2022-04-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja dessa som nu lyckas ta sig ut till Vitryssland de måste sedan resa in i Ryssland och söderut för att kriga i Donbas. Moralen kommer vara väldigt dålig när de väl lyckats ta sig ut i liv och sedan skall de skickas tillbaka igen.

Låter som en mental köttkvarn.
De ryssar som gör den där resan, kommer att vara alkoholiserade vrak när de kommer till Donbas.

Ryssarnas supande är fö välkänt.
Ukrainarna pratar om "fulla ryssar" som terroriserar civila och ryssarna lämnar skräp och ölflaskor efter sig, när de retirerar.

Ryska soldater sitter alltså och super, mitt under kriget.
Vem är förvånad?
Citera
2022-04-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tanken var nog inte att ockupera hela Kiev utan tanken var att ta över och kontrollera makten i landet genom att ta över centrala Kiev. Och avlägsna de styrande där. Dvs hugga av huvudet på Ukraina.

Trupperna räcker för en sådan operation - om man gör antagandet att man kommer möta minimalt med motstånd och rädda stadsbor med darriga ben ger upp inför den stora ryska övermakten. Men här gjorde ryssarna två stora missbedömningar:

1. Deras egen armé var sämre än förväntat.
2. Ukrainarna gjorde större motstånd än förväntat.

Kolonnens syfte var att åka in i centrala Kiev och kontrollera staden och landet den vägen. Men ukrainarna stoppade kolonnen på olika sätt. T.ex:

Exakt. Om stora delarna av UA armen flyr så skulle dom kunna ta staden såklart.. Hela denna är teorin om att Putin hade planerat att offensiven mot Kiev skulle misslyckas och det bara var en" skenmanöver " är så absurt enligt mig. Så Putin slösade sina bästa regiment ( ja googla vilka som var med i offensiven mot Kiev så ser ni att det var den absoluta cream of the top av den ryska armen) bara för en "skenmanöver" är så korkat att det inte är sant enligt mig. Dom flesta som tog del av offensiven mot Kiev var VDV, extremt kompetenta för ryska standard.
Citera
2022-04-02, 14:16
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Och när kriget är över så vem står jag till svars till för att båda sidor manipulerat mig och någon av dem hade lite mer rätt än den andra.
Påstår du att Ryssland för första gången är befriaren och hjältarna?
Ukraina är likt Sverige en stat med bara nazister?! Haha

Finns säkert en anledning till attack på egna leden och folket och tortyr för att hitta ev spioner.
Tror du verkligen att Ryssland inte gör det?

Crowdfunded journalist. Helt oberoende uppdragsgivare som bara vill ha fram sanningen om vad som faktiskt pågår. Synar den.

Du kunde ha skrivit att journalisten för en objektiv syn på kriget?

inte att han hittat sanningen om kriget? Omfg.
Det finns inte ett påstående i din text som säger att båda sidor begår krigsbrott, Bara Ukraina. Genomskinligt.

Bara för att man påstår att man är oberoende gör det inte sant.

https://www.bellingcat.com/news/2022/02/28/exploiting-cadavers-and-faked-ieds-experts-debunk-staged-pre-war-provocation-in-the-donbas/

Den var lite intressant. Ryssar som använder lik från bårhus i propagandadyfte och P.L. ställer upp för att rapportera. Jag kan inte själv avgöra vad som är sant och inte men om man inte redan var lite (läs mycket) skeptisk till P.L.s "oberoende" rapportering, så blev man.
Citera
2022-04-02, 14:19
Medlem
Termos99s avatar
Påven kommer närmre och närmre till att fördöma Putins invasion. Kom igen Påven, du kan göra det.

Pope Francis for the first time implicitly criticizes Putin over Ukraine

Pope Francis came the closest he has yet to implicitly criticizing President Vladimir Putin over Russia's invasion of Ukraine, saying on Saturday a "potentate" was fomenting conflicts for nationalist interests.

https://www.jpost.com/international/article-703013
Citera
2022-04-02, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Är en avledningsmanöver mindre sannolikt än att avsikten var att inta en befäst huvudstad med 2,9-3,5miljoner befolkning med 40000 trupper?

Jag är genuint intresserad av någon expert inom krigsföring eller geopolitik som förklarar varför denna skenmanöver skulle vara troligt och ger argument för det. Har varit borta från konflikten och bara läst några experter som (enligt mig) ger väldigt logiska argument varför det inte skulle vara en skenmanöver. Har du någon sådan info? Hittar inte riktigt något sånt argument faktiskt.

