Hej, pansarvagnarna som Ukraina köper nu heter PbV-501. Det är en svensk version av dessa ryska pansarvagnar. Är det exakt samma pansarvagnar som varit i Sverige, eller har tjeckerna modifierat fler till den svenska modellen för att sälja till andra? http://www.army-guide.com/eng/product4355.html
Lite OT men vi använde PbV-501 som sjukvårdsvagn i Skövde 2002-2003. Jag minns hur jag lastades på en skena som de hade monterat i vagnen och spänt fast mig på båren så jag inte skulle kunna trilla av (och därmed inte kunde använda mina armar). Det komiska blev att luckan öppnades under färd när vagnen studsade fram på en åker i högre hastighet och båren jag låg på började glida bakåt och var på väg ut ur vagnen. Jag vrålade för att påkalla uppmärksamhet och sjukvårdarna upptäckte situationen och kunde ta tag i båren och stänga luckan.
I övrigt en väldigt låg vagn, man fick sitta hukad minns jag och så fanns det hål i väggarna där man kunde stoppa pipan och skjuta.
Vi köpte 1994 upp ett gammalt lager från Östtyskland för att utöka transportkapaciteten. 2000 ansågs de vara överflödiga och såldes 2005.
Väldigt märklig affär med tanke på att stridsfordon 90 började levereras 1994. Men det var i kölvattnet av sovjets upplösning så man kanske valde att gardera sig.
Senast redigerad av BonerBatman 2022-04-01 kl. 22:47.
Självklart inte. Den är utvecklad av ryssar och var alltså skit redan när den lanserades
Vad trodde du??
Men vänta lite... är inte Ryssarnas grejor mer "fältmässiga" än tex USAs..
Ryssarnas flygplan startar och landar på stubbåkrar, medans USAs behöver bonade golv..
Lite OT men vi använde PbV-501 som sjukvårdsvagn i Skövde 2002-2003. Jag minns hur jag lastades på en skena som de hade monterat i vagnen och spänt fast mig på båren så jag inte skulle kunna trilla av (och därmed inte kunde använda mina armar). Det komiska blev att luckan öppnades under färd när vagnen studsade fram på en åker i högre hastighet och båren jag låg på började glida bakåt och var på väg ut ur vagnen. Jag vrålade för att påkalla uppmärksamhet och sjukvårdarna upptäckte situationen och kunde ta tag i båren och stänga luckan.
I övrigt en väldigt låg vagn, man fick sitta hukad minns jag och så fanns det hål i väggarna där man kunde stoppa pipan och skjuta.
Vi köpte 1994 upp ett gammalt lager från Östtyskland för att utöka transportkapaciteten. 2000 ansågs de vara överflödiga och såldes 2005. De såg knappt någon användning och byttes samma år de köptes ut i den mån produktionen av stridsfordon 90 gick att producera.
Fint,, jag anade att mina skattepengar kom till nytta suck!!
Hemska tider för alla stackare som mister nära, kära och livet.. för vad kan man fråga sig.
En illusion av demokrati ?
Och det är vad de som är redo att strida borde fråga sig. Varför? Varför hsatrar man Ryssland som har många bruster, men som står upp mot lgbtqsrwtøsr och som vill påverka våra barn i en sjuk riktning.
Då de försöker förgripa sig på mina barn så dödar jag dem.
Men vänta lite... är inte Ryssarnas grejor mer "fältmässiga" än tex USAs..
Ryssarnas flygplan startar och landar på stubbåkrar, medans USAs behöver bonade golv..
Och det är vad de som är redo att strida borde fråga sig. Varför? Varför hsatrar man Ryssland som har många bruster, men som står upp mot lgbtqsrwtøsr och som vill påverka våra barn i en sjuk riktning.
Då de försöker förgripa sig på mina barn så dödar jag dem.