2022-04-02, 17:16
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det otäcka är att det finns många "svensson" ryssar som sväljer den ryska propagandan och lever i en förnekelse. Många ryssar kommer nog förneka att det inträffat och att allt bara är arrangerat och propaganda.

Hörde faktiskt just detta av en vän idag, som är tillsammans med en ryska (båda bor i Sverige alltså). De hade snackat med hennes familj i Ryssland och familjen hade frågat om deras planer för sommaren, om de hade köpt flygbiljetter till Ryssland, helt ovetande om att det inte går några flyg mellan Ryssland och Europa, och var helt nästan helt omedvetna om kriget.
Citera
2022-04-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Kriget i Ukraina kommer att analyseras i många, många, många år framöver från alla håll och kanter. Vad som ledde fram till kriget och hur det överhuvudtaget kunde hända. Det är rätt så viktigt för mänskligheten att förstå…

Nu händer det som många har varnat för i över 30 år. Det är möjligt/ sannolikt att vi bara är början på en mycket större katastrof för hela världen.

Historiker, akademiker osv kommer att reda ut hur det kunde leda till en så katastrofal utveckling i Ukraina.

Den ‘djupaste’ analysen man kan få på flashback är typ att Putin är Hitler och invaderade ett ‘fredsälskande’ land.

Om man istället läser vad pöbeln skriver här på flashback och ställer sig frågan var allt rysshat och blodtörst kommer ifrån så kan man förstå Putin lite bättre. Den attityden genomsyrar hela västvärlden.

Att kunna se något från ett annat perspektiv än det egna kräver stor intellektuell kapacitet.
Jag noterade t ex att frankrikes högste underrättelsechef fick sparken i veckan för att han inte klarade av att se utvecklingen från
Rysslands synvinkel.

Hahaha åh jag dör. " Jag är en myyyycket smart man , jag kan mycket mer om allt än alla andra. Folk som har studerar geopolitik och krigsföring kan ingenting. Det är jag och Leffe på lagret som vet allt.." Jesus vilket blockmongo, du får information från andra hands källor som alla andra. Skillnaden är att du får den från ryska statskanaler. Men okej ditt geni, förklara för pöbeln varför Ryssland invaderade då?
Citera
2022-04-02, 17:19
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Möts halvvägs vore att Ryssland släpper vapnen och åker hem.
Ryssland borde lämna tillbaka de landområden de stulit på krim och i donbas och betala skadestånd för återuppbyggandet, det är rimligt.
Citera
2022-04-02, 17:20
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det var ett verktyg mot sovjet som inte behövdes längre när hotet från kalla kriget försvann.

Du kanske ska fråga Rysslands grannar som blivit invaderade och fått delar av sitt territorium ockuperat av Ryssland om de tycker att hotet har försvunnit.
Citera
2022-04-02, 17:22
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det beror väl på syftet med reträtten?

Ryssarna har inte signalerat avsikt att dra sig ur Ukraina för gott.

Så länge de ryska förbanden på ukrainskt territorium utgör ett militärt hot mot Ukraina är de legitima mål.
Spelar väl ingen roll var de befinner sig? Så länge aggressionen pågår och inget fredsavtal anordnats är de väl ryska militären legitima mål oberoende var de befinner sig?

Citat:
Any attack must be justified by military necessity: an attack or action must be intended to help in the military defeat of the enemy, it must be an attack on a military objective,[1] and the harm caused to civilians or civilian property must be proportional and not "excessive in relation to the concrete and direct military advantage anticipated".[1]

Some targets are clearly legitimate, including all military personnel directly engaging in hostilities on behalf of a belligerent party who are not hors de combat or are not members of a neutral country.[2] Some civilian infrastructure, such as rail tracks, roads, ports, airports, and telecommunications used by the military for communications or transporting assets, are all considered to be legitimate military targets.[2]
Källa: Wikipedia
Senast redigerad av BonerBatman 2022-04-02 kl. 17:34.
Citera
2022-04-02, 17:23
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Som vi diskuterat i denna tråd så gick det väldigt snett för ryssarna utanför Kiev, och några som fick betala priset för detta var soldaterna i 331:a fallskärmsregementet (331st Guards Parachute Regiment). Både BBC och Expressen har artiklar om detta fiasko:
Ja jävlar vilket fiasko! Inte ens ryssarnas elitstyrkor klarar av att bekämpa bönder och hemvärnet i Ukraina.

Snacka om att ryssen varit överskattad som militär stormakt!
Citera
2022-04-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Hahaha åh jag dör. " Jag är en myyyycket smart man , jag kan mycket mer om allt än alla andra. Folk som har studerar geopolitik och krigsföring kan ingenting. Det är jag och Leffe på lagret som vet allt.." Jesus vilket blockmongo, du får information från andra hands källor som alla andra. Skillnaden är att du får den från ryska statskanaler. Men okej ditt geni, förklara för pöbeln varför Ryssland invaderade då?

Igen pratar om Vitryssland - eller om Rysslands(Kremls) egentliga geopolitiska vilja.

Inga ord om Nordostpassagen där Kina och Kreml redan har byggt 3 gigantiska hamnar att brukas i framtid. Dvs Arktis. Närmaste NATO hamn blir Kirkenes/Hammerfest och den typen av småskit. - Så där blir det långväga oljeleveranser

I princip vilar hela Sibirien på en gigantisk gas/oljesjö som kommer att bli mycket dyr i framtiden.
Citera
2022-04-02, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Skjuta på retirerande soldater, jag vet inte jag. Var går egentligen gränsen för vanlig anständighet?

Jag förstår att ukrainarna har ätit taggtråd i en månad nu, men de måste väl också kunna se det mänskliga lidandet. Mötas halvvägs så att säga.

Trams. Ryssland påstås ha styrt hem 20% av sina trupper norr om Kiev.
Helt självklart att man anfaller trupper som rör sig fram och tillbaks till frontlinjen.
Om det handlar om avbyte, omlokalisering till andra avsnitt fronten eller reträtt på vissa specifik plats, det vet bara de ryska befälen.
Givetvis är all rysk militärpersonal i Ukraina delar av en ockupationsarme, helt oansett vilken riktning som deras fordon råkar köra i vid något godtycklig vald tidpunkt. Och därmed legitima och självklara måltavlor för attack.
Citera
2022-04-02, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321

En liten gissning: Det kommer blir den vanliga valsen om de dumma länderna i östra Europa som inte ville underkasta sig den fredsälskande Tsar Putin utan istället blev medlemmar i det onda Nato-imperiet lett av Darth Biden...då får man allt härja o mörda!
Senast redigerad av FiveLakes 2022-04-02 kl. 17:35.
Citera
2022-04-02, 17:34
Medlem
Nypostad video från drönare med imponerande långskott som sänker ett fordon i en konvoj.

Svårt säga vilken typ av fordon eller tank som träffas på detta avstånd. Exploderar gör den dock.
https://www.youtube.com/watch?v=KZpLNR90dcE
Citera
2022-04-02, 17:35
Medlem
I-van-Toers avatar
Kina har nu officiellt gått ut med att anledningen till den väpnade konflikten är NATO:s fel och dess expansion österut sedan 1999. Alltså det vi alla normala vetat om i åratal. Jag hatar allt kinesiskt men här måste jag ge dem beröm att de vågar ta bladet ifrån mun.
Citera
2022-04-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
https://www.youtube.com/watch?v=rXnjQmoV2D8

Britternas luftvärn Starstreak skördar framgångar, Rysk helikopter nedskjuten.

Försök följ med i tråden. Nu har denna nämnt kanske 24 gånger senaste dygnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in