Tänkte bara påminna dig om att ryssarna försökte faktiskt ta och omringa en stad som hade cirka 1,5 miljoner som heter kharkiv, var det också en skenmanöver tror du? Planen Putin hade gissar jag på var att UA armen skulle kollaps, om armen kollapsar kan du ju såklart ta en stad med 40,000 trupper?
Citera
2022-04-02, 14:21
Medlem
donald12s avatar
Döljer man att soldater för i kriget så får familjen de lämnar efter sig ingen ersättning. De dog ju på en övning....

Families of dead Russian invaders are denied compensation - Kremlin tells them their sons and brothers died while on exercises, not in war

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/tug43b/families_of_dead_russian_invaders_are_denied/?utm_medium=android_app&utm_source=share
Citera
2022-04-02, 14:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Låter som en mental köttkvarn.
De ryssar som gör den där resan, kommer att vara alkoholiserade vrak när de kommer till Donbas.

Ryssarnas supande är fö välkänt.
Ukrainarna pratar om "fulla ryssar" som terroriserar civila och ryssarna lämnar skräp och ölflaskor efter sig, när de retirerar.

Ryska soldater sitter alltså och super, mitt under kriget.
Vem är förvånad?

Vem fan skulle inte supa för att klara av ångesten och stressen det innebär att mot sin vilja döda människor? Jag skulle tagit alla tillgängliga rusmedel.
Citera
2022-04-02, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Och när kriget är över så vem står jag till svars till för att båda sidor manipulerat mig och någon av dem hade lite mer rätt än den andra.
Påstår du att Ryssland för första gången är befriaren och hjältarna?
Ukraina är likt Sverige en stat med bara nazister?! Haha

Finns säkert en anledning till attack på egna leden och folket och tortyr för att hitta ev spioner.
Tror du verkligen att Ryssland inte gör det?

Crowdfunded journalist. Helt oberoende uppdragsgivare som bara vill ha fram sanningen om vad som faktiskt pågår. Synar den.

Du kunde ha skrivit att journalisten för en objektiv syn på kriget?

inte att han hittat sanningen om kriget? Omfg.
Det finns inte ett påstående i din text som säger att båda sidor begår krigsbrott, Bara Ukraina. Genomskinligt.

Bara för att man påstår att man är oberoende gör det inte sant.

Patrick Lancaster en är en luffare som lever på att tigga pengar, (det finns en liten grupp där han är 1 av 3 "västerlingar" som har gjort det sen 2015 (bbc har någon artikel om det)

En del av hans "scoop" har tidigare debunkats och afärdats som riggade och medveteten propaganda.

endå intressant att en liten klick som "inte kan lita på oberoende västmedia", men tiggande "självbetitlade" journalister som förfalskar och iscensättter reportage är defintivt pålitliga och behöver inte motiveras med ytterligare funderingar....
Citera
2022-04-02, 14:28
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är obehagligt med de här nya vapnen. Inte rättvist med drönare trx. Frågan är om de inte ska förbjudas på samma sätt som kemvapen?

Du kan väl börja med kärnvapen som din ledare hotar med?

"Inte rättvist"-Stolpskott
Citera
2022-04-02, 14:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Exakt. Om stora delarna av UA armen flyr så skulle dom kunna ta staden såklart.. Hela denna är teorin om att Putin hade planerat att offensiven mot Kiev skulle misslyckas och det bara var en" skenmanöver " är så absurt enligt mig. Så Putin slösade sina bästa regiment ( ja googla vilka som var med i offensiven mot Kiev så ser ni att det var den absoluta cream of the top av den ryska armen) bara för en "skenmanöver" är så korkat att det inte är sant enligt mig. Dom flesta som tog del av offensiven mot Kiev var VDV, extremt kompetenta för ryska standard.

Enligt rysk propaganda går ALLT enligt plan vad som än händer. Det är sen gammalt.
Citera
2022-04-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vem fan skulle inte supa för att klara av ångesten och stressen det innebär att mot sin vilja döda människor? Jag skulle tagit alla tillgängliga rusmedel.

Alkohol ingår väl i alla krig.
Även Zelensky tar sig ett järn på kvällen, antar jag.
Men det är skillnad på terapeutiskt drickande och ryskt drickande.
De ryska soldaterna i Ukraina verkar vara fulla svin.
Och det ska vi väl vara glada för.
De är fattiga, dåligt ledda, klantiga och fulla.
Samt de är offer för korruption.
Så går det som det går..... Åt helvitte.
Citera
2022-04-02, 14:32
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kan också vara beslagtagna centrifuger från ukrainska kärnvapenprogramet svårt att se när det är så utbränt

Eller var de fulla med dessa fladdermöss som ska sprida gift bland ryssarna? Ni får ta upp där på fikat idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in