Citat:
Ursprungligen postat av
handtralala
Jaså du. Och det baserar du på vad?
2020 hade den Röda Skogen strålningsnivåer på mellan 0,1 mSv och 10 mSv per timme, och det är är för ostörd mark. Börjar man gräva kan man nog förvänta sig BETYDLIGT högre värden än så. Ryssarna var ju där i en månad och härjade runt, bland annat i just röda skogen, så om vi antar en exponering på 1 mSv per timme i snitt så är det 720 mSv för 30 dagar vilket är som att bli röntgad 3600 gånger. Gränsen för farlig exponering är ca 20 mSv per år, för särskilda yrken, och 1 mSv per år för allmänheten. Doser över 100 mSv per år är statistiskt kopplat till en ökad risk för cancer.
Skall jag vara helt ärlig så baserar jag det på yrkesmässiga referenser,samt ungefär ett tjugotal besök i Pripyat och Tjernobyl sedan 1988.De första åren var kontamineringen förbaskat allvarlig och endast hårt tidsbestämda "patrulleringar" med skyddsutrustning för att undvika det som vi pratar om här,och som nyheterna i fråga påkallar - AKUTA strålskador.Jag har forfarande inte på något sätt påstått att det är toppen att campa och gräva latriner i red forrest.Men,oavsett vad du läser angående mängder i SV eller REM,så är det ingen risk för någon AKUT strålskada efter vistelse och grävning i red forrest.Som jag sade innan så är det viktigt att skilja på strålskada och akut sådan.En strålskada kan du få utav många saker,som till exempel en cancerbehandling eller täta besök på röntgen.SÅ,de strålskadorna vi pratar om,vilka kan uppstå genom inandad damm från Tjernobyls områden IDAG,resulterar i sjukdom ja,men en sjukdomsbild som inte på något sätt är allvarlig och ännu mindre förkortar ett liv med några 10-15 år.Vad som förmodligen inträffat för soldaterna är att de helt enkelt antingen inte blivigt informerade om hur man beter sig i dylika marker,eller så har de helt enkelt blivigt tillsagda att äta en näve jod-tabletter och lita på att det räcker.Vilket det inte gör när det är utfallet cesium,som det är i detta fallet.Anyway,ville bara belysa det hela eftersom att det togs upp som om att grabbarna skickades till Belarus med nedbrutna njurar och exkaverade tarmar.