Citat:
Nu har du flummat till det så jag undrar om du själv vet vad du menar. Vill du hävda att en chef kan få ansvarsfrihet genom att hävda att han delegerat ansvaret till en underlydande? Sen skrev jag uttryckligen att makt och ansvar inte följs åt i dagens system. Men håller du inte med om att det borde göra det?
Igen, så är det skillnad på professionell och politisk verksamhet. Inom ett företag, en myndighet eller liknande så måste det var som Du säger, att i normalfallet kan man inte delegera bort ansvar, även om det säkerligen gå att finna situationer där detta inte kan hänga ihop så enkelt. Inom politiken är läget annorlunda, och inte lika rätlinjigt. I demokratier är det ytterst folket (väljarna) som måste utkräva ansvar. I auktoritära stater blir detta med nödvändighet något mer problematiskt, litet beroende på hur systemet är ordnat. Hur kan politiskt ansvar utkrävas i Nordkorea, där makten tydligtvis ärvs och ingen uppenbar maktdelning återfinns?
Det är alltså inte så enkelt som Du vill få saken att framstå.
Citat:
Men det är ju inte i USA som biolabben funnits utan i Ukraina. Sen förstås i ett 30-tal andra fattiga och korrupta länder. USA har utnyttjat bristen på fungerande regelverk och transparens i dessa länder för att bedriva forskning om biovapen på ett sätt som strider mot de internationella överenskommelser USA själva undertecknat.
Om de drivs av USA, så är USA problemet. Men, Ryssland vill förstås lika litet hamna i krig med USA som tvärtom.
Citat:
Kina upprätthåller Hong Kongs system som aldrig varit liberalt eller demokratiskt. Du är förd bakom ljuset och gått på desinformation och CIAs försök att ställa till oreda för Kina.
Du får väl upplysa den brittiska regeringen om detta: https://www.gov.uk/government/news/hong-kong-hong-kong-myth-busting-article
Citat:
Man behöver inte vara siare för att se ”the writing on the wall”. Det jag talar om utspelar sig framför dina ögon. Du behöver bara öppna dem.
Det saknas goda skäl att förekomma verkligheten med spådomar, utan det går utmärkt väl att avvakta. Tids nog kommer det mesta att visa sig.