Det är inte min mening att förringa upplevelserna av allt hemskt som händer i Ukraina, men just det här ovan... Har mitt filter påslaget konstant när jag använder nätet.
Citera
2022-04-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ryssråttan försökte lämna Ukraina på stulen BMW med stulna grejer. Blev stopp.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=tiHtLY4Tiv8&feature=emb_lo go
Ryssar är fattiga och desperata. Tvingade till ett meningslöst krig av Putin. Allt är så trasigt
Citera
2022-04-02, 18:50
Medlem
Militärt sett - gällande "landkrig" om man vill komma åt Moskva/Kreml - så attackerar man med en enorm mekaniserad arme - på/från de stora prärieslätterna som ligger söder om Uralberget -

Detta är Kremls veka liv!

För att kunna göra det måste man bli kompis med en hästminister och en idiotminister

Kazakstan och Uzbekistan
Citera
2022-04-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Rapporterar du därifrån själv?

Följer båda sidors uppdateringar så klart, naturligtvis lyssnar man på båda sidor i ett krig för att bilda sig en egen uppfattning som utomstående, kallas tänka själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in