2022-04-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hej, pansarvagnarna som Ukraina köper nu heter PbV-501. Det är en svensk version av dessa ryska pansarvagnar. Är det exakt samma pansarvagnar som varit i Sverige, eller har tjeckerna modifierat fler till den svenska modellen för att sälja till andra?
http://www.army-guide.com/eng/product4355.html

Lite OT men vi använde PbV-501 som sjukvårdsvagn i Skövde 2002-2003. Jag minns hur jag lastades på en skena som de hade monterat i vagnen och spänt fast mig på båren så jag inte skulle kunna trilla av (och därmed inte kunde använda mina armar). Det komiska blev att luckan öppnades under färd när vagnen studsade fram på en åker i högre hastighet och båren jag låg på började glida bakåt och var på väg ut ur vagnen. Jag vrålade för att påkalla uppmärksamhet och sjukvårdarna upptäckte situationen och kunde ta tag i båren och stänga luckan.

I övrigt en väldigt låg vagn, man fick sitta hukad minns jag och så fanns det hål i väggarna där man kunde stoppa pipan och skjuta.
Citera
2022-04-01, 22:44
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Här har man trott att vi hade ""HiTech"
Vi köpte 1994 upp ett gammalt lager från Östtyskland för att utöka transportkapaciteten. 2000 ansågs de vara överflödiga och såldes 2005.

Väldigt märklig affär med tanke på att stridsfordon 90 började levereras 1994. Men det var i kölvattnet av sovjets upplösning så man kanske valde att gardera sig.
Senast redigerad av BonerBatman 2022-04-01 kl. 22:47.
Citera
2022-04-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Självklart inte. Den är utvecklad av ryssar och var alltså skit redan när den lanserades
Vad trodde du??

Men vänta lite... är inte Ryssarnas grejor mer "fältmässiga" än tex USAs..
Ryssarnas flygplan startar och landar på stubbåkrar, medans USAs behöver bonade golv..
Citera
2022-04-01, 22:46
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Har nog "gått på" hur duktiga vi är.. hmm
Ryssar är duktiga på att ljuga. Inget annat
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Lite OT men vi använde PbV-501 som sjukvårdsvagn i Skövde 2002-2003. Jag minns hur jag lastades på en skena som de hade monterat i vagnen och spänt fast mig på båren så jag inte skulle kunna trilla av (och därmed inte kunde använda mina armar). Det komiska blev att luckan öppnades under färd när vagnen studsade fram på en åker i högre hastighet och båren jag låg på började glida bakåt och var på väg ut ur vagnen. Jag vrålade för att påkalla uppmärksamhet och sjukvårdarna upptäckte situationen och kunde ta tag i båren och stänga luckan.
I övrigt en väldigt låg vagn, man fick sitta hukad minns jag och så fanns det hål i väggarna där man kunde stoppa pipan och skjuta.

Men de kanske är bättre än de omodifierade ryska?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Vi köpte 1994 upp ett gammalt lager från Östtyskland för att utöka transportkapaciteten. 2000 ansågs de vara överflödiga och såldes 2005. De såg knappt någon användning och byttes samma år de köptes ut i den mån produktionen av stridsfordon 90 gick att producera.

Fint,, jag anade att mina skattepengar kom till nytta suck!!
Citera
2022-04-01, 22:47
Medlem
Citat:
Hemska tider för alla stackare som mister nära, kära och livet.. för vad kan man fråga sig.
En illusion av demokrati ?

Och det är vad de som är redo att strida borde fråga sig. Varför? Varför hsatrar man Ryssland som har många bruster, men som står upp mot lgbtqsrwtøsr och som vill påverka våra barn i en sjuk riktning.

Då de försöker förgripa sig på mina barn så dödar jag dem.
Citera
2022-04-01, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Ryssar är duktiga på att ljuga. Inget annat

Nejnej,,, jag menar alltså att vi i väst är så duktiga.
USA har ju "vunnit" varenda krig sedan 1950... eller hur !?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Men vänta lite... är inte Ryssarnas grejor mer "fältmässiga" än tex USAs..
Ryssarnas flygplan startar och landar på stubbåkrar, medans USAs behöver bonade golv..

Ryssarnas plan är utbrända vrak i Ukraina.
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Men de kanske är bättre än de omodifierade ryska?
Ja, det måste de vara. Modifieringar är detsamma som uppgraderingar.
Citera
2022-04-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Och det är vad de som är redo att strida borde fråga sig. Varför? Varför hsatrar man Ryssland som har många bruster, men som står upp mot lgbtqsrwtøsr och som vill påverka våra barn i en sjuk riktning.

Då de försöker förgripa sig på mina barn så dödar jag dem.

Nu får du nog stänga moppens tanklock..
Citera
2022-04-01, 22:50
Medlem
Citat:
Ryssarnas plan är utbrända vrak i Ukraina.

Har du också en moped med öppet tanklock ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in