2022-04-01, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ett intressant resonemang mot bakgrund av att de flesta menar och tror att detta är putins krig och inte Rysslands. Har inte ens slagit mig att det skulle kunna vara tvärtom..

Kanske är det tom,, många andra länder och intressen som ligger bakom att man vill försvaga USA ?
Citera
2022-04-01, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Intressant att det är laserljus i det synliga spektrat. Har för mig att t.ex Hellfire-missilerna som vi använde i lumpen hade osynligt laserljus och trodde nog att det var normen. Man vill ju inte gärna avslöja för fi att de blir belysta eller från vilket håll. Oavsett ja, måste vara en sjuhelvetes laser de använder.

Det är inte säkert att det är synligt för blotta ögat. Kamerasensorn i drone kan mycket väl se lite bredare spektrum än ögat. Lite som att filma en fjärrkontroll med mobilkameran, ibland syns IR då. NIR, near infrared.

Pricken kan se större ut kanske pga. att kamerans sensor överbelastas också möjligen.
Citera
2022-04-01, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej vi har ju ett parti som är i opposition med vår egen alternativmedia. I Ryssland finns inte ens det. Men visst svenskarna har valt vårt samhälle och ryssarna har valt sitt.

Parti ? alternativmedia ?
Ja jösses vad du hittar på.. på heltid.
Citera
2022-04-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är fullt möjligt att kontexten är att de jämför Skitträsk Ukr med Skitträsk hemma. Då har de förstås sett allt de kommenterar och menar bara att ukrainare i en liten by bor bättre än vad ryssar gör i sina.

Och det är inte konstigt att tro på.
Jo, så är det. Jag har erfarenhet av deras situation.
Jag passar också på att ta tillfället i akt för att be om ursäkt för mitt tidigare påhopp, det ska inte upprepas!
Citera
2022-04-01, 21:05
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Att Ryssland styrs diktatoriskt är klart men den typ av styre som idkats i Ryssland efter Sovjets fall liksom regimerna i Europa är baserad på kapitalistisk ideologi. Folk i Ryssland är väl ungefär som folk här, dvs vill ha ett bra liv både ekonomiskt och socialt. Varför skall då ryska staten, som baserar sitt styre på kapitalism, vara så motvilliga till nära samarbete med Europas länder? Bästa möjliga samarbete borde ju gynna Ryssland och dess ledare. Inte är de europeiska länderna homogena heller. T.ex regimerna i Polen och Ungern har ju visat prov på diktatoriska tendenser, ändå är dom med i EU. Varför är Kreml-topparna så livrädda för Nato. Nato är en försvarsorganisation och har mig veterligt aldrig på något sätt hotat att anfalla Ryssland.

Det är de inte.

Lyssna på vad de säger. De handlar gärna med oss.

Vad det handlar om är att vissa ryssar blev ledsna 1991 och att vissa faktiskt är rädda för NATO.

Hitler var inte alls emot handel eller integration, så länge hans Tyskland var det Tyskland han drömde om. Det är så man ska se Putin. Gärna samarbete, men först samma Ryssland som tsarerna hade.

På något underligt sätt leder konflikterna därför till något som en majoritet av Ryssland idag förmodligen inte tror på, och självfallet inte de som skapar eventuell tillväxt.
Citera
2022-04-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är de inte.

Lyssna på vad de säger. De handlar gärna med oss.

Vad det handlar om är att vissa ryssar blev ledsna 1991 och att vissa faktiskt är rädda för NATO.

Hitler var inte alls emot handel eller integration, så länge hans Tyskland var det Tyskland han drömde om. Det är så man ska se Putin. Gärna samarbete, men först samma Ryssland som tsarerna hade.

På något underligt sätt leder konflikterna därför till något som en majoritet av Ryssland idag förmodligen inte tror på, och självfallet inte de som skapar eventuell tillväxt.

Tillväxt,, utveckling... varje gång man hör det om sitt eget land så undrar man "för vem",, det är ju sällan för oss "vanliga"
Citera
2022-04-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Ojdå... nu får du nog läsa på lite mer om hur saker hänger ihop.
Den i särklass största imperiebyggaren i modern tid är ju USA med sina förtrogna i EU.

En fullt frivillig transatlantisk länk med bra mycket levnadsstandard för dess invånare, kalla det imperium om du vill men lika barn leka bäst. I motsats till Ryssland som har väldigt svårt att hitta kompisar förutom i totalitära U-länder.

Du kanske föredrar att bo där?
Citera
2022-04-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ojdå... nu får du nog läsa på lite mer om hur saker hänger ihop.
Den i särklass största imperiebyggaren i modern tid är ju USA med sina förtrogna i EU.
Menar du att Ryssland har haft mindre ambitioner? Utveckla gärna
Citera
2022-04-01, 21:12
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Kanske är det tom,, många andra länder och intressen som ligger bakom att man vill försvaga USA ?
Har dock svårt att se hur usa skulle försvagas via ryssens krig i Ukraina.
Citera
2022-04-01, 21:12
Medlem
Månsans avatar
Haha, skitrolig filmsnutt nu på SVT Aktuellt. Putin träffar Xi Jinping i ett videosamtal.

Som en nervös skolgosse satt lille Putin och smörade för sin boss. Bedyrade hur glad han var att fått audiens hos den store Xi Jinping. Putin rodnade och vinkade fjantigt som ett litet barn. Kinachefen såg ganska bister och cool ut. Måste vara påtagligt nöjd med hur han har den lille mobbade fattiglappen Putin under klacken.
Citera
2022-04-01, 21:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jo, så är det. Jag har erfarenhet av deras situation.
Jag passar också på att ta tillfället i akt för att be om ursäkt för mitt tidigare påhopp, det ska inte upprepas!

Det är helt ok

Jag har diskuterat på nätet sedan åtminstone 1990 och har ibland betett mig som ett komplett svin, och även varit med i många hätska diskussioner.

Det viktiga är att man faktiskt försöker resonera kring det man länkar till.

På det viset är rysstrollens länkar så andefattiga. Det blir som en plakatfilm som man inte ens tittar på. Och allra helst som det mesta handlar om hur Ryssland bara var tvungna att invadera och bomba kvinnor och barn.

Man förundras över att några vill vara på Saurons sida, och ursäktar det med diverse irrelevanta saker.
Citera
2022-04-01, 21:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Attacken i Belgorod kan ju inte varit sanktionerad av Nato ? Putins megaego måste ju nu kontra.
Rysslands urusla krigsföring har ju passat Ukraina bra så varför gå på offensiv?
Det är väl klart att den inte är sanktionerad av Nato, eller? Ukraina behöver knappast söka tillstånd hos Nato för allt man gör, om det inte mot förmodan skulle finnas någon sådan här deal om att Ukraina förbinder sig att undvika vissa saker eftersom Nato-länder bidrar med vapen.

Sedan kanske sprängningen av oljedepån inte är att göra en offensiv. En offensiv handling, möjligen — eller preventiv. Ryssarna behöver allt bränsle de kan få i närheten av ukrainska gränsen.

Rätt intressant att de verkar ta attacken med ro, men vad ska de göra... De vet väl att de var de som inledde operationen i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in